Daarom moet je 10.000 stappen per dag zetten

Health


Deze norm gaat way back!

10.000 stappen, waar komt dit mythische getal vandaan? Waarom wordt er zo op gehamerd om 10.000 stappen per dag te zetten? De Japanse arts Yoshiro Hatano is één van de eersten die met deze theorie kwam. Inmiddels zijn er meer onderzoeken gedaan naar die 10.000 stappen per dag. En telkens weer blijkt dat het een positief effect heeft op je gezondheid om deze target dagelijks te halen.    
   
>> Zo kun je de 10.000 stappen per dag kunt halen
   

Het eerste onderzoek

In de jaren zestig heeft Yoshiro Hatano onderzoek gedaan naar de hoeveelheid stappen die je op een dag zou moeten zetten. Hierbij ontdekte hij dat een mens destijds gemiddeld 6.000 stappen per dag zet. Dat is dus al aardig in de richting van die 10.000 stappen per dag. Waar die andere 4.000 stappen per dag vandaan komen? 4.000 stappen staat gelijk aan een half uur actief wandelen. Dagelijks een half uur actief bewegen is goed voor je gezondheid, blijkt onder andere uit de richtlijnen van het American College of Sports Medicine. Daarom wordt de richtlijn van 10.000 stappen per dag aangehouden. 

        
Een flinke stap in de goede richting 

Uit onderzoek van American College of Sports Medicine in 2008, blijkt dat actieve volwassenen 10.000 tot 12.499 stappen per dag zetten. Een gemiddeld persoon zette in die tijd 7.500 tot 9.999 stappen per dag, blijkt uit datzelfde onderzoek. Voor een gezonde en actieve levensstijl is het niet alleen belangrijk om goed te eten en genoeg workouts te doen. Dagelijks 10.000 stappen zetten, staat gelijk aan een gezonde en actieve levensstijl. Het brengt je in beweging en laat je bewust zijn van je activiteit.  
   

Langer leven    

Onderzoekers van het Centers for Disease Control and Prevention en van American College of Sports Medicine adviseren iedereen een toename van het energieverbruik, oftwel: meer bewegen, voor een betere gezondheid. Een toename van tweehonderd calorieën per dag is genoeg om je gezondheid te verbeteren. Dat hoeft niet aaneengesloten. Daarnaast laat onderzoek van C.J. Caspersen zien dat genoeg bewegen ervoor zorgt dat je langer en gezonder blijft leven als je genoeg beweegt op een dag. 
   

Check het zelf

Tegenwoordig heb je allerlei apps en horloges die bijhouden hoeveel stappen je zet, daar weet je waarschijnlijk alles van. Verschillende smartphones hebben apps waarin je kunt zien hoeveel stappen je op een dag zet, mits je je telefoon altijd bij je hebt als je loopt. Verder kun je ook altijd gebruik maken van een stappenteller of een smartwatch. Die kunnen je zelfs herinneringen geven als je te weinig loopt op een dag. Super handig!
   
>> Italianen houden hun gewicht op peil door dit te doen na hun maaltijd
   

Niet zo makkelijk als het lijkt

Wil je weten hoe lastig het kan zijn om iedere dag 10.000 stappen te zetten? Check dan de video van WH’s Marije, zij probeerde een week lang 10.000 stappen per dag te zetten. Klein puntje: deze poging faalde gigantisch. Dit kun jij beter!

Ook al is het buiten koud: go for ice cream!
En hoe je dit kunt voorkomen.
Het zijn de kleine dingen die het verschil maken!