9 foods tegen een droge winterhuid

Beauty


Voorkom met deze foods dat je een droog wintervelletje krijgt!

De winter is nu niet bepaald het beste seizoen voor je huid: hij wordt er droog, geïrriteerd, ontstoken van, allemaal veroorzaakt door koude winterlucht en de droge lucht binnenshuis. Gelukkig zijn er een aantal foods die je kunnen helpen bij het herstellen en beschermen van je huid van binnenuit. Lees je mee?
 
 
1. Granaatappelpitten
Vaak krijg je in de winter minder antioxidanten binnen omdat je geneigd bent om minder fruit en groenten te eten in het winterseizoen. Gelukkig zitten granaatappelpitten vol antioxidanten die je huid kunnen beschermen tegen zonlicht en irritatie. Ook stimuleren de antioxidanten je doorbloeding en breken ze collageen af, waardoor je minder snel rimpels krijgt.
 
2. Zoete aardappel
Deze zoete rakkers bevatten een hoge dosis aan huidbeschermende voedingsstoffen, zoals vitamine A en betacaroteen. De hoge hoeveelheid vitamine A in de zoete aardappel helpt bij het herstellen van je huid, terwijl betacaroteen de beschermlaag van je huid verstevigt. Hierdoor blijft je huid goed gehydrateerd en krijgen je huidcellen een flinke boost. Tip: voor extra hydratatie kun je de zoete aardappels het beste klaarmaken met olijfolie, welke gezonde vetten bevat.
 
3. Boerenkool
Boerenkoolblaadjes zien er misschien wat verschrompeld uit, maar ze hebben juist precies het tegenovergestelde effect op je huid. Slechts een goede handvol van deze groene groente bevat je dagelijkse dosis vitamine A (goed voor huidherstel) en vitamine C (voor een stevigere huid). Een onderzoek gepubliceerd in het American Journal of Clinical Nutrition heeft uitgewezen dat een dieet rijk aan vitamine C ervoor zorgde dat de participanten minder rimpels en een minder droge huid kregen.
 
4. Eieren
Eieren bevatten behoorlijk wat skinboosting voedingsstoffen, zoals vitamine A, E en B5. De vitamine B5 bestaat uit pantotheenzuur, wat helpt bij het produceren van cellen die een gezonde huid stimuleren en een beschermende laag creëren. Ook bevatten eieren vitamine D, wat het produceren van collageen stimuleert. Kom maar op met dat gladde huidje!
 
5. Citrusvruchten
Niet alleen helpen citrusvruchten door je eten een extra kick te geven, ook je huid kan er een flinke oppepper door krijgen. Sinaasappels, citroenen, grapefruits en limoenen bevatten een heleboel vitamine C, wat ervoor kan zorgen dat je huid er een stuk jonger uitziet. Vitamine C staat er namelijk om bekend dat het de productie van collageen bevordert en je huid een extra glow geeft. Daarnaast kan het ook helpen bij het verminderen van ouderdomsvlekken en zonschade. Sinaasappelsapje, any one?
 
6. Walnoten
Walnoten zitten vol met ALA (alpha-linolenic acid) en plantaardige omega-3 vetzuren, welke bekend staan om het beschermen en verstevigen van je huidcellen door vocht vast te houden. Daarnaast bevatten ze bijna twee keer de hoeveelheid antioxidanten die je in andere noten kunt vinden, welke goed zijn voor het tegengaan van huidschade en het verouderen van je huid.
 
7. Oesters
Deze slijmerige delicatesse bevat veel zink – één oester is al goed voor 500% van je dagelijks benodigde hoeveelheid. Zink is goed voor het stimuleren van je celproductie en het sneller genezen van wondjes. Daarnaast helpt het ook bij het absorberen van vetzuren, welke je huid van binnenuit voeden, en bij het buitenhouden van koper, een stof die puistjes en gesprongen bloedvaatjes kan veroorzaken. Een zinktekort dan ook gekoppeld aan acne, eczeem en psoriasis. Misschien moet je je toch eens gaan wagen aan deze zilte schelpen?  
 
8. Zonnebloempitten
Deze kleine pitten bevatten behoorlijk wat vitamine E, waardoor ze helpen om je huid soepel te houden. Vitamine E zorgt voor het versterken van je celmembraan, waardoor je cellen goed gehydrateerd blijven en beschermd blijven tegen (UV)schade. Een handjevol zonnebloempitten geeft je ook de hoeveheelheid omega-6 vetzuren die je nodig hebt om celgroei te stimuleren en selenium om huidinfecties te voorkomen.
 
9. Zalm
Ook zalm bevat veel omega-3 vetzuren, welke je op celniveau helpen om meer vocht vast te houden. Een goede portie zalm helpt je dus een gehydrateerd huidje te krijgen. Daarnaast bevat de vis ook veel vitamine D, welke kan helpen met het tegengaan van acne, eczeem en een rode, geïrriteerde huid. Zalm op toast, iemand?
 
 
Lees ook:
>> Eerste hulp bij wallen: zó ga je ze tegen
  
>> Zo ben jij straks ready voor de wintersport

Het resultaat? Een stralende, zachte huid.
Plus tips welke alternatieven wél goed zijn voor je huid.
Voorkom met deze tips dat je haar na één dag al vet wordt.
Sta je op het punt om weer een lippenbalsem te verslinden? Ho, stop hu! Probeer eerst dit natuurlijke trucje.
Voorkom met deze foods dat je een droog wintervelletje krijgt!