Onderzoek: samen sporten helpt tegen stress

Health


Nog een reden om je sportbuddy van de bank te trekken!

Als jouw smoesjes om níet te gaan sporten bijna op zijn en je best wat nieuwe motivatie kunt gebruiken, doe dan een beroep op een vriend of vriendin. Roep elkaar uit tot vaste sportbuddy's, want het voordeel liegt er niet om: samen tijd doorbrengen in de gym of het park verlaagt jullie stressniveau met maar liefst een kwart! Zo blijkt uit nieuw onderzoek.
  
Alleen sporten kan heel fijn zijn, even alleen aandacht voor de oefening en je lichaam, maar als je stress wilt verminderen kun je dus maar beter een beroep doen op je sportmaatje. Het onderzoek, gepubliceerd in the Journal of the American Osteopathic Association, focuste zich op 70 geneeskundestudenten. De onderzoekers hebben bewust gekozen voor deze studenten omdat zij veel stress ervaren tijdens hun studie en vaak te maken krijgen met depressies, burn-out en vermoeidheid.
  
>> Bij dezen: een ode aan je trouwe sportbuddy!

  
Drie groepen

De studenten werden voor het onderzoek in drie groepen verdeeld. Een groep met studenten die regelmatig samen sportten of meedeed aan groepslessen, een groep deelnemers die alleen sportten en een groep met mensen die helemaal niet sportten. Aan het eind van het 12 weken durende programma werd bij de groep van mensen die samen trainde, beduidend lagere stresslevels gemeten. Ook was hun mentale toestand verbeterd. Bij de groep met mensen die alleen sportten én de groep die helemaal niet aan beweging deed, werd dit niet gemeten. Hun stresslevels waren nog hetzelfde als aan het begin van het onderzoek.
     
>> Dit zijn de 9 meest gemaakte fouten bij HIIT-workouts

    
Conclusies

"Het bijwonen van groepslessen of het sporten met een buddy zou het emotionele welzijn en stressniveau van mensen verbeteren," schreven de auteurs van het onderzoek. "Degenen die individueel trainden deden beter hun best, maar we zagen geen significante veranderingen in hun stressniveau of een verbetering in hun kwaliteit van leven", voegden ze daar nog aan toe. Het verschil heeft misschien iets te maken met het sociale karakter van mensen, maar er is nog meer onderzoek nodig om dit hard te kunnen claimen.
  
>> 11 x de meest gênante momenten in de gym
   

Kun je beter een uiltje knappen of wakker blijven?
De info die je wel mag slikken. 
Een kater is maar vervelend. Met de nare gevolgen van (te veel) alcohol reken je het liefst zo snel mogelijk af, natuurlijk. Daarom: de beste anti-kater tips op een rij.
Ook als je gewoon genoeg slaap hebt gehad.
Je scroll,- en klikgedrag kan volgens deze wetenschapper een heleboel voorspellen.