De 5 slechtste én gevaarlijkste diëten volgens voedingsdeskundigen

Health


En hoe je diëten wél moet aanpakken.

Er zijn onwijs veel diëten die allemaal beweren dat je er razendsnel door afvalt. Sommige mensen nemen het daarbij voor lief dat ze misschien dingen moeten eten waar ze normaal gesproken niet zo gauw voor zouden kiezen. Wij schakelden de hulp in van voedingsdeskundigen om te kijken welke diëten klinkklare onzin zijn of zelfs gevaarlijk kunnen zijn voor je gezondheid. Volg jij een van deze onderstaande diëten? Pas dan op!
   
#1 BABYVOEDING-DIEET
Babyvoedsel bestaat voornamelijk uit gepureerd fruit, groentes en vlees. Vaak bevat het ook aardappelen, pasta of rijst. Alles wat je normaal gesproken ook zou eten. Dus als je het voedsel wat je normaal eet nu in gepureerde vorm eet betekent dat niet dat je plots kilo’s zou gaan verliezen. Daarnaast vult babyvoeding niet voor lange tijd. Omdat het vloeibaar is, geeft je lichaam je hersenen niet altijd een seintje dat je vol zit. Daardoor bestaat de kans dat je je alsnog hongerig voelt, ook al heb je net een heel wat calorieën naar binnen gelepeld.  
   
Wat je beter kan doen: kies voor een eetpatroon dat je zonder al te veel moeite kan volhouden en waarbij je je niet ellendig of hongerig voelt. Begin met het oefenen van gecontroleerd eten in de juiste porties. Kies daarbij voor plantaardig voedsel wat zo min mogelijk bewerkt is, zoals granen, bonen, groenten en fruit. Deze zijn rijk aan verschillende voedingsstoffen en bevatten weinig calorieën. 
   
>> Foods die je helpen bij afvallen én je humeur boosten
   
#2 MILITAIR-DIEET
Bij dit dieet eet je voor drie dagen weinig voedsel dat laag is in calorieën. Hierbij kun je denken aan eten zoals droge toast en hüttenkäse. Na deze periode eet je voor vier dagen lang wat je maar wilt. En dit herhaal je voor een bepaalde periode.
Wat je beter kan doen: kies voor een plan waarmee je je calorie- inname niet volledig op de schop gooit. Eet bewust en van elke voedselgroep wat, maar niet teveel. Doe je dit op een natuurlijke manier, dan zal je naar loop van tijd vanzelf resultaat gaat zien. Mits je het combineert met uitdagende workouts natuurlijk. Work that ass!
      
#3 LUCHT HAPPEN
Sommige vrouwen zweren hierbij: je stopt een lege vork in je mond en doet net alsof er op de vork een goed vullende hap zit. Dit luchthappen zou je het idee moeten geven dat je eet en dat je tegelijkertijd niet toegeeft aan je cravings.
Waarom is dit een slecht dieet? Veel voedingsdeskundigen vinden dat dit dieet een begin stadium kan zijn van een eetstoornis. Door te doen alsof je eet, maar je eigenlijk niks binnenkrijgt, zakt je calorie-inname drastisch. Dit zorgt ervoor dat je stofwisseling langzamer gaat werken wat uiteindelijk leidt tot het verslappen van je spieren.
Wat je beter kan doen: je cravings zullen alleen maar toenemen wanneer je eten blijft ontlopen. Als je verlangt naar iets zoets, neem dan een appel om je trek te stillen en krijg tegelijkertijd een energieboost. Wanneer je meer zin hebt in lekkere snack, ga voor noten of een gekookt eitje. Deze bevatten een mix van eiwitten en vetten die je een voldaan gevoel zullen geven.
   
#4 LOW FAT DIEET
Als je zoveel mogelijk vetten probeert te vermijden, is de kans aanwezig dat je sneller (te) veel koolhydraten gaat eten zoals (wit) brood, rijst en crackers. Deze voedingsstoffen worden snel verteerd waardoor je bloedsuikerspiegel plots flink stijgt. Met een sugar crash tot gevolg. En dit zorgt er weer voor dat je opnieuw gaat verlangen naar koolhydraten. Wat uiteindelijk de vetopslag bevordert. En dat wil je nou juist niet.
   
Wat je beter kan doen: wees niet bang voor vet! Ruil low-fat yoghurt een keer in voor yoghurt gemaakt van volle melk en voeg eventuele zoetigheid toe met wat rijp fruit. Hetzelfde geldt voor sladressing. Ruil de dressing die nauwelijks vet bevat in voor olijfolie. Eet zet met mate, maar natuurlijke vetten heb je nou eenmaal nodig. Embrace them!
   
>> Eet deze vetten voor een slim en gezond brein
  
#5 KOEKJES DIEET
Bij dit zoete dieet eet je elke twee uur één koekje. Dat betekent dat je negen koekjes op een dag eet. Aan het einde van de dag eet je een gerecht naar keuze van 500 tot 700 calorieën. Het zou een ‘leuke’ en ‘smakelijke’ manier van afvallen moeten zijn, maar voedingsdeskundigen zijn er niet over te spreken. Volgens hen verpest dit de hele eetervaring en het genieten van iets lekkers. Volgens voedingsdeskundigen kan het dieet leiden tot een ongezond eetpatroon als je weer bent gestopt met je koekjesmenu. Daarnaast leert dit dieet je niks over het veranderen van je (ongezonde) eetpatroon door slimme keuzes te maken. De meeste mensen komen daarom (flink) aan wanneer ze stoppen met dit koekjes dieet.
    
Wat je beter kan doen: maak een lijst van dingen die je wilt veranderen aan je manier van eten en geef jezelf de kans om hierin te veranderen. Doe het desnoods stap voor stap.
   
Lees ook:
>> Dit is vooral wat je niét moet doen als je wilt afvallen
>> De 5 meest gemaakte fouten bij afvallen

Want dat suiker alleen met je lijf knoeit, is dus maar een halve waarheid. Suiker is onderduimser dan je al dacht.
Ontbijten doe je bij voorkeur elke dag, en liefst gezond. Een aantal reuzesimpele ontbijt recepten om de dag mighty fine te beginnen.
Genieten van seks is niet voor iedereen vanzelfsprekend.