6 dingen die je moet weten voordat je probeert af te vallen

Health


Houd deze slimme tips in gedachten als je begint met afvallen.

Ben je van plan om dit jaar een paar kilo's kwijt te raken? Goed bezig! Toch zijn er volgens diëtiste Rachel Beller, schrijfster van Eat to lose, eat to win, een heleboel misvattingen over afvallen. Bespaar jezelf teleurstellingen en houd die goede voornemens dit jaar écht vol door deze dingen in gedachten te houden als je begint aan jouw grote afvalrace:
   
>> Dit is het effect van voeding op je productiviteit

     
1. Pas je levensstijl aan

Je kunt nog zoveel crunches doen, maar als je je levensstijl niet aanpast zul je waarschijnlijk weinig verandering zien. Natuurlijk bespaar je meer tijd als je met de auto Chinees haalt – en ook al besteed je de gewonnen tijd in de sportschool, je zult meer profiteren als je naar de supermarkt fietst en zelf een vers gerecht in elkaar flanst.

  
2. Je hoeft niet perfect te zijn

Houd dit in gedachten: het draait niet om ‘perfectie’, maar om verbetering. En je mag jezelf best een schouderklopje geven voor die poging om een gezondere levensstijl te volgen. Ook als de veranderingen klein zijn.

  
3. Stop niet zodra je verschil ziet

"Er bestaat bij afvallen niet zoiets als een eindstreep of finish," stelt diëtiste Lauren Slayton. "Hiermee bedoel ik dat je niet zomaar kunt stoppen als je je gewicht wilt behouden of als je nog een paar kilo kwijt wilt. Zodra je terugvalt in je oude gewoonten, zul je zien dat je zo weer terug bent op je oude gewicht. Zonde van alle inspanning toch?"
  
>> 5 signalen dat jij vet vasthoudt door hormonen
     

4. Vergelijk jezelf niet met anderen

Een vergelijking is snel gemaakt: ‘Waarom verliest zij sneller gewicht dan ik?’ Of: ‘Ik eet toch net zo gezond als alle anderen aan tafel?’ In plaats daarvan adviseert Beller om naar je eigen vooruitgang te kijken en je eigen doelen na te streven. Veel productiever, plus: je doet dit voor jezelf.
  

5. De kilo's zullen er na een tijdje niet meer af vliegen, en dat is oké

Het is logisch dat je in het begin – bij grote veranderingen – veel kilo’s kunt verliezen. Maar na een tijdje zal dit toch echt teruglopen: je lijf raakt eraan gewend en ook zul je minder vocht verliezen dan voorheen. "Geen probleem, dit hoort er nou eenmaal bij," zegt Beller.
   

6. Eet niet onbeperkt van gezonde foods

Volgens Beller lijden veel newbies op dieetgebied aan het ‘maar het is toch gezond-syndroom’. Je denkt dan dat je iets onbeperkt kunt eten omdat het voedzaam en gezond is. Hoewel vetrijke foods zoals noten en avocado goed passen binnen een gezond eetpatroon (zeker als je regelmatig sport), kun je hier beter niet onbeperkt van eten als je wat kilo’s probeert te verliezen.
  
>> Hoe je wél van dat laatste vet afkomt
   
 

Plus 5 manieren om ze op te lossen!
6 kleuren en vormen die iets kunnen betekenen.
Niet elke autisme diagnose wordt gesteld op jonge leeftijd. Petra kreeg haar diagnose pas toen ze dertig was. En zo makkelijk was dat niet. Inmiddels weet ze steeds beter hoe ze ermee moet omgaan en inspireert ze vrouwen en mannen die op latere leeftijd de diagnose autisme kregen.
Zelfs als je het geluid niet op z’n hardst zet?
Het voelt misschien niet altijd zo, maar stress is lang niet altijd ongezond.