Waarom elke vrouw het krachthonk in moet

Fitness


Geef het een kans!

Hoewel steeds meer vrouwen de weg naar het krachthonk weten te vinden, lijken het nog steeds de mannen te zijn die hier de dienst uitmaken. Daar komt wat ons betreft snel verandering in. Bij geluiden als “een vrouw moet zacht zijn, vanbinnen en vanbuiten”, en “een man mag zich helemaal uitsloven in de sportschool, maar een vrouw moet zorgen dat ze vrouwelijkheid uitstraalt” kunnen we ons niet helemaal aansluiten. Wij zien dat anders.
   
Je hoeft namelijk niet meteen in een hulk te transformeren als je het krachthonk induikt. En ook al doe je dat wel, als jij dat mooi vindt, dan doe je dat toch lekker? Of jij er nou uitziet als de hulk of bolletjes van spierballen op je bovenarmen hebt prijken, je bent zo mooi als je je voelt. Gespierde vrouwen kunnen prachtig zijn zagen wel in de campagne Stronger than your boyfriend. En hoezo zouden spierballen niet vrouwelijk zijn? Er gaat vaak een (p/)krachtig verhaal achter schuil. Maar als je liever zacht bent, is dat ook helemaal prima natuurlijk. Toch zou elke vrouw eens het krachthonk in moeten.    
   
"Vrouwen hebben de neiging om op veilige afstand te blijven, omdat ze niet bekend zijn met apparaten (hoe werkt zo’n ding?) en vooral vanwege de angst een hulk te worden," vertelt WH's fitnessexpert Rachel Cosgrove. Nou, laten wij je gelijk geruststellen: die opgepompte spieren krijg je alleen met veel testosteron, en ons vrouwenlichaam heeft die niet. En als je niet weet wat je met de apparaten aan moet, laat een instructeur het dan aan je uitleggen (ze zijn er niet voor niets). En als dit je nog niet overtuigt, dan doen de volgende 6 redenen dat wel. Girl power!

   

>> 13 Dingen die je gaat merken als je spierballen krijgt
    

1. Je verbrandt veel meer calorieën

Feit: krachttraining, of dat nu met losse gewichten of met een apparaat is, zorgt voor de opbouw van spieren. Hoe meer spieren jij hebt, hoe harder jouw stofwisseling gaat. (Ja, ook wanneer jij vervolgens languit op de bank ligt!) En een hogere stofwisseling betekent meer calorieën verbranden na de workout, aldus Cosgrove.
   

2. Je zelfvertrouwen krijgt een boost

Dit verklaart waarom al die mannen in de sportschool zo trots hun spierballen showen in veel te krappe hemdjes. Al binnen een paar weken beginnen de fysieke voordelen zichtbaar te worden. Je zult merken dat je meer in shape bent en je taille strakker wordt. Ergo: een positieve boost voor je zelfbeeld.  
   

3. Je cardiotraining gaat vooruit

Sterkere spieren vertalen zich in meer snelheid en uithoudingsvermogen op de atletiekbaan, meer power op de pedalen, en een efficiënter gebruik van je spieren tijdens menig andere activiteit. "Krachttraining helpt ook om plateaus te doorbreken (je limiet bereikt tijdens het fietsen of lopen? Echt niet!). De sterke spieren zorgen voor net dat beetje extra power om door te gaan," zegt Cosgrove.
 
>> 13 Dingen die vrouwen die aan krachttraining doen NOOIT meer willen horen

    
4. Je botten worden sterker

Jij maakt je nu vast nog geen zorgen over osteoporose, een aandoening die ervoor zorgt dat je ongemerkt botmassa en structuur verliest, waardoor je botten zo broos worden dat ze op latere leeftijd uit het niets kunnen breken (bah!). MAAR: het is toch handig om nu alvast de kans te verkleinen dat jij hier later last van krijgt. Behalve genoeg calcium in je lijf krijgen, is krachttraining de beste manier om je botten te versterken. Cosgrove: "Regelmatige krachttraining zorgt voor meer botdichtheid."
  

5. Je ziet al snel resultaat

"In tegenstelling tot cardioworkouts, zoals hardlopen, zie je bij krachttraining al heel snel verbetering. Begin met twee keer per week krachttraining, elke week zul je veranderingen doormaken: je wordt een beetje sterker, waardoor je meer gewicht kunt gebruiken of meer herhalingen kunt volhouden," zegt Cosgrove. En dat motiveert om door te gaan! 
   
>> De beste motivatie om NU te gaan sporten

   
6. De kans op blessures vermindert

Sterkere spieren en botten zorgen voor meer stabiliteit en lenigheid, waardoor je minder vatbaar bent voor blessures in of buiten de sportschool, aldus Cosgrove.
   
>> Hoe vaak moet ik trainen om resultaat te zien?

Zo word je net zo enthousiast om naar buiten te gaan als je hond!
Oefeningen voor een pittige bootcamp. Drill instructor = overbodig.
Een moment van rust om daarna keihard te kunnen knallen!