Dit zijn de symptomen van een beginnende burn-out

Health


Zo herken je een burn-out, zodat je weet wanneer je in moet grijpen.

We hebben allemaal weleens stress. Dit kan komen door een drukke tijd op werk, veel afspraken, bezigheden en andere verplichtingen waar je eigenlijk alleen maar moe van wordt in plaats van dat je er energie uithaalt. Een beetje stress is oké en is soms zelfs goed om beter te presteren. Maar wanneer is er sprake van een burn-out en op welke symptomen kun je letten?
  
>> Vermoeide ogen op kantoor? met deze tips krijg je weer een frisse blik
 
Een burn-out valt niet te onderschatten, je bent namelijk letterlijk uitgebrand. Het zorgt voor totale lichamelijke en geestelijke uitputting waardoor je zelfs niet meer in staat kan zijn iets banaals als boodschappen te doen. Het is niet zo dat alleen ‘zwakke’ mensen in een burn-out raken. Het kan juist de meest actieve, drukke creatieveling overkomen.
 
Het is belangrijk om goed naar je lichaam te luisteren. Want als een burn-out je eenmaal heeft overmeesterd, kan het maanden of soms wel jaren duren voordat je lichaam weer is hersteld. Nic Oosterveer, trainer en coach bij Mindtuning, een methodiek die erop gericht is burn-outklachten te verhelpen, legt uit hoe je een beginnende burn-out kunt herkennen. Dit zijn een aantal lichamelijke en psychische symptomen van een (beginnende) burn-out:
  
>> WH-DOC burn-out aflevering 1: van stress naar burn-out
    

1. Je bent extreem moe

Het liefst lig je de hele dag in bed. Alle dagelijkse dingen die zo vanzelfsprekend leken zijn een grote opgave geworden en je weet niet meer waar je energie uit kan halen. Ook ben je vaak duizelig en heb je last van hoofdpijn.
  

2. Je slaap slecht 

Ondanks je zo moe bent, val je heel moeilijk in slaap en lig je lang te piekeren. Bij het opstaan ben je niet uitgerust en voel je je nog vermoeider dan dat je naar bed ging.
  

3. Je bent snel geïrriteerd

Je bent de hele tijd gespannen en prikkelbaar. Daardoor kan je snel uit je slof schieten. Je voelt je opgejaagd en je kan niet meer tegen een stootje. Je hoeft maar iets te laten vallen of je kunt in huilen uitbarsten.
 
>> WH-DOC burn-out aflevering 2: Wat is een burn-out?
  

4. Je piekert veel

Je gedachten draaien constant rondjes in je hoofd (vooral 's nachts!) en je wordt er knettergek van. Je krijgt je hoofd niet leeg en hebt het gevoel dat je het overzicht compleet kwijt bent.
   

5. Je hebt last van trillingen en/of meer transpireren

Je hebt last van trillende handen, benen of oogleden en het lijkt wel alsof je veel meer zweet. Klotsende oksels heb je vaker wel dan niet. 

Zijn deze symptomen voor jou herkenbaar? Dan is het verstandig om professionele hulp te zoeken. Klop aan bij je huisarts of maak een afspraak bij een specialist.

Meer weten over Mindtuning? In het boek Vijf jaar ouder, tien jaar jonger, beschrijft oprichter Pieter Frijters de Mindtuning methodiek. Eerder verschenen boeken van Frijters zijn: Van Fobie naar Vrijheid en Meester over je gedachten.
 
>> WH-DOC burn-out aflevering 3: Hoe herstel je van een burn-out
 


Volg je Women's Health al op Facebook en Instagram?

    

Wij gingen uit de kleren en jullie met ons. Het resultaat: The Women’s Health Global Naked Survey.
Dit moet je weten voor je een nieuwe lading probiotica aanschaft.
6 ervaringsdeskundigen delen hun geheim om niet ziek te worden.
Hoe vaak ga jij naar het toilet voor number 2?
Vandaag is het de allereerste Wereld Eczeem Dag. Een dag die WH redacteur Gabrielle broodnodig acht. Die verdraaide kl*teziekte wordt namelijk een partij onderschat, zo vindt ze. Dit moet je weten over eczeem.
Wat is eigenlijk de reden van zo'n spastisch ooglid en wat kun je ertegen doen?