7 fabels over cardio die je vanaf nu niet meer hoeft te geloven

Fitness


En hoe het wél zit.

De tijd van alleen maar cardio doen en alleen maar rennen op de treadmill is voor veel mensen voorbij. Nu loop je de sportschool in en zie je, naast het groepje mannen die hun armen oppompen, de vrouwen die met loodzware gewichten omhoog komen uit een squat. We weten dat krachttraining een effectieve training is voor het opbouwen van spieren én vet verbranden, dus de cardio-sessies worden steeds minder populair. Maar dat betekent niet dat deze vorm van trainen vergeten moet worden. Daarom maken we hier het een en ander duidelijk over cardio en z’n fabels.
   
>> Lekker circuit: cardio en kracht ineen

   
Cardio verbrandt alleen vet en traint geen spieren

Ja, cardio verbrand vet, maar dat betekent niet dat je tegelijkertijd geen spiermassa kunt opbouwen. Het ligt allemaal aan het type training dat je doet. Met een concurrent training doe je cardio en krachttraining tegelijkertijd en kun je vetverbranding en spieropbouw combineren.

   
Rennen op de treadmill is makkelijker dan in de natuur

Je hebt misschien wel gemerkt dat je het op treadmill een stuk langer volhoudt dan wanneer je buiten een rondje gaat rennen. Dit kan komen omdat de treadmill voor meer schokdemping zorgt en voorspelbaarder is de natuur, waar je af en toe obstakels moet vermijden. Ook krijg je op de loopband geen weerstand van de wind. Je kunt de loopband wel uitdagender maken door een helling toe te voegen.

   
Je kunt niet lang genoeg op de treadmill blijven rennen

Het is belangrijk om je lichaam uit te blijven dagen. Als jij na twee uur op de treadmill nog niet moe bent kun je het best een andere vorm van cardio uitproberen om je lichaam een nieuwe uitdaging te geven. Tenzij je natuurlijk aan het trainen bent voor een marathon, dan mag je lekker blijven rennen. Een goede vorm van cardio die je lichaam uitdaagt is HIIT.
   
>> 3x een creatieve cardio boost voor je workout

   
De treadmill is het beste cardio apparaat

Variatie is key en de verschillende apparaten staan er niet voor niets. Door eens iets anders dan de treadmill te proberen train je andere delen van je lichaam en geef je jezelf weer een nieuwe uitdaging. Daarnaast kan rennen voor sommige mensen belastend zijn voor de knieën, waardoor de treadmill niet de beste optie is.

   
Cardio is de enige manier om vet te verbranden

Lange tijd werd dit geloofd, maar intussen weten de meeste mensen dat krachttraining ook een effectieve vetverbrander is. Ook op de lange termijn zorgt krachttraining voor een sneller metabolisme, wat de vetverbranding stimuleert. Dit geldt ook voor HIIT-trainingen. Doe dus vooral wat jij het leukst vindt en waar jij je goed bij voelt.

   
Je uithoudingsvermogen kun je alleen verbeteren met langeafstandslopen

Een paar uur hardlopen zal je uithoudingsvermogen zeker goed doen, maar het is niet de enige manier. Het doen van korte intervaltrainingen en het rennen op een helling zal op de lange termijn je prestaties en uithoudingsvermogen verbeteren.

   
Cardio in de ochtend is het meest effectief

Elk nadeel heb z’n voordeel. Wil je in de ochtend sporten? Lekker doen. Wil je in de avond sporten? Ook prima. Kies een tijdstip dat jij prettig vindt en waar jij je vol energie in je workout kunt storten.
  
>> Deze 4 mythes over cardio moet je niet meer geloven

   


Volg je Women's Health al op Facebook en Instagram?
En zo bereidt deze Nederlandse surfster zich op de surfwedstrijd der surfwedstrijden. 
Ben je hardloper of doe je een andere duursport? Hier vind je alle ins and outs over energy gelletjes.
Een workout om dat hardnekkige stukje buik onder je navel te trainen.
Five, four, three, two, one. Leggo! Level up, level up, level up, level up, level up!
Zodat je binnen no time die 5k rent inclusief PR waar je 'u' tegen zegt!