9 goede redenen om gezonder te gaan eten

Health


Heb je deze week iets te vaak naar een zak chips of portie bitterballen gegrepen, en wil je weer op de gezonde tour? Met deze redenen ben je zo overtuigd. 

1. Je hebt meer energie
Ben jij wel eens compleet ingestort na je sugarrush? Dit gebeurt er dan in je lijf: het eten van veel suiker (foods met een hoog glycemische index) leidt tot een hoger bloedglucose gehalte. Je lichaam geeft vervolgens insuline af aan de bloedbaan (insuline zorgt ervoor dat bepaalde cellen hun celwanden openen om glucose te ontvangen ter verbranding) waardoor je bloedglucose gehalte weer daalt tot een stabiele waarde. Als je echter te veel suiker in een keer heb opgepeuzeld, kan het zijn dat je lijf nog doorgaat met insuline afgeven, terwijl je bloedglucose gehalte al stabiel is. Et voilà: een sugar crash’. Een gezond eetpatroon kan een energiedip voorkomen.
  
Tips om je suikerinname te beperken lees je hier.
   
 
2. Je bent vrolijker
Wat je eet heeft impact op je brein. Echt! Wist je bijvoorbeeld dat in een banaan 10 mg dopamine zit? En laat dat nou nét zorgen voor een positieve vibe in je hersenen.
   
3. Je hebt minder stress
Bepaalde voedingsstoffen kunnen ervoor zorgen dat je je minder gestrest voelt. Dat komt door cortisol, het stresshormoon. Volgens de Huffington Post blijkt dat voedsel met vitamine C, omega-3 vetzuren en magnesium helpen tegen stress.
   
4. Je bespaart geld
Ook al is gezond eten vaak wat duurder, op bepaalde vlakken bespaar je ook geld. Denk je eens in hoe duur frisdrank alleen al is? Dat je dat vervangt voor water uit de kraan - desnoods met een smaakje - spaart je heel wat euro's uit.

5. Je eet minder
Omdat er veel voedingsstoffen in gezond eten zit, ben je langer verzadigd en krijg je minder snel een hongergevoel.
   
6. Je wordt langzamer oud
Gezond eten heeft ook een positieve invloed op het proces van ouder worden. En waarom zou je investeren in dure crèmes, als fruit van zichzelf ook antioxidanten bevatten die helpen bij het beschermen van je huid? Bessen en omega-3 vetzuren in zalm zijn goed voor je huidcellen én vertragen het proces van ouder worden. Inslaan dus.
   
7. Je BENT gezonder
Ongezond eten – vooral op de lange termijn – kan het risico op ziektes verhogen. Denk aan diabetes, obesitas en hart- en vaatziekten. Tuurlijk, af en toe geef je weleens toe aan zo’n vette hap, maar probeer zo gevarieerd mogelijk te eten.
   
8. Je verliest vet
Dit is eigenlijk heel logisch. Als je je eetpatroon omgooit en je voortaan kiest voor water in plaats van frisdrank, chips verruilt voor wortels of groenten kiest boven patat, zul je vanzelf kilo’s kwijtraken.
   
9. Je zit beter in je vel
Al deze bovenstaande redenen om gezond te eten zorgen voor een positieve invloed op je zelfbeeld. Minder stress, productiever, meer energie en gezonder. Eigenlijk heb je geen reden meer om het niet te doen.
 

Lees ook:
>> 12 manieren waarop je Griekse yoghurt kunt gebruiken om af te vallen
 
>> 5 tips voor het kopen, openen en bewaren van avocado's
 
>> Het geheime ingredieënt dat jouw roerei perfect maakt
 
  
 
Bron: Cosmopolitan.nl

 

Het heeft niet alleen te maken met jouw voedingspatroon.
Het gezegde ‘mijn blaas staat op knappen’ komt ergens vandaan.
Zo kom je wél van dat rotgevoel af.
Nee, deze ken je nog niet.
Het handboek: hoe het wel én niet moet.
Flossen, hoe goed is dat nou? En hoe flos je dan een beetje behoorlijk?