Deze fouten kunnen jouw fitnessdoelen in de weg zitten

Fitness


Met uitleg van personal trainer Wouter Middelbos.

Yes, het is weer tijd voor een spel: zoek de fitnessfouten. Klinkt niet héél leuk, maar is wel donders leerzaam. En laat je niet afschrikken, we gaan je nu niet vertellen dat je alles je hele leven fout hebt gedaan. Die zweetpartijen in de sportschool waren niet voor niets. Maar als je merkt dat jouw fitnessdoelen maar niet dichterbij willen komen, dan gaat er vast wel íets mis. Volgens personal trainer Wouter Middelbos worden de volgende fouten veel gemaakt, dus leg een vergrootglas op jouw fitnessdoelen en kijk of er iets te verbeteren valt.

    
>> Deze fitnessfouten maak jij nooit meer

   
Je focust te veel op details

‘Als eerste moet je ervoor zorgen dat je geconcentreerd traint en je voeding op orde hebt. Daarna moet je je pas op de extra’s gaan focussen,’ vertelt Middelbos. ‘Sommige mensen gaan zich bijvoorbeeld verdiepen in supplementen en of ze wel of niet creatinine moeten nemen, terwijl ze de techniek van een squat nog niet onder de knie hebben.’ Zorg dus dat je jouw trainingsschema op orde hebt en precies weet hóe je alle oefeningen correct moet uitvoeren voor je de volgende stap in de fitnesswereld neemt.

   
Je wilt te veel

Het is logisch dat je al die leuke, nieuwe, spannende oefeningen wilt uitproberen. Maar ook hier geldt: zorg eerst dat je de basisoefeningen onder de knie hebt. ‘Wat mensen vaak vergeten is dat krachttraining heel technisch is. Leer daarom eerst de basis squat voordat je hier een variatie op gaat doen,’ zegt Middelbos. Daarnaast is het verstandig om eerst een routine voor jezelf op te bouwen, waarbij je niet elke week een nieuwe oefening door je schema heen gooit.  

   
Je bent gefocust op het resultaat

Elke dag checken of je eindelijk al die sixpack met sicke billen hebt gekregen is niet zo motiverend als je misschien denkt. Want guess what: dat duurt nog wel even. Volgens Middelbos zijn veel mensen gefocust op hoe hun uiterlijk verandert, zonder zich te committen tot het process. ‘Hoe jouw fitnessschema en voeding eruitzien is belangrijker dan hoe jouw lichaam eruitziet. Focuss je dus vooral op het process die jou naar je fitnessdoelen lijdt.’ Jezelf af en toe jezelf bewonderen mag ook best hoor, maar hou dat dan bij één mirror selfie per maand.

   
>> 9 fitnessfouten die kunnen leiden tot kniepijn

   
Crunches…

Komen die buikspieren na honderd crunches nóg niet naar voren? Sorry, dan moeten we je helaas vertellen dat deze zweetpartij niet de meest nuttige was. Om je buikspieren naar voren te laten komen moet je je vetpercentage verlagen, en een crunch zal dit niet voor je doen. De meest succesvolle route is de combinatie tussen voeding en sport. Door minder vet te eten en genoeg calorieën te verbranden (door bijvoorbeeld cardio) zal die blokjesbuik sneller tevoorschijn komen. Buikspieroefeningen, zoals een plank, helpen hierbij wel een handje, maar verbranden niet het vetlaagje dat jouw spieren verstopt.

   
Je varieert niet

‘Elke krachttraining die hetzelfde is als de vorige, is voor niets,’ zegt Middelbos. ‘Je lichaam moet zich ergens op aanpassen, dus iedere training variëren is essentieel. Veel mensen denken dat ze moeten variëren door veel verschillende oefeningen te doen of ineens van vijf herhalingen naar twintig herhalingen te gaan, maar dat is juist niet de bedoeling. Je gewichten met één procent verhogen, of één herhaling meer doen dan de vorige keer is al genoeg. Pas op het moment dat dat niet meer lukt moet je een andere oefening gaan doen.’

   
Je zit met je hoofd al bij het avondeten

‘Als jij met voetbal een bal in het doel wilt schieten, maar je kijkt het publiek in, dan zal die bal het doel niet bereiken. Dit is met krachttraining hetzelfde,’ vertelt Middelbos. ‘Om meer resultaat uit je training te halen moet je je wel focussen op de techniek en de beweging die je maakt.’ Even je Instagram bijhouden terwijl je een leg press doet is dus uit den boze, en ook het vooruitzicht aan een lekkere avondmaal moet je even uit je hoofd zetten.

   
>> 4 fouten die je nooit meer mag maken na je workout

   


Volg je Women's Health al op Facebook en Instagram?
Hoe voorkom je blaren met warm weer? En wat kun je het beste eten?
Want je laat je toch niet tegenhouden door het oplopende kwik?