'Dit gebeurde er toen ik een maand lang zo vaak mogelijk ging Crossfitten'

Fitness


Wat is het resultaat als je een maand lang zo vaak mogelijk gaat Crossfitten? WH’s Jamie ondervond wat het fysiek en mentaal voor haar deed.

Tijdens de opening van de nieuwe Vondelgym in Amsterdam Oost was ik verkocht: wát een prachtige gym en de lessen waren heerlijk intensief. Vooral het Crossfit-gedeelte smaakte naar meer. Véél meer. Daarom ging ik de uitdaging aan om binnen een maand deze sport zo vaak mogelijk te beoefenen. Ik was vooral benieuwd wat het fysiek en mentaal met mij zou doen. Alleen wist ik toen nog niet waar ik aan begon…
 
De eerste les
Daar ging ik dan, op weg naar mijn eerste Crossfit-les ooit. Ik had er mega veel zin in, maar toch was ik ook een beetje zenuwachtig. Crossfit staat namelijk niet bekend als een makkelijke workout. Het is wel een beetje voor diehards - of tenminste, dat dacht ik. Ook vroeg ik mij af of ik tussen alleen maar geoefende spierbundels zou komen te staan, maar gelukkig waren er nog meer beginners. Omdat de gym nog vrij nieuw is waren er ook veel nieuwe mensen die Crossfit gingen uitproberen. Ook vielen de eerste oefeningen reuze mee - de gewichten worden aangepast op jouw niveau. Daardoor kon ik me focussen op de techniek, want dat was zo makkelijk nog niet. De zware gewichten komen dus later wel.
 
De taal der Crossfit
Aan het begin van de les komt iedereen samen bij hét bord. Hierop staan de oefeningen beschreven die er in de WOD (workout of the day) gedaan moeten worden. Dit was nog wel even een dingetje, want om de beschreven oefeningen te begrijpen, moet je eigenlijk eerst een Crossfit-taalcursus volgen. Wist ik veel dat ‘OH’, ‘een oefening over het hoofd’ betekent en dat ze met ‘C2’ de roeimachine bedoelen. Het is natuurlijk wel handig om te weten welke oefeningen er gedaan moeten worden, maar er zijn zoveel benamingen dat het mij handig leek om een Crossfit-woordenboek te maken. De taal der Crossfit spreek je namelijk niet zomaar. 
 
>> Het grote Crossfit-woordenboek: voor beginners én gevorderden
 
Binnen de tijd
Één bepaalde les is mij vooral bijgebleven, de zogenoemde METCON. Dit staat voor metabolic condition: een intensieve workout op conditie. Ik wist NIET wat ik meemaakte. De workout zag er als volgt uit: 100 meter roeien, 30 keer een Barbell Stepping Lunge (dit is een lunge waarbij je een Barbell met zware gewichten vasthoudt) en 30 keer een Burpee over the bar (een Burpee waarbij je over je Barbell heen springt tussen elke herhaling). Daarna weer 100 meter roeien, 26 keer een Barbell Stepping Lunge en 26 keer een Burpee over the bar. Op dit moment lag ik zowat op de grond en snakte ik naar adem en vocht ‘WAAR IS MIJN WATER’, maar ik ging door.
 
Daarna kwam er nog zo’n sessie, maar dan met 14 herhalingen. Met als afsluiting: weer 100 meter roeien. En dat binnen 20 minuten. Guess what? I MADE IT. Iedereen was al klaar met de rondjes, maar dat maakte me niets uit - ik had de workout binnen de tijd behaald en dat was voor mij een echte triomf. Eigenlijk was het wel leuk dat ik als laatste finishte, nu had iedereen de tijd om mij aan te moedigen. Ik was toen niet meer te stoppen.

 

 

Benen als spaghettislierten
Ik had voor mezelf als doel gesteld om minimaal drie keer per week te gaan trainen, maar na de eerste paar lessen (en vooral de METCON) werd het al duidelijk dat dit eigenlijk niet mogelijk is als beginner. Je moet eigenlijk een week lang al je afspraken, werk, en zelfs toiletbezoeken uitstellen na zo’n intensieve les. #legday.
 
Dagenlang spierpijn is het resultaat. Na sommige lessen liep ik waggelend de trap af bij de metro, mijn benen waren niet te onderscheiden van spaghettislierten. De pinguin waggle was er ook niks bij. Maar het was dit alles wel waard, het gevoel dat je weer een workout had overleefd kon niets tegenop - ik voelde me telkens weer onoverwinnelijk. 

via GIPHY

 
Verbeter jezelf keer op keer
Na een maandje Crossfit kun je natuurlijk nog niet veel zeggen over hoe het je spieropbouw en conditie beïnvloedt. Al helemaal niet omdat je de eerste paar keer veel spierpijn hebt en moet rusten zoals hierboven beschreven.
 
Wel merkte ik dat ik het steeds leuker ging vinden, dat kwam mede doordat het zo intensief was, ik de techniek wat beter onder de knie kreeg, maar ook door de gezellige sfeer. Iedereen was aardig en gaf me tips om nog beter te worden. Het leuke aan Crossfit is ook dat je je eigen progressie  kunt bijhouden, aan het einde van iedere les worden je scores op het bord geschreven. De volgende keer dat er zo’n bepaalde oefening in de wod zit kun je je PR (persoonlijke record) proberen te verbeteren - die uitdaging is ontzettend leuk. 
 
De conclusie 
Crossfit is dé sport voor iedereen die alles uit zichzelf wilt halen - opgeven is geen optie en daardoor zul je iedere les tot het gaatje gaan. Je kunt het op sommige moment ook beschouwen als een teamsport, omdat iedereen elkaar aanspoort om de oefeningen binnen de tijd of zo vaak mogelijk te halen. Een maand is eigenlijk te kort om verschil te zien in spieropbouw en uithoudingsvermogen, maar geloof mij: na een periode Crossfitten ben je sterker dan je ooit zult zijn - fysiek en mentaal kun je de wereld aan.

 

Lees ook:
>> De 3 grootste misvattingen over Crossfit
 
>> Deze Crossfit-training moét je een keertje doen

Ben jij klaar om je spieren te laten branden?
Het is nooit te laat om aan je fitheid te werken.
180 km trailrun dwars door de woestijn, let’s do it!
Er zit er vast eentje tussen die je leuk vindt!