Personal trainer in de top Victoire: "van Free Weights gaat mijn hartje sneller kloppen"

Blog


Krachttraining: personal trainer Victoire legt je uit waar dit nou precies goed voor is.

"Zelf ben ik alweer wat jaartjes hooked aan krachttrainen. Dit is trainen met – extra – weerstand, vaak met sterker worden als doel. Dit kan begeleid, met de machines die je kent uit de gym, of met zogenaamde Free Weights zoals dumbbells, kettlebells, barbells. Van die Free Weights gaat mijn hartje sneller kloppen. In de gym vind je mij onder de pull-up rig of scharrelend tussen de barbells en plates. Een paar jaar geleden was ik daar nog redelijk alleen, inmiddels kunnen we er regelmatig een feestje bouwen. Een ‘Plate Party’ so you wish. Krachttraining groeit hard in populariteit, moge dat duidelijk zijn. Deze manier van sporten is naast heel interessant, ook enorm goed voor je. Dat wijzen steeds meer onderzoeken uit. Hier een paar redenen die ik je als trainer mee wil geven om zelf ook in de gewichten te gaan hangen.

      

Resultaatgericht sporten

Daar houden we natuurlijk van. Meetbare progressie - of dit nou esthetisch of verbetering van sportprestaties is - werkt enorm motiverend. Bij krachttraining is het resultaat op beide vlakken goed meetbaar, echter is er nog een groot voordeel en dat is het kweken van spiermassa. Spierweefsel verbrandt namelijk meer calorieën dan ander weefsel. Ook als je in rust bent. Ja, dat lees je goed. Als je met je met je spierballen en een bak popcorn op de bank ligt te Netflixen, werken die spieren dus voor jou! Maar echt meetbaar resultaat behaal je in de sportschool.

        

>> Meet Victoire; personal trainer in de dop

         

Op deze manier verbrand je dus vet en als bijvoorbeeld gewichtsverlies jouw doel is, zal dat makkelijker gaan met een, naar verhouding, groter percentage spierweefsel.

          

   

         

Uithoudingsvermogen van je spieren

Ook voor de cardio killers onder ons is het goed om af te wisselen met krachttraining. Loop je lange afstanden, wil je natuurlijk niet te veel spierweefsel meesjouwen. Spieren zijn zwaar. Wat je wél wilt, is het uithoudingsvermogen van je spieren vergroten met krachttraining zodat je langer door kunt gaan op spierkracht. Daarnaast kun je met krachttraining je gewrichten versterken en stabieler maken, waardoor je makkelijker en blessurevrij door die kilometers heen kunt vliegen.

        

       

Free weights

Als beginner in de krachtsport is het fijn om met de begeleiding van machines in de sportschool te werken. Deze zijn ontworpen om je te begeleiden in de juiste uitvoer van de beweging. Wil je na een tijdje wat meer uitdaging, dan is de stap naar de Free Weights - letterlijk, losse gewichten - een mooie. Het bijkomend voordeel is dat je hier, naast je grote spiergroepen ook je kleinere stabiliserende spieren aan gaat spreken. Je moet de gewichten namelijk zelf in balans houden als de machine dit niet voor je doet. Hiermee train je dus je volledige lichaam en maak je jouw gewrichten sterker.

      

Dit zijn een paar van de redenen waarom ik krachttraining heb gekozen als aanstaand vakgebied. Het is enorm in beweging en ik zal nooit meer uitgeleerd zijn! Voor de mensen waarmee ik train is het niet anders. Elke keer weer ontdek ik nieuwe, te gekke oefeningen die ik uit kan voeren en door kan geven. Als je het goed aanpakt en een toffe gym vindt, hoeft krachttraining geen dag te vervelen!"

       

Beeldbron: Nanda Hagenaars

The game is ON! Wie maakt de lekkerste, mooiste portobello's en houdt ook nog eens de keuken schoon?
Maar niet beseffen, dat photoshop de norm bepaalt.
Een gloednieuwe bundel aan food,- fitness, en healthinspiratie ligt weer voor je klaar!