Gezond voedsel bestaat niet

Blog


Gekke titel? Joy Bouwmeester zal het aan je uitleggen.

Wacht even... wat is dit nou? Ik hoor het je denken. Ik weet dat een titel als deze uitleg vereist, maar geen zorgen. Dat is precies waar ik je van ga voorzien.
 
 
VERGEET DE LABELS
Om deze stelling te kunnen begrijpen, wil ik je vragen om er even ‘blanco’ in te gaan. Van jongs af aan hebben we namelijk geleerd om te labelen. We hebben geleerd dat een patatje pindasaus ‘ongezond’ is en een bos wortelen ‘gezond’. Een zak drop-fruit duo’s ‘slecht’, een bord spinazie ‘goed’. Klinkt op zich best logisch toch? Maar om een complex onderwerp als voeding te kunnen begrijpen, dienen deze begrippen uitgelegd en in perspectief geplaatst te worden.
 
 
GEZOND VERSUS ONGEZOND
Voedingsmiddelen zijn niet ‘gezond’ of ‘ongezond’. Wij mensen zijn dat echter wel. Zijn we ziek, dan zijn we ongezond. Zijn we niet ziek, dan zijn we gezond. Simpel, toch? Voeding kan daar een positieve of negatieve bijdrage aan leveren, maar kan op zichzelf staand niet bestempeld worden als ‘gezond’ of ‘ongezond’.
 
Met voeding werkt het namelijk anders.
 
Wanneer een voedingspatroon puur uit patatjes pindasaus en drop-fruit duo’s bestaat, word je namelijk ziek. En ziek is ongezond. Maar wanneer een voedingspatroon louter uit spinazie en wortelen bestaat, word je óók ziek. ‘Huh?’
 
In beide gevallen ontstaat er namelijk een tekort aan nuttige voedingsstoffen, vitaminen en mineralen. In het ene geval misschien in iets heftigere mate dan het andere, maar het idee is hetzelfde. Er zijn geen voedingsmiddelen die je op magische wijze in één keer beter kunnen maken en er zijn geen voedingsmiddelen die je spontaan ziek maken (mits je geen voedselallergie, -intollerantie of –overgevoeligheid hebt, that is).
    

  
  
DRIE MUSKETIERS
Is het één dan überhaupt beter dan het ander? Ja, dat dan weer wel. Het is voor je gezondheid verstandig om een voedingspatroon te hanteren dat voor het grootste gedeelte uit volwaardige voedingsmiddelen bestaat, maar dat wist je natuurlijk al. Hiermee worden voedingsmiddelen bedoelt die vitaminen en mineralen bevatten en een positieve bijdrage leveren aan jouw lichaamssamenstelling.
 
Weet je écht je weg niet in voedingsland? Wil je zelfstandig een volwaardig voedingspatroon kunnen samenstellen? Dan is Personal Body Plan een goede manier om dagelijkse gedragslessen te krijgen op dit vlak. Een klein tipje van de sluier: volwaardige voedingsmiddelen zijn groenten en fruit, maar ook granen, zuivel, noten, etc. Voedingsmiddelen die je in eerste instantie dus zou bestempelen als ‘gezond’, omdat ze een positieve bijdrage kunnen leveren aan onze gezondheid.
 
Sport je regelmatig (intensieve krachttraining bijvoorbeeld), dan heb je een verhoogde behoefte aan eiwitten. Dit betekent echter niet dat jouw voeding alleen maar uit eiwitten moet bestaan: koolhydraten, vetten en voedingsvezels vervullen een minstens zo belangrijke rol. Koolhydraten heb je namelijk keihard nodig voor de energievoorziening en vetten vervullen een belangrijke rol in de hormoonhuishouding. Staar je echter niet blind op macronutriënten; er is nog een heel scala aan micronutriënten die je ook niet kunt missen. Dit zijn de vitaminen en mineralen die je kunt terug vinden in bijvoorbeeld groenten en fruit. Nutriëntenrijke voedingsmiddelen dus.
 
Je kunt absoluut een afgetraind fysiek bereiken wanneer je binnen de lijntjes van jouw calorie- en macronutriëntbudgetten kleurt, maar dat betekent nog niet dat de binnenkant van je lichaam daar altijd gelukkiger van wordt. Een strak fysiek is niet per definitie gezond. Het oogt misschien zo, maar de buitenkant van een lichaam hoeft niks te zeggen over de gezondheid van de binnenkant. Daarom zijn micronutriënten net zo belangrijk als macronutriënten.
 
