Dit is de meest schadelijke app voor je mentale gezondheid

Health


Deze app kun je maar beter een tikkeltje minder gebruiken.

Zit jij dagelijks uren lang te scrollen langs alle mooie foto's op Instagram? Misschien wordt het tijd om deze app wat minder vaak te openen. Instagram is namelijk de meest schadelijke app voor de mentale gezondheid van jongeren volgens een nieuw onderzoek van de Royal Society for Public Health.
  
Het onderzoek genaamd #StatusofMind onder bijna 1.500 jongeren tussen de 14 en 24 jaar keek naar hoe de verschillende social media platformen invloed hebben op issues als angststoornissen, depressie, onzekerheid en een slecht zelfbeeld. Ook werd er een link gelegd tussen de apps en een slechte nachtrust.
 
>> Deze apps ondersteunen je mentale gezondheid

   
Meest positief

Best verrassend maar waar: YouTube bleek de app met de meest positieve impact op onze mentale gezondheid terwijl Instagram, Snapchat, Facebook en Twitter allemaal negatieve effecten met zich meebrachten.
  
Bovenaan de lijst prijkte Instagram, een app met 800 miljoen gebruikers wereldwijd. Vooral jonge vrouwen ervaren de negatieve gevolgen volgens het onderzoek. Instagram zou ervoor zorgen dat vrouwen zich vergelijken met onrealistische, gefilterde en geacteerde (gephotoshopte!) versies van de realiteit. "Het laat vrouwen denken dat ze niet mooi genoeg zijn, aangezien er zoveel foto’s worden geplaatst waarbij mensen hun lichaam helemaal perfect bewerken en photoshoppen," zei een anonieme vrouw tijdens het onderzoek.
 
>> Facebook stelt dat sociale media slecht zijn voor je mentale gezondheid

   
De oplossing?

De onderzoekers vragen medewerking van de social media apps om de negatieve gevolgen te verminderen. "We vragen niet of de apps foto’s die flink bewerkt zijn te bannen of verwijderen maar misschien kunnen ze het wel aangeven als een foto bewerkt is zodat mensen het niet zomaar als ‘waarheid’ aannemen."
  
De onderzoekers adviseren de apps ook om gebruikers een seintje te geven als ze te lang en te vaak aan het scrollen zijn. Alle intensieve gebruikers zouden een pop-up moeten krijgen na een bepaalde tijd om hen eraan te herinneren dat het de overhand begint te nemen.

   
Maar hoe bepaal je wat ‘te lang en te vaak’ is?

Daar geeft een ander onderzoek antwoord op: een studie uit 2015 wijst uit dat meer dan twee uur per dag aan social media besteden direct gelinkt staat aan mentale gezondheidsissues, zelfmoordgedachten en stress onder jongeren. 
  
>> Ben jij een beetje verslaafd aan internet?

 
Alleen maar slecht?

We willen nu absoluut niet stellen dat social media alleen maar bad news is. Er zijn genoeg manieren waarop social media steun en support kan bieden. Steeds meer vrouwen laten nu naast bikini foto’s ook bijvoorbeeld hun cellulitis zien, wat voor velen heel geruststellend kan voelen. Denk ook aan posts of berichten over slechte dagen. Er zit echt een mooie kant aan social media. Zolang we het maar niet de overhand laten nemen en we genoeg uren van de dag aan ons eigen leven besteden en slechts een klein momentje inspiratie putten uit het leven van anderen.

    
Wat kun je zelf doen?

Vind je het moeilijk om je telefoon weg te leggen? Hier is een aantal apps dat je kan helpen met - jawel - het stoppen met het gebruiken van apps. Ze geven je bijvoorbeeld inzicht in het aantal minuten dat jij dagelijks aan je telefoon besteedt en je kunt instellen dat je gewaarschuwd wordt als je er te lang op zit. Zo krijg je inzicht in je eigen telefoongedrag en misschien werkt het als houvast om nu echt eens te minderen.
 
>> Gaan we cellulite in 2018 nou eíndelijk omarmen?

 


Volg je Women's Health al op Facebook en Instagram?

 

Van witte vlekken tot speciale lakjes.
Waarschijnlijk de meest gezonde koffie ooit!
Ook als je nooit ergens last van hebt gehad.