Je huis gezonder maken? Zo doe je dat

Health


Doe jij deze dingen allemaal al? 

Grote kans dat jij het grootste gedeelte van de tijd binnen zit. Volgens het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) zijn mensen gemiddeld 85 procent van hun tijd binnen, waarvan 70 procent in hun eigen woning. Een gezonde leefomgeving is dan dus wel zo prettig. Maar hoe gezond is de omgeving waarin jij leeft eigenlijk? Er zijn nogal wat factoren die daarop van invloed zijn, denk aan luchtvochtigheid, ventilatie en huisstofmijt. Met de onderstaande tips maak je jouw huis al een heel stuk gezonder.
  
>> De beste kamerplanten voor een schone lucht

Klachten 

“Meer dan de helft van de milieugerelateerde gezondheidsklachten die bij de GGD worden gemeld gaan over het binnenmilieu,” aldus het RIVM op hun website. De meeste klachten die daarover gemeld worden bij de GGD gaan over bezorgdheid (38 procent), problemen met de ademhalingswegen (26 procent) en hinder (11 procent). Verder komen 'algemene' klachten, zoals vermoeidheid, zwakte en klachten over het zenuwstelsel, zoals hoofdpijn, veel voor. En dat allemaal door een ongezonde woning. 

      
Ventileer, ventileer, ventileer 

Ventileren is één van de belangrijkste dingen die je kunt doen voor een gezonde leefomgeving. Je brengt daarmee ‘verse’ lucht naar binnen en zorgt ervoor dat ‘gebruikte’ lucht van naar buiten wordt afgevoerd. Daarmee zorg je ook dat je huis minder vochtig wordt, wat hét favoriete klimaat is voor huisstofmijten (waarvan je weer allerlei vervelende allergische reacties kunt krijgen) en schimmels. Daarnaast kan slecht ventileren leiden tot hoofdpijn, benauwdheid, hoesten en zelfs astma.  
    
Dacht je dat één keer per dag het openzetten van je raam voldoende is? You’re wrong! Voorlichtingsorganisatie Milieu Centraal is er vrij duidelijk over: zorg voor voortdurende luchtverversing, 24 uur lang, of het nou winter is of zomer. Hoe je dan het best ventileert? Door constant je raam op een kiertje te laten bijvoorbeeld en als je ventilatieroosters hebt, kun je die het best te allen tijde open te houden.
  
Je kunt ook zelf checken of je voldoende ventileert door de Ventilatietoets te doen, ontwikkeld door de Nederlandse Woonbond, Vereniging Eigen Huis en het Astma Fonds Ventilatietoets.
  
Ook op de website van Milieu Centraal kun je veel informatie en advies vinden over ventileren.

  
Vergeet niet af te stoffen

Als je astma en allergieën hebt, weet je vast hoe slecht stof is voor je gezondheid. Het Longfonds adviseert dan ook om regelmatig je huis af te stoffen (ja, óók achter de televisie, onder de bank en bovenop de deurposten), en bedden op tijd te verschonen. Maak alles na het afnemen ook weer goed droog, zodat het niet vochtig blijft in huis. Let op dat je schoonmaakmiddelen geen schadelijke stoffen bevat, want dan ben je nog verder van huis. 
  
Het Longfonds adviseert ook om je huis zo in te richten dat je het makkelijk schoon kunt houden. Vermijd bijvoorbeeld open kasten, want die zijn gevoeliger voor stof.
  
>> Deze 6 food combi’s hebben invloed op je gezondheid
  

Neem afscheid van luchtbevochtigers

Probeer je droge lucht te bestrijden met luchtbevochtigers? Niet meer doen. Uit onderzoek van Universiteit Twente blijkt dat bevochtigingssystemen heel gevoelig zijn voor microbiologische groei en dat is slecht voor je gezondheid. Als je last hebt van droge lucht kun je veel beter ventileren, afstoffen en de temperatuur niet te hoog laten oplopen.
  

Douchen met de deur dicht 

Het Longfonds adviseert altijd de deur dicht te houden tijdens het douchen, zodat het vocht niet door naar de rest van je huis trekt. Zet ook altijd de ventilator aan (als je die hebt) en maak de douche of het bad goed droog, zodat het vocht sneller verdwijnt. 
  

Wassen en drogen

De wasmachine kun je het best in een ruimte zetten, met een eigen ventilatiesysteem en houd de deur dicht, zodat het vocht dat ervan afkomt, niet op andere plekken kan komen. Droog je was ook het liefst buiten, behalve als je hooikoorts hebt en er veel pollen in de lucht zitten. 
  
Veel om rekening mee te houden, maar het gaat je helpen. 
  
>> Dit zeggen die donkere kringen onder je ogen over je gezondheid

 

Bron: RIVM, Longfonds 

  


Volg je Women's Health al op Facebook en Instagram?

  

Als je liever omvalt in de tram dan die paal vast te houden. 
Door deze simpele aanpassingen blijft jouw gewicht forever steady.
Zo loop jij volgende keer met een zen-gevoel die veel te kleine lift in.
Edmée (31) heeft al zes jaar lang elke nacht minstens drie aanvallen.