7 redenen om aan HIIT te doen

Fitness


Wil jij snel fit worden, zonder er heel veel uren in te steken? HIIT it up!

Als jij al fan bent van High Intensity Interval Training, dan weet je: het is een snelle en effectieve workout. Een HIIT-workout is volgens sommigen zo effectief dat het kunt inwisselen voor andere workouts en jezelf daarmee tijd kunt besparen in de sportschool. Ben je nog niet overtuigd (of heb je een liefkozend duwtje in je rug nodig)? Lees dan vooral verder voor de 7 redenen om aan HIIT te doen. Ben je daarna met volle kracht over de streep getrokken, schrijf je dan in voor de HIIT-clinic tijdens ons Fit For Summer Festival!

  
1. HET BOOST JE STOFWISSELING
Tijdens een duursport zoals een lange afstandsrun of -fietsrit gebruikt je lichaam minder zuurstof dan wanneer je jezelf tot het uiterste pusht (zoals tijdens een HIIT). Op het moment dat jij happend naar adem snakt (doordat je lijf meer zuurstof gebruikt), schakelt je metabolisme automatisch naar een hogere versnelling. Hierdoor verbrand je meer calorieën tijdens en na je workout. Meer tips om je stofwisseling een boost te geven lees je hier.
 
 
2. HET VERSTERKT JE ALLERBELANGRIJKSTE SPIER
‘Wanneer je de intensiviteit van je workout vergroot, zoals bij HIIT, moeten al je spieren, inclusief je hart, harder werken,’ vertelt Jordan Metzl, auteur van The Exercise Cure. Uit een onderzoek uitgevoerd door de American Council on Exercise is gebleken dat je met Tabata-workouts (een HIIT waarbij je 8 intervallen uitvoert in 4 minuten) je cardiovasculaire power effectief vergroot.
 
 
3. HET IS DE FITNESSVARIANT VAN 'TWEE HALEN, ÉÉN BETALEN'
Ga jij er vanuit dat je geen flinke krachttrainingssessie en calorieslurpende cardioworkout in je trainingsuurtje kunt squeezen? Dan heb je het volgens Metzl mis. ‘De ferme billenworkout gaat gepaard met gezondheidsvoordelen voor je hart, en door krachttraining toe te voegen aan je intervallen vergroot je jouw spierkracht.’
 
 
4. FITNESS OP MAAT
Het is niet noodzakelijk om 30 seconden lang een zeer intense move te doen en daarnaast ook nog eens die zware dumbbells te tillen. Ben jij nog niet klaar voor die uitdaging, geen probleem. HIIT kun je aanpassen naar jouw niveau. Dus: push jezelf tot het uiterste, maar luister ook naar je lijf.
 

5. HITT KAN OVERAL
Je hebt er geen gym voor nodig. Dagelijks een half uurtje gas geven in je slaap- of woonkamer is al genoeg om effect te sorteren. (Weer een excuus om te sporten over de grend… Ha!)
 
 
6. HET HOUDT JE BLOEDSUIKER IN BALANS
Onlangs werd in het vakblad Diabetologia een onderzoek gepubliceerd waaruit blijkt dat HIIT, met veel intervallen, kan helpen om je bloedsuikerspiegel in balans te houden – beter dan onafgebroken workouts doen. Meer weten over je bloedsuikerspiegel? Klik hier.
 
 
7. JE VERBRANDT MEER VET IN MINDER TIJD
Als je gedurende je workout hoog-intensieve oefeningen afwisselt met minder intensieve oefeningen, verbeter je je aerobic conditie (activiteiten die je hart sterker maken) en je anaerobic conditie (activiteiten die de andere spieren sterker maken). Wat betekent dit? Volgens WH’s krachtexpert BJ Gaddour helpt dit jou om vet te verbranden. Wat zeg je ervan… de moeite waard om eens te proberen?
 
 
>> De beste cardio workout (en het heeft niets met hardlopen te maken)
 
>> De beste explosieve moves voor meer calorieverbranding
 
>> De training volgens tabata

 

Fotocredits: Shutterstock

Om je hele core te activeren.
Die je thuis kunt uitvoeren.