Beginnen met hardlopen: wat als je het niet meer leuk vindt?

Blog


Een dipje hebben we allemaal wel eens, maar wat als je het plezier in het hardlopen echt verloren lijkt te zijn? Running Girls Groningen hebben effectieve tips!

Ons laatste blogje alweer, wat zijn die afgelopen weken snel gegaan! Verschillende onderwerpen zijn voorbij gekomen. Van hardlopen op vakantie, rust als je beste training en hoe je gemotiveerd blijft - niet alleen door het stellen van doelen, maar ook door het belonen van jezelf. Wij vond het ontzettend leuk om dit met jullie te mogen delen en jullie te mogen motiveren. Maar hoe gemotiveerd je ook bent om te gaan sporten, er bestaat een kans in je trainingstraject dat je het hardlopen gewoon even niet meer leuk vindt. Een keertje het niet leuk vinden is niet erg - hebben wij ook wel eens -, maar hoe zorg je ervoor dat je het plezier in hardlopen weer terugkrijgt en je trainingen succesvol door kunnen gaan?
    
Verander even van trainingsvorm of intensiteit
Bij veel mensen werkt het niet als iets moet. Natuurlijk begin je aan een schema om je eraan te houden, maar met plezier lopen is belangrijker dan tegen zin in je training afwerken. Ben je gemotiveerd om te gaan sporten, maar heb je geen zin in je training die op de planning staat? Loop gewoon lekker zoals je zelf wilt! Grote kans dat het hardlopen super lekker gaat en je met een glimlach thuiskomt. Dit geeft vaak al genoeg energie en motivatie om de volgende keer je schema weer op te pakken. Zo'n 'tussentraining' kan echt geen kwaad. 
   
Loop eens ergens anders
Dat het hardlopen niet leuk is, kan misschien komen door een sleurgevoel. Deze sleur kan ontstaan door elke training hetzelfde rondje te lopen. Hierdoor heb je te weinig afwisseling, want je ziet steeds hetzelfde uitzicht. Wonen je ouders om de hoek? Loop tijdens je duurloop die kant op, drink een kopje thee en ren terug. Wonen ze te ver weg voor een run heen en weer, maar dichtbij genoeg om er heen te lopen, laat je dan lekker thuisbrengen na de training. Een andere loopomgeving kan verrassend zijn, waardoor je misschien nieuwe en leuke looproutes ontdekt. Je kunt ook in een bus stappen en terug naar huis lopen, of naar een vriend hardlopen met wie je al gepland had bij te kletsen.

Daag jezelf uit
Naast een andere route kun je ook tijdens de training het lopen leuker maken. Loop eens off road en ga opzoek naar een leuk trailrunningpad, of speel een spelletje onderweg. Een spelletje spelen slaat in principe nergens op, maar het geeft je afleiding om je training leuk af te kunnen ronden. Loopt er iemand voor je? Start je eigen race! Ingehaald? Wees trots! Kom je mensen onderweg tegen? Verzin dan bij iedere voorbijganger; naam, beroep, hobby’s en lievelingseten. Of vlam je favoriete playlist aan en zet aan tijdens een snel refrein. Hoe fouter het liedje, hoe beter het werkt. Alle beetjes kunnen helpen om het lopen leuk te houden en te blijven vinden. 
   
Zoek company
Wij vinden het ontzettend leuk om met z'n allen te trainen. Samen trainen is super gezellig en kan een fijne afleiding geven tijdens de trainingen. Lopen in je eentje is soms echt gewoon een beetje saai. Door één van je twee à drie trainingen in de week mee te trainen met bijvoorbeeld een loopgroep kan je hardloopweek een stuk leuker worden en samen met je motivatie zal je een stuk harder kunnen trainen.
    
Share!
Wat voor ons goed werkt, is het delen van onze ervaringen op social media. Door je trainingen en ervaringen te delen via bijvoorbeeld Instagram kom je erachter dat je zeker niet de enige bent die een dipje heeft, moeite heeft met een pittige intervaltraining of het heerlijk vind om in de ochtend te lopen. Door deze contacten blijf je praten over het hardlopen en deel je een gezamenlijke interesse. Wij vinden dit ontzettend leuk en ons geeft het net wat extra motivatie. Via verschillende hashtags kun je motiverende hardlopers vinden, bijvoorbeeld via #hardlopen #nevernotrunning #morningrun #hardlopenisleuk, komen verschillende hardlopers voorbij die de zelfde passie delen.
   
Ga op zoek wat voor jou werkt
Voor iedereen is dit iets anders, want iedereen maakt op zijn eigen manier het lopen leuk. De één vindt het leuk om alleen maar duurlopen te doen, en de ander traint graag kort en snel. Blijf wel trainen! Stel je het één keertje uit omdat je er geen zin in hebt of de lol er niet van inziet, dan bestaat de kans dat je de volgende keer bij geen zin het weer uitstelt. En van uitstel komt uiteindelijk afstel.. en dat wil je niet! 
    
Wij hopen dat de afgelopen weken jullie wat extra motivatie heeft gegeven om te beginnen met lopen of te blijven lopen. Wij vonden het ontzettend leuk om te doen! Wij wensen jullie ontzettend veel loopplezier en wie weet tot ziens tijdens een training of race! En mocht je nog meer tips en tricks willen lezen, neem dan eens een kijkje op runninggirls.nl
   
Lees hier alle hardloopblogs van Running Girls Groningen!    
>> Blog 1 - Beginnen met hardlopen: zo maak je een goede start
       
>> Blog 2 - Beginnen met hardlopen: wat zijn de essentials als je begint met running?
    
>> Blog 3 - Beginnen met hardlopen: hoe blijf je gemotiveerd?
   
>> Blog 4 - Beginnen met hardlopen: treat yourself - het werkt echt!
   
>> Blog 5 - Beginnen met hardlopen: de beste voorbereiding voor een raceday
   
>> Blog 6 - Beginnen met hardlopen: rust is de beste training
       
>> Blog 7 - Beginnen met hardlopen: trainen op vakantie

running-girls-groningen-bio-1
Seksisme, om pisnijdig van te worden. Het moest maar ’ns afgelopen zijn. Ik open een meldpunt. Doe er je verhaal en ik kom bij je terug.
Zelfs de meest fanatieke sporter kan het een keertje laten.
Hoe houd je je voedingspatroon onder de duim als je zo druk bent?
WH’s assistant editor Floor kreeg de kans om Dafne Schippers te spreken.