Yoga on the road: zo doe je dat

Health


Om weer even in te checken bij jezelf én om je lichaam te rekken en strekken.

Ben je op weg naar je vakantiebestemming of ben je überhaupt veel onderweg en schiet een yoga sequence er daarom weleens bij in? Yoga hoeft niet iets heel uitgebreids te zijn, je kunt het werkelijk overal doen. Deze oefeningen kun je doen tijdens lange reizen in de auto, trein, of zelfs in het vliegtuig. Om weer even in te checken bij jezelf én om je lichaam te rekken en strekken nadat je lang in dezelfde houding hebt gezeten.
   

>> De 5 grootste misverstanden over yoga

    
Observeer je adem

Yoga beoefenen betekent echt niet altijd dat je je lichaam in allerlei bochten wringt terwijl je eruitziet als een ‘human pretzel’. Door je adem te observeren en daarmee met je gedachten 'in het moment zijn' is óók yoga. Dat kan altijd en overal en daarom een ideale oefening voor on the road.
   
Ga rechtop zitten en sluit je ogen. Leg je handen op je bovenbenen. Breng je aandacht 'naar je binnen'. Haal rustig adem door je neus. Hoe langzamer je ademt, hoe rustiger je wordt. Laat je buik bij elke inademing opbollen. Tel je ademhalingen in gedachten. Probeer elke inademing vier tot vijf tellen te laten duren. Als je wilt ontspannen zorg je dat je uitademing daarna een paar tellen langer duurt dan je inademing. Om wakker te worden zorg je juist dat je inademing juist een paar tellen langer duurt. Doe dit ongeveer tien ademhalingen lang.
    

Strek je schouders en armen

Deze oefeningen ontspant het schoudergebied en opent de borst. Ga rechtop zitten en vouw je handen achter je rug in elkaar. Strek je armen naar achteren en probeer je nek en schouders te ontspannen. Buig iets naar voren en strek je armen zo ver mogelijk van je rug af. Forceer het niet. Adem langzaam in en uit door je neus.
   

>> Gezonder door yoga

   
Aangepaste Cat to Cow Pose

Met deze oefening open je de borst en verlicht je de rug, wat prettig kan zijn als je lang achter elkaar in dezelfde positie hebt gezeten. Bijvoorbeeld tijdens die tweedaagse rit naar Zuid-Frankrijk. Ga rechtop zitten en adem in. Til je borst omhoog, kijk omhoog op en maak je rug hol. Tijdens het uitademen buig je je hoofd langzaam naar benen en laat je je kin op je borst zakken. Maak je rug bol. Herhaal dit een paar keer en eindig met een paar ademhalingen terwijl je je rug recht houdt. 
    

Roteer je bovenlichaam

Met deze oefeningen verleng je de ruggengraat. Ga rechtop zitten en plaats je voeten recht onder je knieën. Adem diep in en op je uitademing draai je je torso naar rechts. Plaats je linkerhand naast je rechterbeen en je rechterhand achter je. Op je inademing kom je weer naar voren. Adem uit en doe de oefening dan op links. Herhaal dit een paar keer en en eindig weer met een paar ademhalingen terwijl je in het midden zit met je rug recht.
    

Heupopener

Met deze oefeningen versoepel je de heupen en geef je tijdens het reizen wat ruimte aan je bekken. Ga rechtop zitten en plaats beide voeten recht onder je knieën. Til je rechterbeen op en plaats de hiel op je linkerknie. Blijf goed rechtop zitten en adem een paar keer in en uit. Voel de lichte stretch in je heup. Zet je voet weer neer en plaats daarna de hiel van je linkerbeen op je rechterknie.
   

Staande Yoga Houdingen

Tijdens een pitstop met de auto of een plaspauze in het vliegtuig kun je prima een aantal oefeningen uitvoeren terwijl je staat. Ga vooral voor oefeningen voor de delen van je lichaam waar weinig bloed doorheen stroomt tijdens lange reizen, zoals je benen en bilspieren. Denk dan bijvoorbeeld aan de Chair Pose waarbij je je benen op heupafstand van elkaar plaats. Houd je rug recht en ga op een denkbeeldige stoel zitten. Strek je armen omhoog en kijk naar je handen. Je kunt ook de Forward Bend doen waarbij je, zoals de naam al zeg, voorover buigt en je vingertoppen op de grond plaatst. Hierdoor stimuleer je de bloedstroom naar de hersenen en stretch je je hamstrings en je onderrug.

>> Gezond eten onderweg!

 

Bron: Greatist.com, Yogajournal.com

Hoe dat precies werkt hebben wetenschapper pas net ontdekt!
Deze ziektes kunnen de oorzaak van je wallen zijn.
Dit zou wel eens de oplossing voor je hoofdpijn kunnen zijn!
Met deze handvatten laat je het zo ver niet komen.
Ga je op één dag oneindig vaak naar de wc en weet je niet waar dat door komt? Dit zijn vijf oorzaken waarom je constant moet plassen.
Van food tot yogaretreat en van Italië tot Ibiza.