Wanneer krijg je zichtbare buikspieren?

Fitness


De vraag: Het maakt niet uit hoeveel buikspieroefeningen ik doe, mijn buik laat geen spieren zien. Wat doe ik fout?

De expert: Personal Trainer Craig Ballantyne

Het antwoord: Core workouts kunnen je buik inderdaad strakker en je buikspieren zichtbaar maken… maar uit zichzelf laten ze geen sixpack zien. ‘Je hebt misschien wel spieren in je buik, maar om ze te kunnen zien moet je al gauw onder een vet percentage van 20 procent zitten,’ vertelt Ballantyne. ‘En om daar te komen kun je het beste stoppen met al die buikspieroefeningen, want die verbranden bijna geen calorieën, en je juist richten op hoge intensiteit (kracht)workouts waarbij je stofwisseling flink wordt geboost en je vetpercentage gaat dalen.’

Ga voor een 20 minuten durende cardio interval sessie, zodat de calorieën erdoor heen vliegen terwijl je ook nog je stofwisseling een flinke boost geeft nadat je zweetsessie over is. (Ga bijvoorbeeld hardlopen of fietsen met intervalletjes.)

Of probeer een circuit training routine, waarbij je verschillende oefeningen met elkaar mixt. Ballantyne raad aan dat je je routine persoonlijk maakt en daarbij in ieder geval een aantal kettlebell swings, pushups, total body extensions of burpees toevoegt. Dit zijn stuk voor stuk oefeningen waarbij je grote spiergroepen aanpakt en waarmee je veel calorieën verbrandt. ‘Zorg ervoor dat elke oefening 30 seconden duurt, met ongeveer 15 seconden rust voordat je aan de volgende oefening begint,’ vult hij aan.

Je hoeft de core oefeningen niet totaal uit je routine te verbannen. ‘Planken is bijvoorbeeld ook een hele goede om je je core sterker te maken en waarmee je je uithoudingsvermogen vergroot,’ vertelt Ballantyne.

En wat nu als je al deze tips braaf hebt opgevolgd, je bent al een paar weken bezig en je nog steeds geen enkel resultaat ziet? Ten eerste is voeding zeer belangrijk. Om strakker te worden moet je een calorietekort creëren. Ongetwijfeld zal dit veel verschil maken. We raden je wel aan om hier met een voedingsexpert over te praten of meer info over te verzamelen.

Zit je al onder die 20% qua vetpercentage? Dan moet je het misschien toch gaan afschuiven op je genen, want die spelen een redelijk grote rol als het gaat om de zichtbaarheid van spieren. Maar, het belangrijkste wat telt zijn de voordelen van al het sporten en de goede routine, geniet daar juist van, aldus Ballantyne.
 
 
>> Zo bereken je jouw caloriebehoefte 
 

>> De 3 wetten van blijvend gewichtsverlies
 
 

Deze herkenbare gedachten duiken soms op tijdens groepslessen, daar kan jij ook niets aan doen..
De Australische superster die al duizenden volgers aan een fit en sterk lichaam heeft geholpen, vertelt waarom haar workouts van slechts 7 minuten zo effectief zijn.
Simpele aanpassingen waardoor je het meeste uit je trainingen haalt. Try it!
Workoutinspiratie! 12 manieren om de push-up te doen, voor ijzersterke bovenarmen.
Deze 4 makkelijke manieren zijn een cadeautje voor je buikspieren.