Motivational #fitspiration quotes: werken ze, of niet?

Blog


‘Train insane.. and remain insane’. Joy Bouwmeester deelt haar ervaring met #fitspiration quotes.

Toen ik begon met het zoeken naar een fittere lifestyle, liet ik me voornamelijk inspireren door quotes op internet. Ik wist niet zo goed hoe of waar ik moest beginnen, maar ik wist wel dát ik wilde beginnen. Ik zag overal sterke kreten in combinatie met strakke lijven en voelde gelijk een vuurtje aanwakkeren van binnen. Bezweette, stoere vrouwen die er uit zagen alsof ze de hele wereld aan konden... dat wilde ik ook! Die quotes en plaatjes zorgden ervoor dat ik linea recta de gym in wilde rennen en aan de slag wilde gaan om zo snel mogelijk sterker te worden.
 
 
Krankzinnige quotes
Toch waren er ook genoeg dagen waarop ik mezelf niet de gym in kreeg. Mijn progressie was nog niet zichtbaar, ik had eigenlijk geen idee wat ik aan het doen was en klooide maar wat aan. Maar dan scrollde ik even door the interwebz of de screenshots op m’n telefoon en dan werd ik gelijk weer met m’n neus op mijn doelen gedrukt. De woorden ‘make yourself proud’, ‘you are stronger than you think’, en ‘nothing worth having comes easy’ bijvoorbeeld, gaven mij die schop onder mijn kont die ik zo donders goed kon gebruiken. ‘Train insane or remain the same’ was ook één van die beruchte quotes. Dan wilde ik GELIJK helemaal los gaan in de gym. Maar dat was op dat moment, als klein guppie zonder plan of methode, het allerslechtste idee ooit.
 
 
Maar ik ging toch tot het gaatje?
Want ik trainde, ik zweette en deed mijn stinkende best, maar wat ik in vredesnaam aan het doen was, wist ik eigenlijk niet. Ik kopieerde mijn oefeningen van personal trainers uit de gym en youtube-filmpjes, plukte overal wat informatie vandaan en switchte zo’n beetje elke drie weken van ‘schema’ omdat ik geen progressie zag en geen vertrouwen meer had in wat ik allemaal aan het doen was. Daarnaast dacht ik dat ik elke training he-le-maal kapot moest gaan en pas echt een goede work-out had gehad als ik m’n shirtje uit kon wringen en de volgende dag niets meer kon doen door de belachelijke spierpijn. Want dat hoorde er allemaal bij, toch? Dat was toch waar al die toffe quotes op het web over gingen?
 
 
Experts zijn niet voor niks experts.
Niets bleek minder waar. Toen ik eindelijk aan mezelf toe gaf dat ik veel verder kon komen mét begeleiding en de hulp van een coach, begon ik na maanden wikken en wegen toch met Personal Body Plan. Een paar maanden die me een hoop nutteloos geklooi hadden kunnen schelen. Ik kreeg eindelijk voor het eerst in mijn leven een trainingsmethodiek voor mijn neus die samen was gesteld door mensen die er daadwerkelijk verstand van hebben (en ook olympisch sporters trainen, om maar even iets te noemen). Die voor- en na-foto’s van een half jaar hard werken zien er niet voor niets zo uit. Een trainingsschema waarin ik stap voor stap werd geïntroduceerd en waarvan de eerste weken supertraag leken te gaan. Ik rolde me een ongeluk op een foamroller en deed voor mijn gevoel alleen maar oefeningen die je normaal gesproken bij de fysio doet wanneer je zo sukkelig bent geweest om je enkel te verzwikken. Gelukkig begreep ik na een paar weken - toen ik een nieuw schema kreeg - waar dat allemaal op gebaseerd was.
 
Wanneer je rustig geïntroduceerd wordt in een nieuwe lifestyle met daadwerkelijke gedragsveranderingen, heb je nou eenmaal tijd nodig om je aan te passen om te zorgen dat het daadwerkelijk een blijvende verandering is. Je leert dat je niet alles gelijk perfect hoeft te doen, of altijd helemaal doorweekt en kruipend de gym moet verlaten. Dat je na een goede training gewoon de volgende dag nog moet kunnen lopen en de rest van de week ook gewoon je sportbeha uit kunt trekken, zonder dat je vergaat van de pijn.
  

