Sporten met chemo, hoe zit dat?

Blog


Stel, je bent 25 jaar, superfit, traint dagelijks in de sportschool en bent altijd met gezonde voeding bezig, niets staat jou in de weg tot de diagnose acute leukemie - een agressieve vorm van bloedkanker- ineens je hele wereld overhoop haalt. Viora overkwam het. Hoe gaat zij hiermee om en waar loopt ze zoal tegenaan? 8 weken lang neemt Viora je mee in haar verhaal.

Van stilzitten wordt niemand beter, ook mensen die chemotherapie krijgen niet. Toch is sporten tijdens zo’n heftige ziekte natuurlijk anders; mijn spierkracht is minder en mijn conditie is helemaal achteruit gehaald in 1,5 jaar tijd. Daarnaast ben ik veel aangekomen maar krijg ik vaak te horen; ‘dat lichaam komt wel weer goed hoor’. Altijd denk ik dan; dat zal best, maar ik moet er NU ook mee dealen. Dagelijks moet ik naar dit lichaam in de spiegel kijken met ruim 25 kilo meer en moet ik deze 25 kilo ook met me mee ‘slepen’. Een lijf dat even niet wil, dat geplaagd wordt door zware medicijnen. Toch probeer ik er het beste van te maken met het lijf dat ik nu even te leen heb en ook dit lichaam probeer ik in beweging te houden.
   

 

Trainen onder niveau 

Tijdens de maanden dat ik zware chemotherapie kreeg was wandelen vooral mijn beweging, wanneer het kon trok ik erop uit. Even de frisse lucht in. Na deze 9 maanden heb ik oncologische fysiotherapie gevolgd. Dit is fysiotherapie die speciaal gericht is op kankerpatiënten. Helemaal thuis voelde ik me hier niet. Ik zat letterlijk tussen de kale koppen in het krachthonk maar mocht eigenlijk vrij weinig doen. Dat frustreerde me. Ik wilde of hard trainen of niet.
   

Iets totaal anders

Toen bedacht ik dat het ook anders kon. Ik moest iets doen wat me niet steeds herinnerde aan mijn oude training. Ik  moest iets vinden waar ik wel voldoening uit haalde maar wat totaal anders was: Ik ging yoga doen. Ik vond yoga altijd maar een zweverig iets, tot ik het zelf ging doen en ondervond dat het juist een enorm fijne workout was! Op dit moment doe ik nu al bijna 5 maanden 2 keer per week yoga en ik vind dit veel prettiger dan ver onder mijn niveau krachttraining doen. Ik train meestal met mijn yogaleraar in een privé les. Op deze manier kan hij mij goed begeleiden en heb ik de minste kans op blessures en leer ik alles gelijk goed aan. Ik ben dus heel blij met deze keuze en mocht je nog twijfelen over yoga, ik zeg DOEN!
   
    

 

Doelen stellen

Ik leg de lat graag hoog voor mezelf. Altijd wil ik meer en beter als het om sport gaat, dat zit nou eenmaal in me. M’n arts heeft me op het hart gedrukt om echt voorzichtig op te bouwen met sporten. Hoe moeilijk ik dat ook vind, daar houd ik me maar braaf aan. Naast yoga probeer ik meerdere keren per week te wandelen, soms een stukje fietsen en ook zwemmen vind ik fijn. Maar eerlijk is eerlijk; ik kan niet wachten om weer te knallen in het krachthonk op mijn oude niveau! I will be back, beloofd!
    
   

 

Meer Viora: 

Blog 1: "Leukemie? Ik ben toch een fitgirl?!"
Blog 2: "Mijn mooie blonde haren verliezen; het was keihard, maar ik was er klaar voor"
Blog 3: "Ik was doodziek en ging even letterlijk op standje overleven"
Blog 4: "Instagram is een enorme steun tijdens kanker"
Blog 5: Wat kun je doen voor iemand met leukemie?

Terwijl de pepernootjes en andere winterse verleidingen ons om de oren vliegen.
Met deze gouden tips van Suzanne Brummel.
Lees meteen even mee wat je ervan kunt verwachten. 
In je dagelijkse leven onder invloed zijn van LSD? WH's Marije deed het. 
Zo zorg jij dat je wél aan je dagelijkse beweegminuten komt.
Een loftuiting voor team WOMEN Inc. dat zich hier al jaren ijzersterk voor maakt.