7 tips om thuis sporten aantrekkelijker te maken

Fitness


Het kan lastig zijn om jezelf te motiveren om thuis in beweging te komen, maar met deze tips wordt een workout thuis ineens veel aantrekkelijker!

Ben je geen fan van de sportschool en past een rondje hardlopen ook niet echt bij jou? Thuis sporten is voor iedereen een goede optie, want je bevindt je in een vertrouwde omgeving zonder pottenkijkers. Het enige minpunt? Je moet jezelf motiveren, er is namelijk niemand anders in de buurt die dat kan doen. En we snappen best dat dat niet altijd even makkelijk is. Daarom hebben we 7 tips voor je op een rijtje gezet die ervoor zorgen dat jij straks met plezier thuis je workouts doet.
 
 
1. Vind de workout die het best bij je past
Het allerfijnst aan thuis sporten? Je kunt zelf kiezen wat voor soort workout je precies wilt doen! En omdat we anno 2017 toegang hebben tot oneindig veel digitale trainingen, weet je bijna zeker dat je er eentje kunt vinden die precies past bij wat jij leuk vindt. Doe dus van tevoren wat research: ga op zoek naar fitnessapps en –sites die aansluiten bij jouw interesses. Wedden dat je niet kan wachten om te beginnen als je jouw ideale workout hebt gevonden? De onderstaande workout moet je in ieder geval zéker een keer proberen.
   
> De 7 minuten-vetkiller-workout voor thuis
 
2. Plan je workouts in
Ja, je zult je sportmomentjes zorgvuldig moeten inplannen. Omdat het makkelijk is om thuis andere dingen te gaan doen in plaats van te gaan sporten (lees: Netflix kijken), kun je je workouts het beste inplannen alsof het afspraken zijn. Op die manier kun je al je andere activiteiten om je workout heen plannen en heb je geen excuus meer om niet van de bank af te komen. Pak die agenda er dus maar bij!
   
5 musthaves voor je thuisworkout
 
3. Maak ruimte
Het lastige aan thuis sporten is dat je je niet in de sportschool bevindt en daarom wat moet improviseren als het gaat om de ruimte. Staat je kelder of zolder gedeeltelijk leeg? Score! Een deels lege ruimte kun je makkelijk omtoveren tot home gym. Heb je die luxe niet? Bedenk dan van tevoren of je eventueel meubels wat moet verplaatsen om ruimte te maken en doe dat dan ook alvast. Zo hou je tijdens je geplande sportuurtje ook echt een uur over om je workout te volbrengen.
 
4. Kies je favoriete sportoutfit
We weten allemaal dat we ons veel beter voelen in de juiste outfit. Hetzelfde geldt voor sporten! Als je je mooiste sportoutfit aantrekt, kan alleen dat je al motiveren om te gaan sporten. Ben je dus van plan om na je werk jezelf nog in het zweet te werken? Wissel dan gelijk je werkoutfit voor je sportoutfit, dan kom je er niet meer onderuit!
 
5. Deel het met anderen
Wacht even. Voordat je je work-outplannen gaat delen via Instagram, Facebook of Twitter is het handig om te weten dat je dit beter niet voor het sporten kunt doen. Huh? Uit onderzoek is gebleken dat sociale erkenning ervoor zorgt dat we onze plannen niet zo snel doorzetten. Je kunt je work-outprestaties dus prima achteraf delen voor een extra schouderklopje en motivatie voor je volgende training, maar vooraf je plannen mededelen heeft een averechts effect op je inzet.
  
> 15 minuten workout voor thuis
 
6. Beloon jezelf
Ja, echt. Je mag jezelf best een kleine beloning geven wanneer je je work-out hebt afgerond. Je hebt jezelf er immers toch toe gezet om te gaan sporten, zonder hulp van buitenaf. Natuurlijk is het beter voor je als je jezelf beloont met iets gezonds (denk aan worteltjes met hummus), maar omdat balans heel belangrijk is, mag een brownie of een glaasje wijn natuurlijk ook! En als je niet zo’n foodie bent, kun je jezelf natuurlijk ook trakteren op een nieuw paar schoenen na een maand trainen. Als dat geen motivatie is…
 
7. Doe minstens de helft
Kun je jezelf er echt even niet toe zetten om te gaan sporten vandaag? Spreek dan met jezelf af dat je minstens de helft van de oefeningen doet die je normaal gesproken zou doen. De kans is groot dat wanneer je eenmaal bezig bent, je alsnog de volledige work-out af maakt omdat je zo lekker op dreef bent. En die keren dat je dat niet doet? No worries, je hebt in ieder geval de helft gedaan en dat is beter dan helemaal niets!
 
 
Lees ook:
> 7 struggles die je herkent als je wel eens moet sporten met een bril
 
> 6 simpele workouts voor mensen die niet graag sporten

Haal meer uit je run met de juiste krachttraining. Deze oefeningen zijn simpel, maar heel effectief.
We hebben er 5 voor je in de aanbieding!
Ben jij langdurig geblesseerd? Dít wil je weten.
Kun je met een gerust hart meedoen met dit soort challenges?