Eerste hulp bij spierpijn!

Fitness


5 Tips die helpen tegen spierpijn.

Spierpijn geeft aan dat je goed hebt getraind. Of juist dat je te lang niets meer hebt gedaan. Zeg het maar. Door de grote hoeveelheid weerstand tijdens de training ontstaat spierpijn. Fijn is het in elk geval niet en we zijn het dan ook liever kwijt dan rijk. Je kunt er weinig aan doen om spierpijn te stoppen. Het hoort simpelweg bij je training, want je brengt schade toe aan je spieren waardoor er een ontstekingsreactie ontstaat. Toch zullen deze vijf manieren helpen tegen spierpijn, waardoor de intentie van de pijn in ieder geval zal afnemen.   
    

Kersen

De chemicaliën die kersen hun rode kleur geven zouden, volgens onderzoekers van de Michigan State University in een onderzoek naar natuurlijke pijnstillers en sterke antioxidanten in kersen, pijn zelfs beter kunnen oplossen dan aspirine. Ze remmen de ontsteking en staan strak van de beschermende antioxidanten. Hierdoor herstel je sneller en heb je minder pijn. Ondanks dat het onderzoek niet is uitgevoerd op mensen, suggereert het dat je ongeveer 20 kersen moet eten om er daadwerkelijk baat bij te hebben.
    

Koud water

Een onderzoek naar de beste manier om spierpijn te behandelen, gepubliceerd door Mayo Clinic, geeft aan dat het belangrijk is om bij (lichte) zwellingen en ontstekingen bij spierpijn eerst de bloedstroom naar het gebied te verminderen door verkoeling. Dit kun je doen met compressen, 20 minuten lang elke vier tot zes uur, en dat drie dagen lang. Je kunt jezelf ook onderdompelen in een bad met koud water.
    

Warm water

Ook warm water kan helpen tegen spierpijn. Volgens hetzelfde, hierboven genoemde, onderzoek gepubliceerd door Mayo Clinic werkt warm water alleen al psychisch geruststellen en daarmee pijnremmend. Warm water helpt ook tegen spierpijn omdat het de spieren versterkt en de bloedcirculatie naar het gebied stimuleert, wat verzuring zou tegengaan. Vooral bij chronische spierpijn zou dit effect hebben.
    

Menthol

Wanneer je spieren pijn doen, zou menthol nog een effectievere manier zijn om spierpijn te verminderen dan ijs, volgens een onderzoek gepubliceerd in de International Journal of Sports Physiotherapy. Het laat zien dat het smeren met mentholgel de pijn met tweederde vermindert, doordat het bepaalde pijnneuronen in je brein de kop indrukt. Dat is precies de reden dat tijgerbalsem je zo goed kan helpen in de strijd tegen spierpijn.
   

Cafeïne

Onderzoek in de Journal of Strength and Conditioning Research laat zien dat krachtsporters die voor het sporten 5 mg cafeïne per kg lichaamsgewicht dronken (dat is te vergelijken met een flinke dubbele espresso) niet alleen meer gewicht konden liften, maar ook in de dagen erna minder spierpijn ervoeren. 
   
   
Bron: onder andere Men's Health

IJzersterke core, here i come!
Een optimale uitvoering = optimaal resultaat.
Van begin tot eind, je kent ze allemaal! Wedden?
Hint: het is níet zo lang als je denkt.
Zo traint een elite CrossFitter.