A photo posted by JOY (@jbbouwmeester) on

     
  
Vertrouwen
Doordat ik kon vertrouwen op de trainingen die ik deed, lag mijn progressie nu volledig in mijn eigen handen. Ik kon me niet langer verschuilen achter de smoesjes dat mijn schema’s niet goed genoeg waren of dat ik de verkeerde oefeningen deed: mijn progressie was nu geheel aan mij. Die verantwoordelijkheid was precies wat ik nodig had en daardoor zag ik nu langzaam maar zeker wél progressie.
 
Mijn vetlaagje smolt stukje bij beetje weg en op allerlei verschillende plekken kwamen steeds meer spieren tevoorschijn. Ik kan je bijna niet uitleggen wat voor gaaf gevoel dat was. 
 
Ik had geen gekke quotes meer nodig. Mijn maandelijkse metingen met mijn coach zorgden er namelijk wel voor dat ik gemotiveerd bleef. Elke meting weer centimeters zien verdwijnen en nieuwe lijntjes zien verschijnen. Ik zag mezelf steeds iets meer transformeren richting de vrouwen die ik eerst alleen op internet zag. En dat was precies waar ik al jaren naar zocht.
 
 
Happyhappyhubhub
Nu de Changing Life Hub geopend is, hebben mijn trainingen een extra dimensie gekregen. Als je mij een beetje kent, weet je dat ik sowieso al heel erg gelukkig word van trainen an sich, maar in de Hub is het gewoon extra gaaf. Door de sfeer voel ik me ontzettend thuis: iedereen die daar traint, werkt met volle focus aan zijn doelen en die vibe straalt van iedereen af. Iedereen gáát daar echt. Om nog maar niet te spreken van alle gloednieuwe apparaten en extraatjes (hipthrust-bankje, resistance bands, you get me?) die er voor zorgen dat ik al mijn trainingen - zonder een halve marathon door de gym te rennen om alles bij elkaar te zoeken - gewoon in één vloeiende beweging uit kan voeren.
 
 
Kers op de taart
Maar de échte kers op de vezelrijke kwarktaart zijn de trainers die altijd voor je klaar staan. Die uit zichzelf naar je toe komen als ze doorhebben dat de uitvoering van een bepaalde oefening nog een beetje getweaked kan worden, die alternatieven bieden als je een oefening op een andere manier uit wil voeren of die je nét even uit je comfort zone duwen waardoor je jezelf kunt overtreffen. Die ervoor zorgen dat je niet ‘insane’ gaat trainen, maar die er óók voor zorgen dat je niet ‘the same’ de Hub uit huppelt, nadat je je opgefrist hebt onder de regendouche, een heerlijke DoorMeal in je giecheltje hebt geschoven én even chill gewerkt hebt in de lounge met een lekkere kop verse koffie.
 
In de Hub ervaar je dat er meer is in het leven dan ‘alleen maar trainen’. In de Hub ervaar je dat er zoveel meer is, maar dat het juist versterkt wordt door die lekkere, gefocuste training. En dat vind ik dus écht topshit.
 
 
Lees ook de andere blogs van Joy!
>> Gezond voedsel bestaat niet
 
>> Sixpacks, spierballen en zweetselfies: oppervlakkig?
  
 

Joy Bouwmeester blog

www.changinglifehub.nl

 

 

Lienke (Deargoodmorning) legt in deze blog haarfijn uit hoe jij je doelen kunt behalen, want grote successen beginnen bij kleine veranderingen.
Een goed begin is écht het halve werk. Daarom deelt Ellen Hoog haar vier tips voor een kickstart van je dag, zodat jij je de hele dag top voelt.
Lisa goes Vegan heeft steengoede tips voor je hoe het makkelijker wordt om wat vaker plantaardig te eten. Plus een recept voor de lekkerste chili sin carne ooit!
WH's Marije at een week lang alleen tussen 12.00 en 20.00 uur. Wat gebeurde er? 
Het is dus allemaal minder gezellig dan het lijkt…
Wat kan je aan fit leesvoer verwachten? Blader met ons mee!