Waarom een goede lichaamshouding belangrijk is

Health


En hoe je een goede lichaamshouding voor elkaar krijgt.

Een goede lichaamshouding zorgt er niet alleen voor dat je eleganter en zelfverzekerder lijkt, het heeft ook een hoop gezondheidsvoordelen. De volgende keer dat iemand een opmerking maakt over jouw onderuitgezakte lichaamshouding, kun je dus maar beter luisteren. Hoe vervelend het ook is. De onderstaande TED Ed video laat een hoop voordelen zien van een goede lichaamshouding en daar willen we toch allemaal van profiteren?
  
>> 6 simpele manieren om je houding te verbeteren

   
Jouw lichaamshouding is de basis van alle dagelijkse activiteiten. De manier waarop je zit achter je bureau of staat tijdens een gesprek, bepaalt ook de manier waarop je lichaam reageert op zwaardere situaties. Het tillen van spullen, of het zitten in een ongemakkelijke houding (in die overvolle tram) kan een stuk lastiger worden wanneer je niet de juiste lichaamshouding hebt. Je spieren moeten een stuk harder werken om je overeind te houden, wat kan leiden tot stijve en minder flexibele spieren.
  
Een goede lichaamshouding zorgt daarnaast voor betere sportprestaties en een kleinere kans op blessures. Ook als je geen atleet bent is het belangrijk om een goed postuur te hebben omdat het je in balans houdt. Die balans heb je al nodig als je even naar de supermarkt loopt of uit je stoel moet komen.

  
Wat is een goede lichaamshouding?

Bij een goede lichaamshouding moet je van je schouders tot aan de achterkant van je heupen een rechte lijn vormen. Deze lijn moet je kunnen doortrekken naar de voorkant van je knieën en je enkels. Je ruggengraat heeft vanaf de zijkant gezien een S-vorm. Tijdens het zitten houd je je schouders ontspannen, je nek rechtop en je armen dicht langs je lichaam. Je voeten houd je plat op de grond en je knieën blijven in een hoek van 90 graden.
   
>> Dit zijn de beste (en slechtste) slaaphoudingen

   
Wanneer je voor een lange tijd een slechte lichaamshouding hebt, beschadigen je gewrichten sneller en kun je vaker last krijgen van hoofdpijn en rugklachten. Soms kan het lastig zijn om een slechte lichaamshouding te vermijden. Wanneer je de hele dag achter je computer zit beland je al snel in een onderuitgezakte houding. Probeer je hier bewust van te worden en vraag eventueel of anderen jou hierop willen wijzen zodat je jezelf kunt corrigeren. 
  
We worden overigens niet geboren met een goede lichaamshouding. Baby’s hebben in plaats van een S-vormige ruggengraat een C-vormige ruggengraat. Zodra de spieren sterker worden, verandert deze vorm en worden we sterk genoeg om rechtop te staan en schokken te absorberen.   
   
>> Dit zegt je zithouding over je persoonlijkheid

   
Voor nog meer tips en tricks kun je dit TED-Ed filmpje bestuderen.

  

 

Bron: MenselijkLichaam, TedEd, HarvardHealth

  


Volg je Women's Health al op Facebook en Instagram?
Asking for a friend. (Grapje, natuurlijk).
Heb je een off-day of is er meer aan de hand?
Afgelopen nacht had je de hele nacht plafonddienst, kun je die schade komende nacht inhalen?
Erf je het lichaam van je moeder, of zijn persoonlijke keuzes belangrijker? Met deze tips zet je de uitkomst meer naar je hand.
Het zou zomaar kunnen dat iemand in je omgeving een eetstoornis heeft of nog steeds last heeft van symptomen die daarbij horen. Maar hoe ga je daar nu mee om?