Deze editie doet Jip Isabel van Freshhh de Elevator Pitch in ons nieuwste magazine (ligt NU in de winkel, dus: go and get it!). Wat betekent dat? Je vindt haar Elevator Pitch op pagina 12 van het nieuwste magazine. Zo lang dat magazine in de winkel ligt kun je elke week een blog van haar lezen op Women’s Health online. Met vandaag de primeur!

"We leven in een wereld waar uiterlijk de overhand neemt. Overal word je geconfronteerd met perfectie. Perfecte mannen en vrouwen met perfecte lichamen en perfecte gezichten. Om de zoveel tijd verandert het schoonheidsideaal wel iets. Van een ultradunne Twiggy in de jaren ‘60, naar slanke, gespierde en gebruinde modellen in de jaren ‘80, zijn vandaag de dag Kylie Jenner en Kim Kardashian hashtag #bodygoals. Maar een ding wordt ons in ieder geval elke keer weer heel duidelijk gemaakt. Het gros van de bevolking valt absoluut niet binnen het perfecte plaatje.

Als meid van 24 (en online influencer) weet ik als geen ander wat voor impact het 'perfecte plaatje' eigenlijk op je kan hebben. Ik heb namelijk jarenlang zelf gestruggeld met het feit dat ik niet tot die categorie behoorde. Maar behoort er eigenlijk wel iemand tot die categorie? Ondertussen weten we namelijk allemaal wat je met photoshop, de juiste belichting, make-up en een “flatteuze hoek” kunt doen. En met de ontwikkeling van de technologie, wordt het ook elk jaar erger. Toch blijft iedereen streven naar een – naar mijn mening - onhaalbaar ideaal.

Met de paplepel ingegoten

Waar dat schoonheidsideaal precies vandaan komt? Daar kan ik helaas geen antwoord op geven. Wel weet ik waardoor het steeds weer opnieuw gevoed wordt en waarom jonge meiden (en jongens) van kleins af aan al bezig zijn met hun uiterlijke verschijning. En dat terwijl ik absoluut geen psychologe ben of überhaupt echt onderzoek heb gedaan naar dit onderwerp. Maar ik denk dat het allemaal vrij logisch klinkt.

We worden namelijk van kinds af aan al doodgegooid met de zogenaamde perfecte uiterlijke verschijning. Is het geen Barbie met absurd kleine (en rare) maten, dan zijn het wel de boeken, films en reclames die voorbijkomen met alleen maar prachtige kindersterretjes of juist tieners en modellen waar we blijkbaar tegenop moeten kijken. Ideetje! Wat als castingbureaus een keer wat minder naar uiterlijk kijken, maar daadwerkelijk acteertalent in series te laten spelen? Ik bedoel... we weten allemaal dat het acteerniveau niet altijd heel erg hoog ligt in de Nederlandse series. Zou meteen twee vliegen in een klap slaan toch? Of ben ik nu te eerlijk?

instagramView full post on Instagram

Social Media

Daarnaast helpt het feit dat mijn generatie en zeker de generaties na mij, zijn opgegroeid met Social media absoluut niet. Want als er een plek is waar je wordt omgeven door volmaakte plaatjes, dan is het wel daar. Sinds anderhalf jaar behoor ik zelf tot de categorie 'influencer', en dat op fitness en voeding gebied. Ik ben ook eigenlijk per ongeluk dit wereldje in gerold en dat was allemaal te danken aan het feit dat ook ik geobsedeerd was door dat ideale plaatje. Dat plaatje waar ik dus niet aan kon voldoen. Na 15 kilo te zijn afgevallen, was ik nog altijd niet tevreden met mezelf. Maar waarom dan niet? Omdat er alleen maar perfecte vrouwen op mijn Instagram-tijdlijn voorbijkomen. Vrouwen met lichamen waar ik ondanks het afvallen en trainen, nooit aan zou kunnen tippen.

Apps & photoshop

Pas veel en veel later besefte ik (mede doordat ik een aantal influencers en modellen in het echt had gezien) dat er dus 20 verschillende photoshop apps te downloaden zijn voor op je telefoon. Apps waarmee je dus net die vouwen in je zij kunt wegwerken, je billen nog iets ronder (en groter) kunt maken en zelfs je ogen recht kunt zetten. Het begon me tevens op te vallen dat alle fitnessmodellen een hele hoop foto’s 'opnieuw' gebruikten. Waarvan een hele hoop foto's 'morning shapes' waren. En heel eerlijk: ik was ook een van hen geworden! Want no way, dat ik een foto online zou gooien nadat ik 3 repen chocolade had weggewerkt op een cheatday. Toen dit besef kwam, besloot ik mijn Instagram volledig om te gooien. Ik wilde niet meer meedoen met deze act en mijn volgers de echte en normale 'ik' laten zien.

Keurmerk

Maar het bewerken van foto’s wordt natuurlijk niet alleen op Instagram gedaan. We kennen allemaal wel de Dove reclame waarin een normale vrouw met behulp van Photoshop wordt omgetoverd in een ongelofelijk skinny supermodel met perfecte amandelvormige ogen, een flawless perzikhuidje en een kaaklijn waar je een pizza mee kunt snijden. Het is tegenwoordig zelfs zo erg dat het in Frankrijk per afgelopen 1 oktober verplicht is om op reclames en webshops aan te geven of de afmetingen van een model gemanipuleerd zijn. Zo ja, dan krijgt zo’n afbeelding de vermelding: ‘Dit beeld is geretoucheerd.’

Wacht, wat las ik nou net? Ja echt, je las het goed, sinds 1 oktober moet er 'dit beeld is geretoucheerd' worden vermeld op foto’s die bewerkt zijn. Sta nu maar eens heel even stil bij wat dit betekent. Het normale beeld wordt tegenwoordig dus ZO erg gemanipuleerd dat het blijkbaar nodig is om een keurmerk op een foto te zetten. Vinden we het nu nog steeds gek dat zoveel mensen onzeker zijn over hun uiterlijke verschijning?

Besef

Gelukkig begint het besef van deze madness bij steeds meer mensen te komen. Afgelopen jaar is denk ik wel 60% van de fitness en lifestyle influencers onbewerkte foto’s op facebook en Instagram gaan delen. Ook delen ze voor en na foto’s waarbij je ziet hoe ze eruitzien wanneer ze net uit bed komen en poseren voor de spiegel en hoe ze eruit zien als ze op het einde van de dag veel te veel gegeten hebben en 'niet geposeerd' voor de spiegel staan. Dit puur om aan hun volgers te laten zien dat ook zij niet aan een perfect plaatje voldoen. Even tussendoor: ook deze laatste hype begint trouwens een beetje uit de hand te lopen (lees: Je hoeft niet extra onderuitgezakt, met hangende schouders en een zielig gezicht voor de spiegel te gaan staan om een punt te maken mensen…).

Echter: het feit dat men bezig is met het ideaalbeeld te tackelen, vind ik persoonlijk een super goede beweging. Ik vind het heel belangrijk dat de mensen die een groot bereik hebben en als rolmodel worden gezien, aan de wereld laten zien dat perfectie niet bestaat. In de ideale wereld zouden zelfs de media- en reclamebureaus hierin meegaan. Maar goed, we volgens mij waren we het er al over eens dat er niet iets bestaat als: 'ideaal'."

Meer Jip:

Blog 1: Zelfliefde, hoe doe je dat?

Volg je Women's Health al op Facebook en Instagram?