13 tips waarmee je wél die 10.000 stappen per dag haalt

Health


Zonder extra te sporten.

We weten heus dat zitten niet goed voor je is, maar als je een kantoorbaan hebt is het nagenoeg onvermijdelijk. Nu lijkt het zetten van 10.000 stappen ook wel heel veel (dat komt neer op zo’n 7-8 kilometer per dag), maar dat wil niet zeggen dat het niet haalbaar is! Deze tips brengen je al een heel eind op weg, want alle kleine beetjes helpen.

    
>> Lees hier wat 10.000 stappen per dag zetten met je lichaam doet
     

1. Parkeer verder weg

Word niet boos als iemand anders nét iets eerder was om die parkeerplek te bemachtigen, want hoe verder je parkeert, hoe meer stappen je extra pakt, hoe sneller je die 10.000 stappen te pakken hebt.
    

2. Parkeer in het midden

Moet je naar verschillende winkels? Rijd niet afzonderlijk naar ze toe, maar parkeer in het midden en loop naar de winkels. Zo tel je er ongeveer 100 stappen per minuut extra bij. Wat een cadeautje als je je auto ver weg moet zetten!
     

3. Neem de trap

Werk je op de derde verdieping? Laat de lift dan links liggen wanneer je binnenkomt en weggaat op je werk om ongeveer 225 stappen per dag extra te pakken. Bovendien is traplopen voor je spieren natuurlijk nog effectiever dan op een vlakke ondergrond lopen.
     

4. Maai het gras of hark de bladeren uit je tuin

Het was toch al hoog nodig: haal die bladeren eindelijk uit je tuin of maai het gras. Of allebei, natuurlijk. Zo ziet je tuin er weer tip-top uit en ben je weer een hoop stappen rijker.
    
>> 5 tips om fit te blijven met een kantoorbaan
     

5. Maak een extra ronde om aan die 10.000 stappen te komen

Voordat je in de supermarkt naar de kassa sprint, ga nog één keer langs de schappen om te checken of je echt niets vergeten bent.
    

6. Stap één (of meer) haltes eerder uit

Als je met het openbaar vervoer naar je werk gaat, stap dan minstens één halte eerder uit. Veel relaxter dan die propvolle tram, toch? En een kwartier flink doorlopen (je wilt niet te laat komen) levert je al snel 2500 stappen op. Flink doorlopen betekent namelijk 6 km per uur, wat neerkomt op 2500 stappen als je een kwartier stevig doorloopt.
    

7. Gebruik een ander toilet

Nee, niet het toilet ernaast, zet je stappen naar het toilet op een andere verdieping. Pak je meteen ongeveer 100 stappen extra mee.
    

8. Ga naar buiten in je pauze

Gebruik je pauze om een frisse neus te halen en je dagelijkse dosis vitamine D mee te pakken, dan pak je meteen zo’n 100 stappen per minuut mee als je rustig wandelt. Loop je  zo richting die 10.000 stappen.
    
>> Lees hier waarom naar buiten gaan goed voor je is
     

9. Laat de hond uit

Als in: ga er met ‘m op uit, in plaats van hem of haar even te laten snuffelen in de achtertuin. Loop minstens een kwartier met ‘m om 1500 stappen erbij op te mogen tellen. Als je een hond hebt natuurlijk. Anders kun je vást de hond van de buurman wel lenen.
     

10. Verstuur minder e-mails

Waarom zou je alles via de mail vragen? Denk nog een keer na voordat je op ‘verstuur’ klikt als je een e-mail wilt verzenden, want je kunt net zo goed even naar het bureau van die persoon toe lopen. Even better als er een trap tussen jullie in zit! Heb je meteen een mini break van je werk.
     

11. Stel stofzuigen niet uit

Wie maakt zich hier niet schuldig aan? ‘Doe ik morgen wel’ denk je nu al 4 dagen achter elkaar ‘dat stof wacht wel, dat blijft wel liggen’. In die tijd had je al 2 keer kunnen stofzuigen! Dit korte klusje levert je én meer stappen én een schoner huis op. Wie wil dat nu niet? Hallo 10.000 stappen, here you come! En als je dan toch bezig bent, kun je net zo goed het afstoffen ook even meepakken. Tel maar door met die stappen. 
    
>> 5 manieren om je snackgedrag te veranderen
    

12. Was de auto

We weten dat het leuk is, in de auto zitten terwijl je auto door de wasstraat rijdt. Maar waarom doe je dit niet zelf? Bespaar centen en steek zelf die handen uit de mouwen.
     

13. Bel draadloos

De laatste manier om aan die 10.000 stappen te komen: bel draadloos. Geen excuus meer om onderuit te zakken terwijl je belt. Ga aan de wandel zodra je wordt gebeld. Zelfs als je slentert tijdens een gesprek van een half uur pik je toch al 2000 stappen mee (er vanuitgaand dat je 1,5 km loopt).
    

Want dat suiker alleen met je lijf knoeit, is dus maar een halve waarheid. Suiker is onderduimser dan je al dacht.
Ontbijten doe je bij voorkeur elke dag, en liefst gezond. Een aantal reuzesimpele ontbijt recepten om de dag mighty fine te beginnen.
Genieten van seks is niet voor iedereen vanzelfsprekend.