1. Slechte houding achter je bureau

De manier waarop we vaak achter ons bureau zitten – gebogen schouders, kromme rug en starend naar een computerscherm – zijn niet heel goed voor je lichaam. Vaak leidt dit tot pijn in de nek en bovenrug, maar volgens onderzoek is het ook nog eens slecht voor je energielevel.

Wees je dus bewust van hoe je zit en houd zoveel mogelijk je schouders recht. Je kunt tussendoor ook een aantal stretches in je werkdag stoppen om ervoor te zorgen dat de bloedstroom goed op gang blijft. En ja, dat kán voor awkward moments zorgen als je collega binnenstormt terwijl jij in een downward dog staat, dus zorg dat je even wat privacy hebt.

2. Te veel screen time

Als je het druk hebt let je minder op de tijd, maar het is heel belangrijk om vaker op te staan dan je nu waarschijnlijk doet. Vandaag de dag zitten we rustig tussen de 8 á 10 uur achter de computer, en dan rekenen we niet eens mee dat je vaak ’s avonds thuis ook nog weleens de laptop openklapt. Teveel naar je scherm staren zonder pauzes levert niet alleen droge ogen op, maar je kunt er ook een flinke hoofdpijn van krijgen.

Zet een wekkertje en sta zeker elke twee uur even op uit je stoel om een loopje te doen naar een collega, de koffieautomaat of de watertap. Zorg er sowieso voor dat je voldoende water drinkt. Op die manier blijf je gehydrateerd én ben je gedwongen om plaspauzes in te lassen (= ook beweging).

3. Zieke collega’s

Basically zijn er twee manieren om griep of verkoudheid op te lopen. Eén: besmette oppervlaktes zoals computers, muizen en toetsenborden en twee: snotterende mensen om je heen.

Je probeert al zoveel mogelijk uit de buurt te blijven van zieke collega’s, maar het is toch een beetje lastig als het domino-effect inslaat en iedereen elkaar aansteekt, right? Probeer daarom jezelf zo goed mogelijk te beschermen en was zo vaak als mogelijk je handen met een desinfecterende zeep. Neem tijdens de ‘r’ maanden extra vitamine C en spoor je collega’s aan dit ook te doen.

4. Vieze oppervlaktes

Zoals we bij punt 3 ook al noemden: de meeste oppervlaktes zoals handvatten, magnetrons, bureaus en toetsenborden zitten vol met bacteriën waar jij ziek van kunt worden.

Zorg er dus voor dat je standaard hygiënische doekjes in je laatje hebt liggen en gebruik ze enthousiast. Je collega’s zullen je in het begin misschien een gevalletje smetvrees vinden, maar ze piepen wel anders als zij volgende week allemaal verkouden thuis zitten en jij vrolijk doorwerkt.

5. Eeuwige stress

Veeleisende klanten. Onmogelijke deadlines. Een baas die nooit tevreden is. Stress is voor veel mensen nog steeds een terugkerende factor op het werk. Volgens het National Institute of Mental Health is teveel stress op korte termijn slecht voor je immuunsysteem, je spijsvertering en kan het je slaap beïnvloeden. Maar als het non-stop doorgaat kun je ook last krijgen van je hart, depressief worden of zelfs diabetes ontwikkelen.

Volgens onderzoekers zijn yoga, meditatie en mindfulness oefeningen bewezen goed om je stressniveau te verminderen. Als het lukt, plan dit dan in je werkdag in. Download een fijne meditatie app en gun jezelf die 10 minuten om weer helemaal op te laden. Zennnn.

Volg je Women's Health al op Facebook en Instagram?