Met deze gids kom je ongedeerd de feestdagen door

Health


Plan de champagne: zo overleef je de feestdagen.

Ah, december. Andy Williams heeft gelijk met z’n 'most wonderful time of the year'. December is vaak gezellig volgepland met doldwaze uitstapjes naar kerstmarkten, met toeterzatte borrels en uitgebreide diners. Activiteiten die de decembermaand hartstikke wonderful maken, al is je lichaam er iets minder bij geholpen... Maar, geen paniek, hulp is hier! In welke sociale wervelwind je ook terechtkomt komende maand, we hebben een heleboel slimmeriken en de wetenschap ingeschakeld om je op de juiste weg te houden, en – mocht je onverhoopt tóch van het padje raken – je er zo spoedig mogelijk weer op te krijgen. En om dat een goede voorbereiding het halve werk is - maar echt - bij dezen: fitness- en voedingshacks die je geen windeieren zullen leggen. Cheers.
   

1. Tackel griepgevaar

Je nieuwe krachtontbijt? Move over avo. Vanaf nu eten we flespompoen. Stoom ’m even en verspreid ’m vervolgens over darmvriendelijk zuurdesem. Een flespompoen zit tjokvol vitamine C en bètacaroteen (die eenmaal in het lichaam wordt omgezet in vitamine A), bulkt van collageen, doet wonderen voor je immuunsysteem en ondersteunt je lever.

Tip? Strooi d’r wat noten en zaden over voor een dot eiwitten en maak het af met een druppel esdoornsiroop.
   
>> Recept: stoof van pompoen met gezouten citroen 
   

2. Beweegredenen

Hoe je fitnessplan vol te houden wanneer je vaker aan de bar hijst, dan, nou ja, aan een paar gewichten? Slimmeriken aan Canada’s Mcmaster Universiteit zeggen het antwoord te hebben. Drie extreem snelle sprintjes van twintig seconden zouden net zo bevorderlijk zijn voor de luchtwegen als een low-intensity workout van vijftig minuten. Zelfs als je vóór en na die sprintjes keurig een warming-up en cooling-down doet, ben je niet meer dan een minuut of tien zoet. Doe in december drie van zulks per week en jij en je longen zijn in het nieuwe jaar klaar om er weer tegenaan te gaan.
   

3. Crank it up

Voor wie een strapless jurk klaar heeft hangen en de boel nog rap wenst te tonen, pimpt z’n burpees en lunges. Toptrainer Wouter Middelbos was zo vriendelijk om een mini-circuit samen te stellen waarbij je binnen een half uur je hele lichaam hebt getraind. Bonuspunten: je kunt de oefeningen overal uitvoeren en stuk voor stuk zijn ze reuze-effectief. In dit artikel vind je 'm. Cheers!
   
>> Met dit mini-circuit train je je hele lichaam op hoge intensiteit
  
   
Wohow, wacht eens even. Jij dacht dat dit de tips al waren? Hele nuttige zijn het zeker, toch zijn er nog veel meer tips om jouw plan de champagne, plan de compleet te maken. In ons magazine vind je alle 21 tips. Je kunt ook het hele artikel op Blendle lezen. 

Je scoort gegarandeerd punten tijdens de borr... koffiepauze. 
Kun je beter een uiltje knappen of wakker blijven?
Op de gekste plekken op de vreemdste momenten in slaap vallen.
En met alles bedoelen we dus echt álles!
En de verschillen tussen mannen en vrouwen.