Dit is waarom sporten zo goed is voor je hersenen

Fitness


Nog een excuus om vaker je sportoutfit uit de kast te trekken!

Sporten doen we natuurlijk vooral omdat we het leuk vinden en omdat we ons er goed bij voelen. Maar wist je dat lichaamsbeweging ook nog eens onwijs veel voordelen met zich meebrengt als het gaat om onze hersencapaciteit?
 
 
GEHEUGEN ALS EEN OLIFANT
Uit onderzoek blijkt dat cardio een positief effect heeft op ons geheugen. Wanneer je steeds fitter wordt - bijvoorbeeld door het doen van cardio - groeit je hippocampus, het deel van je hersenen dat essentieel is voor je leervermogen en je geheugen. Het onderzoek wees uit dat dit effect zowel bij volwassenen als bij kinderen en ouderen optreedt.
 
Niet alleen heeft lichaamsbeweging op de lange termijn effect op je geheugen, het kan ook direct helpen. Duitse onderzoekers ondervonden dat wandelen of fietsen tijdens het leren van een vreemde taal (dus niet ervoor!) kan helpen om de taal beter te onthouden. Het is wel belangrijk dat je jezelf niet te veel pusht: intensief sporten verhoogt je stresslevels, waardoor je geheugencircuit uit balans kan raken.
 

bicycle

 
 
OPPERSTE CONCENTRATIE
Sporten blijkt ook een positief effect te hebben op je focus en concentratie. Uit een onderzoek van eigen bodem bleek dat het onderbreken van lessen met een cardiosessie van 20 minuten de aandacht van schoolleerlingen verbeterde. Daarnaast toonde een Amerikaans onderzoek aan dat kinderen die een jaar lang dagelijks na schooltijd gingen sporten niet alleen fysiek fitter werden, maar ook makkelijker afleidingen konden negeren, beter konden multitasken en gemakkelijker informatie konden opslaan en verwerken.
 
Wil jij je ook graag beter kunnen concentreren? Om ditzelfde effect te krijgen hoef je jezelf gelukkig niet suf te trainen: 10 minuten coördinatieoefeningen doen, zoals met twee ballen tegelijk stuiteren, zorgt er al voor dat jij je straks beter kunt focussen.
  
>> 5 tips om je beter te kunnen focussen
 

balls pug

 
 
MENTAAL GEZOND
Ook je humeur kan beïnvloed worden door de mate waarop je sport. Zo is bewezen dat de ‘runner’s high’ – het geluksgevoel wat je hebt na een intensieve training – écht bestaat, al komt het niet per se door een endorfinekick. De natuurlijke opiaatlevels in je bloed stijgen wel wat, maar het is niet duidelijk hoeveel endorfine ook echt je hersenen bereikt. Recent onderzoek wijst erop dat het effect van de 'runner’s high' te danken is aan de stijging in endocannabinoïden die je lichaam van nature aanmaakt wanneer je aan het sporten bent – deze zorgen voor een fijn gevoel.
 
Niet alleen cardio is goed voor je mind, ook yoga zorgt voor mindfulness. Je leert erdoor om gecontroleerd adem te halen en te bewegen, waardoor er een stressverlagend effect optreedt. Een onderzoek uit 2010 wees uit dat acht weken dagelijks yoga en meditatieoefeningen doen kan leiden tot het krimpen van je amygdala - de hersenstructuur die gevoelens van stress en angst verwerkt.
   
>> 5 manieren om een zen-baas te worden
 

yoga stitch

 
 
Daarnaast is ook depressie te bestrijden met lichaamsbeweging: uit een onderzoek uit 2013 blijkt dat cardio en krachttraining beide helpen bij het behandelen van depressiesymptomen. Sterker nog, het lijkt er zelfs op dat sporten net zo effectief kan zijn als antidepressiva en psychologische behandelingen!
 
 
CREATIVITEIT
Wil jij je creativiteit een boost geven? Ook dat kan met lichaamsbeweging! Door te gaan wandelen, zowel buiten als op een loopband, stimuleer je je divergente denkvermogen. Dit zorgt ervoor dat je interpretatievermogen groter wordt. Hierdoor kun je beter creatieve oplossingen bedenken.
 
>> 3 x een creatieve boost voor je workout!

rennen forest gump

 
 
COGNITIEF VERMOGEN
Fysiek fit zijn helpt ook bij het behouden van je cognitieve vermogen als je ouder wordt. Ook hier heb je geen extreme workouts voor nodig: drie keer per week 30 tot 45 minuten stevig doorwandelen kan er al voor zorgen dat je mentale vermogen beschermd wordt. Hierdoor verklein je de kans op het krijgen van dementie. Daarnaast heeft lichaamsbeweging niet alleen een positief effect op je hart en longen, maar gaan ook je balans en coördinatie erop vooruit. Dit kan mogelijk komen door een verbeterde bloedtoevoer naar je hersenen, het stimuleren van groeihormonen of het uitbreiden van het netwerk van hersenbloedvaatjes.
 
 
CONCLUSIE
Blijf niet stil zitten! Ga aan lichaamsbeweging doen, al is het maar een stukje fietsen of wandelen. Baat het niet, dan schaadt het niet!
 
 
Lees ook:
>> 8 redenen waarom het heerlijk is om te sporten in de regen
 
>> 17 manieren om productiever te zijn in de sportschool

Om je hele core te activeren.
Die je thuis kunt uitvoeren.