Ik probeerde jumping fitness en dit vond ik ervan

Blog


De lievelingsbezigheid uit je jeugd, nu als workout!

Jumping fitness. Weleens van gehoord? Met deze intervaltraining op een trampoline spreek je wel 400 verschillende spieren aan en werk je tegelijkertijd aan je conditie. Toen sportschool David Lloyd vroeg of WH's Annabel een lesje wilde uitproberen, stond ze natuurlijk direct te springen en kon ze niet wachten om deze sport te testen!  

>> Dit is wat een aantal lessen Zelfliefde mij bracht
   

'Ik ben 25 jaar oud, maar in mijn hart ben ik stiekem meer een kind van vijf. Geef mij een potje bellenblaas en ik kan mezelf mákkelijk een paar uur vermaken. Het liefst eet ik elke dag snoep en ren ik op mijn blote voeten door de modder. Maar om elke dag - oké, niet élke dag - die snoepjes te kunnen verorberen, moet ik wel in beweging blijven. Jumping fitness leek daar de uitgelezen sport voor. Een beetje bouncen op muziek, terwijl ik er een complete full-body workout uit knal. Beter, makkelijker en vooral leuker kan niet toch?
   

Danspasjes en schuddende billen

Boy, was I wrong. De les was intens en helemaal niet makkelijk. Ik sprong volledig uit de maat en voor het eerst in mijn leven was ik me bewust van mijn totaal aritmische lichaam. De lerares was een super sportieve, maar vooral super enthousiaste, chick. Haar aanmoedigingen en vrolijkheid, maakte dat ik wel gelachen heb tijdens de oefeningen. Denk aan de pasjes uit YMCA, schuddende billen en wedstrijdjes wie het hardst kan mee schreeuwen met de muziek: de linker- of de rechterkant van de groep. In het begin voelde het een beetje gek om mee te brullen, maar toen ik de kreten van de rest van de groep hoorde, wist ik dat ze mijn geluid ook wel aankonden.
  
De les begon met een warming up, waar we de basics uitgelegd kregen. ‘Dat valt nog mee’, dacht ik toen. Na een slokje water, gingen we door naar het grovere geschut. De bedoeling van jumping fitness is om niet zomaar een beetje te springen, maar om je bovenlichaam stil en op dezelfde hoogte te houden. Hierdoor moet je je benen dus echt in de trampoline duwen en je je knieën ter hoogte van je heupen laten komen als je weer omhoog komt. Ik was alleen mijn speelse hopjes op de trampoline in de achtertuin gewend, dus deze manier van springen was een totale verwarring voor mijn lichaam. Daarbij zag ik ook continue de filmpjes van internet voor me, waar paarden tussen de benen van de deelnemers aan jumping fitness werden gephotoshopt (zoek het op!). Dit zorgde er dan weer wel voor dat ik continue met een brede grijns aan het springen was.
>> De mooiste outfits voor je jumping fitness training
   

Trillende benen  

Na deze intensieve les, waarbij we verschillende pasjes tijdens het springen uitvoerden, was het tijd voor de cooling down. Deze was echt verdiend, want na elk liedje kun je je shirt een beetje meer uitwringen. Tijdens de cooling down stond ik voor het eerst stil op de trampoline, waardoor ik de trillingen in mijn benen goed kon voelen. De cooling down was vooral om weer op adem te komen en de spieren te rekken. Iedereen ruimde netjes zijn trampoline op en terwijl ik nog een praatje maakte met de lerares liep de zaal langzaam leeg.
   
Terwijl ik na de les op de grond zat, kon ik mijn conclusies trekken. Jumping fitness wordt door mannen en vrouwen van alle leeftijden uitgevoerd, waardoor je een divers klasje krijgt. Dit zorgt er ook voor dat er verschillende variaties op de oefeningen gegeven worden, zodat iedereen, op welk niveau dan ook, de les makkelijk kan blijven volgen, maar toch met een voldaan gevoel naar buiten loopt.
  
Na 5 minuten op de koude vloer gezeten te hebben, deed ik dat uiteindelijk ook. Ik voelde dat ik elke spier in mijn lichaam aan het werk had gezet en tegelijkertijd mijn complete cardio voor de week wel gedaan had. Ik vond het leuk om de les een keer uit te proberen, maar door mijn ongecontroleerde bewegingen houd ik het - voor nu - bij recreatief trampoline springen. Daar waar mijn aritmische pasjes het springen alleen maar leuker maken!' 
  

 


Volg je Women's Health al op Facebook en Instagram?
Een kleine sneak peak van de nieuwe editie.
Drink jij geen alcohol? Dan herken jij jezelf sowieso in deze situaties.
Dit zijn de vele voordelen van HIIT volgens personal trainer Marc Udo.
Zelfs de meest fanatieke sporter kan het een keertje laten.
Want die herfst is nog zo slecht niet. En dit is waarom. 
'Deze stappen zorgden ervoor dat ik me niet meer laat terughouden door mijn faalangst.'