 
IN DE PRAKTIJK
Maar hoe vertaal je dit dan naar een voedingspatroon dat werkt voor jou? Dat kan nogal een kluif lijken, zeker in de huidige consumptiemaatschappij. De hele dag door zijn we bezig met het spiegelen van de gezondheidsclaims op verpakkingen en menukaarten aan de informatie waar we zelf over beschikken. Hoe je hierin toch de keuzes blijft maken die jou verder helpen op weg naar jouw fysieke doelen, is precies  wat ik door Personal Body Plan geleerd heb. Er wordt gewerkt met een lijst met aanbevolen producten, waar voedingsmiddelen op staan die worden aangeraden wanneer jij een bepaald fysiek resultaat wilt werken. Je kunt kiezen om je voedselinname op twee verschillende manieren bij te houden: via de ‘handpalmmethode’ waarbij jouw eigen hand als meetinstrument fungeert, of via de app waarbij je calorieën telt. Omdat ik nogal een pietje precies ben koos ik voor het laatste, wat mij vooral in het begin van mijn plan heel veel inzicht en houvast bood. Ik leerde hierdoor bewuste keuzes te maken op het gebied van calorie inname en zag mijn fysiek in hele positieve zin veranderen door de focus op mijn voeding.
 
 
OPTELLEN, AFTREKKEN EN AFWEGEN
Doordat ik zo intensief met mijn voeding in de weer ging en op mijn voedingspatroon reflecteerde met mijn persoonlijke coach, ontdekte ik steeds beter wat werkte voor mij. Ja, friet is erg lekker, maar ik vond het ‘t niet waard om daar dagelijks een groot gedeelte van mijn caloriebudget aan te besteden. Dit bekende echter niet dat friet per definitie verboden werd, ik leerde gewoon bewuster te kiezen. Ik leerde af te wegen op welke momenten ik welke keuzes wilde maken en dit zorgde voor zoveel rust.
In mijn hoofd, maar ook in mijn lichaam.
 
 
GENIETEN
En daarmee leerde ik ook steeds meer te genieten van mijn eten. Koken veranderde in een passie en wanneer ik naar de supermarkt ging, ging ik niet zomaar boodschappen doen. Ik ging op supermarktsafari om te ontdekken welke producten er nog meer bestonden en die misschien een fijne verrijking zouden zijn van het eten dat ik gewend was. Cijfers vond ik voorheen altijd afschuwelijk, maar wanneer het op mijn calorieën, macro- en micronutriënten aankwam kon ik blijven rekenen. De cijfertjes werden de allerleukste puzzel ooit en elke hap die ik nam, werd een intens gekoesterd moment.
 
Heb je ook weleens géén zin of tijd meer om te rekenen en puzzelen? Tuurlijk! En dan grijp ik graag naar DoorMeal, wat mij van kant-en-klare maaltijden kan voorzien die precies dát bevatten wat ik als fitgirl met een overvol schema nodig heb. Alle maaltijden zijn zo samengesteld dat ze in de eerste plaats heerlijk zijn, maar daarnaast bomvol zitten met vitaminen en mineralen en mij de keuze bieden in verschillende verhoudingen van macronutriënten, zodat ik een maaltijd altijd in kan passen. Het nuttige met het aangename verenigen: dat kan DoorMeal als de beste. Ik ben fan.

  
 
Bewust voeden en er ook nog ongelooflijk van kunnen genieten: dat is hoe ik het samen zou willen vatten. Geen restricties die me opgelegd werden, maar bewuste keuzes die ik zelf maakte en inzicht in de consequenties. Sinds de start van mijn plan gingen er honderden nieuwe deuren voor me open en vond ik de allerbeste motivatie om continu te blijven experimenteren. Geen gelabel in de zin van ‘gezond’ of ‘ongezond’, maar een nutriëntenrijk voedingspatroon dat werkt voor mij met ruimte voor flexibiliteit. 
 
 
Tot volgende week!
 
 
>> Iedere donderdag om 21.00 staat er een nieuwe blog van Joy voor je klaar!
 
  
Lees ook:
>> Sixpacks, spierballen en zweetselfies: oppervlakkig? 
 
>> De beste Nederlandse '#TransformationTuesday' foto's van Instagram
 

Joy Bouwmeester blog

www.changinglifehub.com
 

The game is ON! Wie maakt de lekkerste, mooiste portobello's en houdt ook nog eens de keuken schoon?
Maar niet beseffen, dat photoshop de norm bepaalt.
Een gloednieuwe bundel aan food,- fitness, en healthinspiratie ligt weer voor je klaar!