De verschillende soorten yoga en de voordelen ervan

Fitness


Power yoga, yin yoga, bikram yoga, hot yoga... zie jij door de bomen het bos nog?

Als beginnende yogi kan het aanbod soms best intimiderend zijn. Want door de populariteit van yoga zijn door de jaren heen zoveel verschillende soorten yoga ontstaan dat er een enorm aanbod is. Power yoga, yin yoga, bikram yoga, hot yoga... zie jij door de bomen het bos nog? Wat is nu precies het verschil tussen al die verschillende soorten yoga? En wat zijn de voordelen ervan? In deze lijst kun je precies lezen welke verschillende vormen van yoga er allemaal zijn en wat je er precies van kunt verwachten.

 
Hatha yoga

Hatha yoga wordt in Nederland het meest beoefend en wordt gezien als een algemene basis, waarin verschillende kanten van yoga aan bod komen. Lichamelijke oefeningen worden afgewisseld met ademhalingsoefeningen en de houdingen worden zowel statisch als dynamisch uitgevoerd. Het is de perfecte vorm om kennis te maken met yoga en alle verschillende houdingen te leren.

   
Yin yoga

Deze vorm van yoga is vooral gericht op ontspanning en verbinding tussen lichaam en geest. Je houdt de verschillende posities langer vast (soms wel 5 minuten), waardoor je je spieren versterkt en je bindweefsel en gewrichten versoepelt. Het is heel geschikt voor mensen die veel zitten, omdat je je rug en bekken minder belast en meer bezig bent met flexibiliteit. Voor meer resultaten kun je deze vorm combineren met yang yoga, zoals poweryoga.

 
Poweryoga

Als je op zoek bent naar een sportieve vorm van yoga, waarin je flink uitgedaagd wordt, dan is poweryoga iets voor jou. Deze vorm van yoga is vooral gericht op het lichaam en helpt je om af te vallen en fit te worden. De oefeningen worden in hoog tempo achter elkaar uitgevoerd, waardoor je je conditie erop vooruit gaat en je ook lekker veel calorieën verbruikt.

 
>> De 5 grootste misverstanden over yoga

 
Bikram yoga

Deze vorm van yoga is perfect als je leniger wilt worden en/of als je last hebt van je spieren. Tijdens een lesje werk je je anderhalf uur lang in het zweet in een ruimte waar de temperatuur stijgt tot 40 graden Celsius. De lessen bestaan vaak uit dezelfde 26 houdingen en twee soorten ademhalingsoefeningen. Door de warme ruimte ontstaan er nog wat extra gezondheidsvoordelen die je hier kunt lezen.

 
Hot yoga

Hot yoga is geïnspireerd op Bikram yoga, maar dan een tikkeltje minder heftig. De temperatuur is vaak wat minder hoog (ongeveer 30 tot 35 graden Celsius) en de les duurt een uurtje in plaats van anderhalf. Ook is er meer variatie in de oefeningen en kunnen die elke les weer anders zijn. Deze vorm wordt daardoor een stuk geschikter voor beginnende yogi’s.

 
Iyengar yoga

Deze vorm van yoga is ontwikkeld door B.K.S. Iyengar en is gericht op concentratie en precisie. Iyengar speelde een belangrijke rol in het verspreiden van yoga over de hele wereld en in 2004 werd hij door Time Magazine uitgeroepen tot één van de honderd meest invloedrijke personen ter wereld. Tijdens Iyengar yoga wordt elke houding individueel bekeken en heel nauwkeurig uitgevoerd worden. In tegenstelling tot bij de meeste vormen van yoga word je ook echt gecorrigeerd als je niet goed staat. Het gaat erom dat er een evenwicht ontstaat tussen links en rechts, boven en onder en achter en voor, tussen lichaam en geest, tussen ratio en gevoel en uiteindelijk ook tussen de linker- en rechterhersenhelft.

   
>>Yoga met je telefoon: dit zijn de fijnste yoga-apps

 
Restoratieve yoga

Restoratieve yoga is wat rustiger en relaxter dan andere vormen en lijkt een beetje op yin yoga. Toch is er een verschil, want het is nóg meer gericht op ontspannen. Net zoals bij yin yoga houd je de houdingen langer vast, maar bij restoratieve yoga doe je dit vooral liggend. Het is een meditatieve vorm van yoga waarin je veel naar binnen gekeerd bent en de stilte opzoekt. Deze vorm van yoga helpt daardoor goed tegen stress en is geschikt voor iedereen.

