8 'au naturel' tips voor meer energie

Health


Meer dan de helft van alle vrouwen vertrouwt iedere ochtend op koffie. Toch zijn er andere manieren dan cafeïne om fit wakker te worden. Probeer deze natuurlijke energyboosters.

1. Zorg voor licht

Daglicht is Moedertje Natuurs manier om jouw innerlijke klok duidelijk te maken dat het tijd is om aan je dag te beginnen, zegt onderzoeker Michael Terman. Laat de gordijnen open of doe 's ochtends direct een lampje aan om zonlicht te simuleren.

2. Niet snoozen

Weersta de drang om de snooze-knop in te drukken - deze extra minuutjes slaap laten je achteraf alleen maar beroerder voelen, zegt Terman. Veel beter is het om als je voor de eerste keer wakker wordt gelijk uit bed te gaan.

3. Kom gelijk in beweging

Ben je eenmaal wakker, doe dan gelijk enkele yogaposes, zegt energiecoach Kimberley Kingsley. Dat brengt je bloedsdoorstroom en hoofd weer op gang. Probeer deze yogamoves voor meer energie.

4. Eet iets met kokosolie

De triglyceriden in kokosolie zijn een snelle energiebron die je lichaam sneller kan inzetten dan koffie, aldus Kingsley.
 

>> 20 briljante tricks met kokosolie
 
5. Neem een proteinerijk ontbijt

Een ontbijt met veel eiwitten helpt om je hersencellen om goed te functioneren en om langdurig meer energie te hebben (en humeur-verpestende eetbuien later op de dag te voorkomen).

>> Zo ontbijt de Women’s Health redactie

 
6. Houd het 's avonds licht

Een zware maaltijd kort voordat je naar bed gaat kan je nachtrust bemoeilijken en je de volgende ochtend met een 'food hangover' opzadelen. Als je 's avonds toch nog trek hebt, houd het dan bij een lichte snack van onder de 150 kcal, zodat je je de volgende ochtend niet opgeblazen en extra moe voelt.

7. Houd je vochtvoorraad op peil

Drink genoeg water. Krijg je te weinig vocht binnen, dan zul je je minder fit voelen.

8. Compenseer je slaaptekort

Haal de verloren uren slaap in. Ga doordeweeks bijvoorbeeld elke dag 45 minuten eerder naar bed, wat samen voor 4 uur extra slaap zorgt.
 
 

>> Eet ijzer voor meer energie

Dermatoloog Francesca Fusco legt het uit.
En díkke kans dat je het allemaal in huis hebt!
Het nemen van een selfie heeft voor deze groep meer risico dan je zou denken.
En wat is het effect op je lichaam? Wij zochten het uit.