Wat is belangrijker: voeding of beweging?

Health


Wanneer is wat belangrijker?

Afvallen, minder stress, meer energie… het is nogal wat, wat je allemaal van je lijf kunt vragen. Daarom is het zo belangrijk dat je jouw lichaam op de juiste manier behandelt als je bepaalde doelen voor ogen hebt. Bij het een komt voeding om de hoek kijken, bij het ander speelt juist beweging de hoofdrol. Wel zo handig om te weten welke van de twee bij jouw doelen aansluit. Wat is belangrijker: goede voeding of voldoende beweging?
   
Waar je lichaam om vraagt bij het verminderen van stress en het verminderen van de kans op hart- en vaatziekten, leggen we hieronder uit. Wil je weten of voeding of beweging belangrijker is wanneer je doel afvallen, meer energie of het voorkomen van diabetes type 2? Dat lees je in het magazine of in een los artikel op Blendle. Ook lees je daar hoe je het ‘t best kunt aanpakken.
   
>> 6 Manieren waarop stress met je lijf knoeit
   

Het doel: stress verminderen

De winnaar: beweging

Hoe zit dat precies?
Beweging, vooral cardio, zorgt voor de toename van serotonine in het brein. En dit is goed nieuws, want deze belangrijke neurotransmitter staat erom bekend symptomen van een depressie te kunnen bestrijden.

Hoe pak je het aan?
Als je veel last hebt van stress wordt het aangeraden om minimaal drie keer per week je hart flink te laten pompen door een cardio workout als hardlopen in te zetten. Een studie hiernaar, gepubliceerd in het European Journal of Sports Science, wees uit dat sporten significant bijdraagt aan het verminderen van angst- en stressgevoelens.
   
>> Kun je ook hart- en vaatziekten ontwikkelen als je fit bent?
   

Het doel: de kans op hart- en vaatziekten verminderen

De winnaar: voeding

Hoe zit dat precies?
Veel mensen denken dat hart- en vaatziekten vooral ontstaan door een te hoog cholesterol, maar ook een hoge bloeddruk en roken zijn belangrijke risicofactoren. “Als het op voeding aankomt, is het vooral noodzaak om minder zout en suiker te eten”, aldus dr. Ineke van Dis, voedingsdeskundige van de Hartstichting. “Daarnaast raden we aan om verzadigde vetten te vervangen door gezonde, onverzadigde vetten. Kies voor minder vlees, en meer groenten en fruit, volkorenproducten, noten en peulvruchten. Dit zorgt voor een aanzienlijk lager risico op hart- en vaatziekten.”

Hoe pak je dit aan?
Als er één power-nutriënt is dat de kans op hart- en vaatziekten verkleint, dan is het wel omega-3. Deze vetzuren krijg je binnen door het eten van vette vis, maar ook in verschillende plantaardige foods zit omega-3. Denk bijvoorbeeld aan walnoten, lijnzaad, zeewier en olijfolie. 
   
   
Lees het uitgebreide artikel over dit onderwerp inclusief meer doelen in het magazine of in een los artikel op Blendle
  
>> 6 Gewoonten die het afvallen in de weg zitten

 


Volg je Women's Health al op Facebook en Instagram?
Want het effect van je houding tijdens het slapen is groter dan je waarschijnlijk denkt!
Doorslikken of niet? That's the question...
Maar liefst 70% van de jongeren vergeet om oordopjes mee te nemen naar feestjes. 
Kun je beter een uiltje knappen of wakker blijven?
De info die je wel mag slikken. 
Een kater is maar vervelend. Met de nare gevolgen van (te veel) alcohol reken je het liefst zo snel mogelijk af, natuurlijk. Daarom: de beste anti-kater tips op een rij.