Hoe je de 10.000 stappen per dag kunt halen

Blog


10.000 stappen per dag is de norm. Waarom, wie, wat, waar en vooral: HOE dan?!

10.000 stappen per dag is voor sommigen nog een hele kluif. Zeker als je met de auto naar je werk gaat en daar vervolgens de hele dag achter de computer zit. Met die drie stappen naar het toilet kom je er niet. We gaan je helpen zodat je met gemak aan die 10.000 stappen per dag komt. En we leggen je ook even uit waarom het per se 10.000 stappen zijn. Dan weet je meteen waar je het voor doet.
             

Waarom 10.000 stappen?

Het zetten van 10.000 stappen per dag is geen hype die zomaar uit de lucht is komen vallen. In de jaren ‘60 gaf Japanse arts Yoshiro Hatano aan dat als we dagelijks voldoende bewegen, we veel gezonder zouden zijn. Yoshiro heeft onderzoek gedaan naar de hoeveelheid stappen die je op een dag zou moeten zetten om aan je minimale hoeveelheid beweging per dag te kunnen komen. 
   
>> Waarom 10.000 stappen per dag?
   
Yoshiro ontdekte dat we destijds gemiddeld zesduizend stappen per dag zetten. Om gezond te leven, zouden we eigenlijk naast het zetten van die zesduizend stappen per dag, een half uurtje moeten bewegen. Een half uurtje bewegen staat ongeveer gelijk aan het zetten van vierduizend stappen, als je stevig doorloopt. 

Yoshiro kwam met het volgende rekensommetje:
6.000 stappen (gemiddeld aantal stappen per dag) + 4.000 stappen (30 minuten extra beweging) = 10.000 stappen (minimale hoeveelheid beweging per dag).

Waarom wandelen en niet fietsen? In de Japanse samenleving wordt veel belang gehecht aan wandelen. Zo werd daar 40 jaar geleden de eerste stappenteller op de markt gebracht. Een stappenteller heet in het Japans ‘manpo kei’, wat letterlijk vertaald vanuit het Japans, 10.000-stappenteller betekent.  
  
Dat dagelijks een half uur actief bewegen (naast die 6.000 stappen die we gemiddeld dagelijks al zetten) goed is voor je gezondheid, wordt onder andere bevestigd door de richtlijnen van het American College of Sports Medicine.
   
>> 13 Tips waarmee je die 10.000 stappen per dag wel haalt
   

Tips om de 10.000 stappen per dag te halen

Als we al zesduizend stappen per dag zetten, lijkt het een kleine ‘stap’ naar de 10.000 stappen per dag. Toch blijkt het voor veel mensen een drempel te zijn om die 10.000 stappen ook echt te halen. Hoe zorg je ervoor dat je dit limiet dagelijks haalt? Met deze tips kun je hopelijk gemakkelijk het aantal stappen per dag verhogen tot deze magische grens.
   

Meten is weten
Houd 10 dagen lang bij hoeveel stappen je gemiddeld per dag zet. Op de meeste smartphones staat inmiddels standaard een app die je stappen telt. Je kunt ook de gratis app Moves downloaden, een stappenteller kopen of een sporthorloge of smartwatch aanschaffen. Zodra je een beter beeld hebt van je activiteit, kun je een plan maken.
  

Je doel
Stel jezelf vervolgens een haalbaar doel. Alle kleine beetjes helpen. Als je 4.000 stappen tekort komt, ga dan eerst voor de 7.500 en bouw dit op. Gaat dit makkelijker, verhoog je doel dan weer met 1.000 stappen.
   

Hoe?
Kleine aanpassingen die je in je leven kunt maken om de 10.000 stappen per dag sneller te behalen.
- Neem de trap in plaats van de lift.
- Als je ergens moet wachten (bijvoorbeeld op de trein), breng die tijd dan lopend door in plaats van stilstaand of zittend.
- Parkeer de auto wat verder weg of stap een bus-/tramhalte eerder uit.
- Ga een stukje wandelen in de pauze (sowieso fijn voor je brein).
- Loop naar je collega in plaats van te bellen of te mailen.
- Ga er ‘s avonds of in het weekend op uit om te wandelen. Dat hoeft niet eens heel ver te zijn, elke stap is er een extra.
- Ga lopend naar de supermarkt/stad/vrienden, alles wat lopend te overzien is (bepaald voor jezelf wat dat is, bijvoorbeeld alles wat je in een half uur kunt lopen).
- Telefoontje plegen? Loop ondertussen heen en weer en de trap op en af.
- Met hardlopen loopt die teller wel door. In rap tempo nog wel. Dus als je een snelle inhaalslag wilt maken: trek je hardloopschoenen aan.  
- Ga met het openbaar vervoer, dan kom je veel sneller aan 10.000 stappen per dag dan wanneer je thuis al in de auto stapt, naar je werk rijdt en daar de hele dag achter je computer zit.  
   
>> Dit doet beweging voor je brein
   

Maak van 10.000 stappen een gewoonte

Om een nieuwe gewoonte in je leven te passen, zou je het eerst minimaal 30 dagen vol moeten houden. Dat zou het juiste aantal dagen zijn om iets een gewoonte te laten worden, legt Matt Cutts, ingenieur bij Google, in deze TedTalk uit. Zodra iets een gewoonte is, hoef je er niet meer bij na te denken. Is het zetten van 10.000 stappen per dag een gewoonte, dan doe je automatisch al die extra dingen om extra stappen te zetten en kom jij dagelijks sowieso aan de 10.000 stappen.
   

De volgende stap!

Yes, is het je gelukt om elke dag 10.000 stappen te zetten? Dan voel je je vast een stuk fitter. Dan kun je nu ook wel die intense workout doen waarvan je eigenlijk dacht dat je niet fit genoeg zou zijn. Potje sparren?
   
  
   
   
Dit artikel is ontstaan uit een samenwerking met Bianca Ciric. Zij wil met haar website The Green Creator laten zien dat vegan en gezond eten echt niet lastig is. Ze deelt heerlijke recepten en geeft info omtrent gezondheid en natuurlijke huidverzorging. Ze inspireert als healthcoach en als foodblogger en geeft lezingen door de hele Benelux.  

Lees meer blogs van Bianca - The Green Creator
>> Blog 1: Kruidige salade met hartige tamari en groene erwten
>> Blog 2: Wat is de beste voeding voor gezond, sterk en lang haar?
>> Blog 3: Spaghetti van courgette met rode bietensaus
>> Blog 4: Zoet zomersapje met spinazie en ananas
>> Blog 5: Recept voor amandel-vanilleshake met frisse frambozen
   


Volg je Women's Health al op Facebook en Instagram?
Zodat de tijd in de lucht voorbij vliegt!
... dacht WH ambassadeur Laura toen ze haar dromen wilde najagen. 
Dat is nog eens een berg inspiratie!
WH Squad's Emiel ging deze, toch best lastige, challenge aan.