Zo zorg je ervoor dat je weer op het gezonde pad komt na carnaval

Health


You can do it!

Of jij carnaval afgelopen weekend al achter je hebt gelaten, of die hard doorfeest tot en met donderdag, deze 'guide' gaat je helpen om er weer bovenop te komen! Zo'n kater is namelijk geen kattenpis. Wat al dat gefeest allemaal met je doet, daar staat je lijf ook niet altijd om te springen. Vaak is het feestleven niet al te gezond. Na een week(end)je moet je weer overschakelen op het dagelijks leven. Weer op naar de gezonde tour, waar je normaal altijd zo lekker op gaat. Je moet je lichaam weer even laten wennen aan je verantwoorde eetpatroon.
   

1. Junkfood overload

Pizza's, hamburgers, het was moeilijk om ze te weerstaan en niet zo gek als je dat dan ook niet hebt gedaan. Moet kunnen, maar je lichaam raakt dan snel ‘verslaafd’ aan suikers en vet. Om je suikercravings te verslaan helpt het om vooral terug te vallen op natuurlijke suikers. Bijvoorbeeld druiven, dadels en noten en rauwe chocolade- en kokosbroodjes. Op die manier krijg je toch de zoetigheid binnen, waar je lichaam naar snakt, maar wen je ondertussen ook weer aan gezondere (voedzamere) voeding.
    
>> Anti kater tips!
  

2. Slaap in halen

Dat carnavallen kost veel energie. Je bent de hele dag buiten, je danst, je huppelt van kroeg naar kroeg en die goede nachtrust is geen prioriteit. Probeer je ritme weer op te pakken door de dagen na carnaval niet meer dan twee koppen koffie per dag te drinken. Drink geen cafeïne na drie uur ‘s middags. Dan kom je 's avonds beter in slaap. Groene thee is ook een goed alternatief om cafeïne binnen te krijgen. Een onderzoek van de Universiteit van Basel toont aan dat groene thee je hersenenvermogen een boost geeft. Maar let op: ook die kun je beter niet als slaapmutsje achterover tikken.
     

3. Hatsjoe

Tijdens een carnaval ligt de kans op kou te vatten op de loer. Dat is ook niet zo gek als je je bedenkt dat niet iedereen verkleed gaat als ijsbeer met een lekker warm vachtje, maar wel kroeg in, kroeg uitloopt: en warmte en kou zich in rap tempo afwisselen. Alle vitaminen die je tekort komt plus de kleding die je draagt is niet echt een topcombinatie voor een denderende weerstand. Voor je het weet loop je met een snotneus. Onderzoek van de Universiteit van Helsinki wijst uit dat een hogere dosis vitamine C de duur van een verkoudheid terugdringt. Om snel van je verkoudheid af te zijn is het verstandig om die dosis vitamine C naar een hoger level te trekken.
   
>> Dit is wat dansen met je lichaam doet
        

4. Wanneer de drank rijkelijk vloeide

Je weet het, je snakt ernaar omdat je keeltje zo droog is als de Sahara op z'n heetste moment, maar we drukken het je toch maar onder je neus: je lichaam heeft veel vocht nodig. Drink veel water, herbal thee, kokoswater en eet veel vers fruit en verste groenten.
  

5. Eet dit vooral niet

Blijf weg van voedsel dat voor je lichaam veel energie kost om af te breken, bijvoorbeeld vette frituur en kleffe pizza, drankjes met een suikergehalte dat door het plafond knalt, frituur; het soort eten dat vult en niet voedt, en je lijf meer kwaad doet dan goed. Het is belangrijk om water te eten (ja, ook drinken). Kies voor hydraterende groenten en fruit zoals tomaten, komkommer, bosbessen, frambozen, aardbeien, tomaten en granaatappels.
    
>> Dit zijn de 7 geheimen van mensen die zich nooit ongemakkelijk voelen op feestjes

Wat is het en hoe kun je er het best mee omgaan?
En hoe je een goede lichaamshouding voor elkaar krijgt.
En kunnen we ook zonder?