Wat is naakt lopen?

Fitness


En waarom moet je het een keer proberen?

Wie heeft er tegenwoordig geen smartwatch of een andere tool om z’n leefstijl bij te houden? Hardlopen zonder gear? De meesten moeten er niet aan denken. Geen doppen in je oren, lukraak gokken hoe ver je eigenlijk rent en op de klok kijken voordat je de deur uitgaat om te weten hoe lang je erover hebt gedaan… Hoe hoog je hartslag is? Je hebt werkelijk geen idee. Naakt lopen noemen ze het, dat lopen zonder gear. Niet te verwarren met naaktlopen. Het is niet iedereens kopje thee. Toch heeft dat naakt lopen absoluut voordelen.
  
>> 24 Redenen waarom je nu wilt beginnen met hardlopen?
  

Dat jij je run op Instagram, Facebook, Twitter of andere vormen van social media deelt, zal ongetwijfeld een stok achter de deur zijn om de boel niet te laten verslappen. En misschien helpt het je ook wel om net dat stukje verder of harder te lopen, omdat je toch een publiek hebt. Dat jij je progressie zwart-op-wit onder je neus krijgt, kan ook motiverend werken. Maar als je van die gegevens het doel gaat maken, is het volgens Klaas Boomsma tijd voor een digitale detox. “Terug naar de bron, terug naar de natuur, terug naar jij en de elementen en verder niets. Dit betekent natuurlijk niet dat je je hardloophorloge of fitnesstracker op Marktplaats moet zetten en je hardloop-apps moet deleten, maar dat je eens een week zonder doet of elke week een keer ‘naakt’ loopt.”
    

Gegevens tracken kan de fun uit lopen halen

De drang om te registreren wat je doet en om de paar minuten op je pols te kijken om je tempo, afstand of hartslag te checken kan uiteindelijk de fun totaal uit het sporten halen. Voor sommigen raakt activity tracking zelfs aan het obsessieve. Bijhouden hoeveel stappen je hebt gezet en hoeveel calorieën je hebt verbrand zijn dan ook dingen waar je je mak­kelijk in kunt verliezen. Het gebruik van wearables of apps is in klinieken voor eetstoornissen niet voor niets vaak uit den boze.
  
>> Hoe ontstaan steken in je zij tijdens het hardlopen
   

Ruimte in je hoofd

Als het goed is, loop je omdat je er fitter van wordt – en hopelijk ook omdat je het leuk vindt. Hardlopen zonder technologie aan je lijf kan je helpen om terug te gaan naar het gevoel waar het om gaat: het vrije lopen om het lopen. Newsflash: je conditie gaat er echt niet op achteruit als je die run niet hebt gelogd. Na een paar keer lopen zonder feedback over hoe ver en hoe hard je hebt gelopen, zul je het succes van een run vanzelf gaan afmeten aan hoe je je voelt na die workout. Bovendien maak je je niet meer druk – heb ik te snel of te langzaam gelopen? – maar ontstaat er ruimte om je goed te voelen over het feit dát je hebt gelopen.

Dan is er nog een positief trainingseffect van het ‘naakt’ lopen. Nu we dankzij apps weten hoe hard we gemiddeld gaan, wil de meerderheid van de hardlopers niet onder dat tempo lopen. Maar er zijn nou eenmaal dagen dat het makkelijk gaat en dagen dat het ploeteren is. Op zo’n ploeterdag is het slim om niet te pushen en gewoon lekker op een intensiteit te lopen die prettig voelt in plaats van een bepaalde pace te willen aanhouden. Toch blijkt luisteren naar je lichaam lastig als je je op cijfers focust. Zonder klokkie of app kun je je volledig richten op de informatie die je spieren, hart en longen je geven: vandaag doen we rustig aan of geven we juist gas.
  
>> Zoveel kilometer moet je lopen voor een positief effect op je gezondheid
  

Lekker even je hoofd leegmaken, hoor je vaak als het gaat over de voordelen van het hardlopen. Dat gaat natuurlijk een stuk makkelijker zonder oordoppen in en zonder piepjes die jou om de paar minuten informatie geven. Het grootste voordeel van het vrije rennen is misschien wel de headspace die erdoor ontstaat. Ren zen en geef gedachten de kans om te komen en gaan.
  

Light naakt lopen

Vind je het veel te leuk om te weten wat je hebt gelopen, maar wil je ook af en toe even bevrijd zijn van de cijfertjes, dan is er voor jou de light-variant van het ‘naakt’ lopen. Hoe dat precies werkt en meer over dit onderwerp lees je in de Women’s Health die nu in de winkels ligt te shinen. Of lees het stuk op Blendle.  
  
>> Wat kun je snacken voordat je gaat hardlopen?
  


Volg je Women's Health al op Facebook en Instagram?
Van professioneel veldrijdster Sophie de Boer.
Om meer uit je workouts te halen.