Lisa tipt: 6 geheimen voor het slagen van goede voornemens

Blog


Lisa motiveert met haar blog duizenden mensen om bewuster te eten. Dus is een gezonder leven jouw goede voornemen? Dan heeft zij steengoede tips.

De goede voornemens vliegen je de afgelopen week waarschijnlijk om de oren. Meer sporten, stoppen met roken, gezonder eten, afvallen, énzovoort. Vaak vergeten we na een paar weken weer alles en vervallen we weer in onze oude patronen. Hoe komt dat? En hoe zorg je nou dat je jouw voornemens echt kunt volhouden?
   

Ik geef je dé tips zodat je niet volgende week uitgeblust en gefrustreerd op de bank zit met een zak chips voor je neus en een glas cola aan je zijde.

  • Formuleer je voornemen positief. We willen in het nieuwe jaar vaak van slechte gewoontes af. Dit resulteert in negatieve voornemens zoals ‘ik wil niet meer patat eten’ of ‘ik wil minder geld uitgeven aan kleding’. Met dit soort uitspraken leg je de nadruk op iets negatiefs en dat werkt nou niet bepaald motiverend. Formuleer liever een positief doel wat je op langer termijn kan volhouden zoals ‘ik wil gezonder eten’ of ´ik wil meer reizen´. Klinkt meteen al stukken beter toch?
         
  • Zet je voornemens om in doelen. Het is fijn en makkelijk om te zeggen; ‘ik wil graag meer boeken lezen’ maar zo’n voornemen is vrij abstract en vaag. Zet je voornemen daarom om in een haalbaar, realistisch en meetbaar doel. De kans is daardoor groter dat je succes behaalt op de langer termijn. Verdeel je einddoel dus in hapklare doelen die je kunt meten, om de kans van slagen te vergroten.
       
  • Zie het niet als een regel, maar als een uitdaging! Zodra je jezelf iets gaat opleggen, dan voelt het als een ‘moetje’ en dan wil je natuurlijk niet meer. Zie het als een uitdaging onder het mom van: ik wil iets nieuws proberen!
       
  • Doe het samen! Zoek een vriend of vriendin die met jou samen dat concrete doel wil gaan bereiken! Zoek een maatje met hetzelfde voornemen, zodat je elkaar kunt steunen en motiveren als je er niet zo zin in hebt.
       
  • Vier je successen! Heb je een (tussen)doel gehaald? Vier het! Wees trots op jezelf en stel je zelf weer een nieuw doel = nieuwe uitdaging!
         
  • Straf jezelf niet. Toch gezwicht voor een stuk taart? Of die boksles laten schieten? Hallo, relax even. Straf jezelf niet, maar bedenk gewoon hoe je dat de volgende keer anders kan aanpakken. Morgen weer een nieuwe dag met nieuwe kansen!
        

Ik denk dat je hier al een aardig eindje mee kan komen. Mijn voornemens? Minder social media, een nieuwe sport proberen en meer genieten van boeken lezen en reizen! Concreet en realistisch? Ik ga volgende week mijn eerste les pilates volgen en eind februari wil ik 2 boeken gelezen hebben, 2 reisjes gemaakt hebben en 3 avonden mijn telefoon weggelegd hebben.
    
Wat zijn jouw voornemens? Let me know!
   
Toevallig het voornemen om vaker plantaardig te eten? YES! Kan je meteen dit recept uitproberen: Midden-Oosterse gevulde paprika’s.
    
   

   
Meer lezen van Lisa? Check haar eerdere blogs!
5x healthy tips voor een heerlijke vakantie

I Love Health's Daisy doet de Elevator Pitch in de nieuwste editie van Women's Health. Dat betekent dat je, zolang deze Women's Health in de winkel ligt, elke week een blog van Daisy kunt lezen op WH online!
Fitblogger Morgan Mikenas laat op Instagram zien dat lichaamshaar bij een vrouw heel normaal is.
Milou Turpijn: ‘Als ik aan yoga doe dan voel ik me overal thuis, het maakt dan niet uit waar ik ben.’
Loopt het zweet al over je rug bij de gedachte dat je binnenkort een presentatie moet geven voor school of werk? No longer! WH’s Marije deelt haar tips.
Sinds vorige week schrijft Daisy van I Love Health elke week een blog zolang de Women's Health Slimmer, Slank en Sterk in de winkel ligt. Bijvoorbeeld over... hoe dat nou precies zit met sporten en eiwitten. 
Hoofdredacteur van ELLE, Edine Russel: ‘Ik geloof dat het daar om gaat in het leven, dat je contact maakt met jezelf en doet wat je echt wilt.’