  
Ashtanga Yoga

Deze vorm van yoga maakt in tegenstelling tot bij hatha yoga geen gebruik van losse oefeningen, maar van een vaststaande serie met oefeningen die in elkaar overlopen. Er zijn 8 verschillende punten waar je je mee bezig houdt bij ashtanga Yoga: deugdzaamheid, reinheid, asana’s (lichamelijke oefeningen), ademhaling, controle over je zintuigen, concentratie en meditatie. Dit wordt ook wel het ‘achtvoudige pad’ genoemd. En omdat je met zoveel verschillende dingen bezig bent, is elke les heel veelzijdig. Er is eigenlijk voor ieder wat wils!

    
Kundalini Yoga

Deze vorm van yoga is een beetje zweverig en vooral gericht op de geestelijke en spirituele kant van yoga. Je bent bezig met meditatie, chakra’s en verschillende energieën om je lichaam beter te leren begrijpen. Het helpt om stress te verminderen en tot rust te komen, maar als je al een beetje kriebelig wordt van het woord chakra’s is deze vorm misschien iets minder geschikt voor je.

 
Core yoga

Je core, oftewel je romp, is de basis van je kracht. Als je een sterke core hebt, ben je beter in balans en voorkom je het hangen in je rug en gewrichten. Tijdens een lesje core yoga ga je dus bezig met verschillende spiergroepen die je core versterken, zoals je buikspieren, schuine buikspieren, bilspieren, rugspieren en heupen. Deze yoga houdingen zijn fysiek uitdagend, maar ook als beginner zeker te doen.

 
>> Meer pit met yoga

 
Acroyoga

Acroyoga is een uitdagende vorm van yoga waarin het spirituele van yoga, het speelse van acrobatiek en de ontspanning van massage samenkomt. Je doet het samen met één of twee partners. Iedereen heeft een eigen rol zoals de ‘base’, ‘flyer’ en ‘spotter’. Als base lig je meestal op de grond en help je de flyer omhoog met je handen en voeten. Als flyer word je opgetild. De spotter assisteert en helpt met de trucjes. Je bouwt aan vertrouwen en communicatie en je wordt er onwijs sterk van.

 
Budokon yoga

Budokon combineert yoga en meditatie met martial arts. Het is een pittige en uitdagende vorm van yoga met elementen uit de oosterse vechtkunst. De verschillende houdingen vloeien in elkaar over waardoor je in een soort flow komt. Ondertussen versterk je je lichaam en kom je even uit je hoofd en gedachten zodat je met je volle aandacht concentratie bij de oefeningen kunt zijn.

 
Aerial Yoga

Deze vorm van yoga wordt ook wel hangmatyoga of luchtyoga genoemd. Je hangt tijdens de les in een doek die aan het plafond bevestigd is. Dit maakt de yogahoudingen aan de ene kant makkelijker, maar ook kost het je soms juist meer moeite om in balans te blijven. Doordat je in een doek hangt, worden er andere spieren aangespannen en gestretcht dan bij andere yogavormen. Ook helpt de zwaartekracht een handje bij het strekken van je spieren.

  
Karma yoga

Het woord Karma betekent ‘actie’ of ‘handelen’. Karma yoga gaat er vanuit dat jouw acties altijd een bepaald gevolg hebben. Dingen gebeuren dus niet toevallig, maar het komt door iets wat jij in het verleden hebt gedaan. Volgens dit principe heeft ieder mens een bepaald beeld van de wereld waardoor we op bepaalde dingen altijd hetzelfde reageren, alsof het een gewoonte is. De reden dat we zo reageren heeft te maken met de dingen die we meegemaakt hebben in het verleden. Maar volgens het karma-principe zorgt dit voor een beperking: je zit zo vastgeplakt aan je overtuiging dat je sommige dingen niet meer ziet zoals ze echt zijn. Karma yoga helpt om die ingeroeste patronen los te laten veel opener naar dingen te gaan kijken.

 
Nidra yoga

Tijdens een les nidra yoga worden er geen houdingen gedaan, maar het is ook geen meditatie. Het wordt vaak liggend gedaan en je hoeft je niet te focussen. Lichamelijk en geestelijk word je als het ware in slaap gebracht, alleen ben je nog wel bij bewustzijn. Er is vaak aandacht voor visualisaties, ademhaling en een bodyscan. Je bereikt met yoga nidra voor een groot deel hetzelfde als met een nachtje heerlijk slapen!

 
Prana yoga

Prana yoga heeft als doel om in stressvolle tijden dicht bij jezelf te blijven. Deze vorm wordt ook wel yoga voor het hart genoemd, omdat het erop gericht is je hart te openen. Liefde voor jezelf en jezelf accepteren zoals je bent, spelen hierin een grote rol. Tijdens een les prana yoga doe je zowel lichamelijke oefeningen als ontspanningsoefeningen en meditaties, waardoor het zowel goed is voor je lichaam als voor je geest.

 

>> Zes yogamusthaves

Laat dit sneaky probleem je niet weerhouden van je tweewekelijkse rondje!