4 easy manieren om te stoppen met snurken

Health


Ronken, knorren, zagen – hoe je het ook noemt: irritant is het haast altijd.

Ongeveer de helft van de volwassenen snurkt af en toe. Voor de meeste mensen is het geen groot probleem (behalve misschien voor diegene die naast je slaapt).
 
Het is echter wél een issue als het snurken je in je ademhaling belemmert waardoor je vaak wakker wordt. Dit staat bekend als slaapapneu. Als je snurkt, ontspannen de spieren tijdens je slaap waardoor je tong en zachte delen van je keel de ademhaling kunnen blokkeren. Hierdoor kan er een ademstop optreden. Komt zoiets meer dan vijf keer per uur voor, dan is er officieel sprake van een Obstructief Slaap Apneu Syndroom (OSAS).
 
Waarom is dat een probleem?
Zodra je adem even stopt, sturen je hersenen een seintje dat je wakker moet worden. Van essentieel belang uiteraard, maar dit betekent wel dat je meerdere keren per nacht uit je diepe slaap wordt gehaald. Met als gevolg dat je overdag slaperig bent en last kunt krijgen van concentratieproblemen.
 
Denk je last te hebben van slaapapneu, dan is het slim om je arts te raadplegen. Wellicht moet je dan een nachtje in het ziekenhuis slapen om te testen of je het daadwerkelijk hebt. Echter komt het over het algemeen vooral bij oudere mannen met overgewicht voor.
 
Geen slaapapneu, toch Opperbaas Snurk?
Heb jij of heeft je partner geen last van slaapapneu, maar mag er toch graag luid gesnurkt worden in de slaapkamer, dan is het slim om een paar (of allemaal) van onderstaande trucjes te testen. Voordat je aan de slag gaat met operaties of middeltjes die je in de winkel kunt kopen, raden we je aan hiermee aan de slag te gaan.

    
1. Drink genoeg water
Als je neus, neusholte en keel te droog worden kan dit zorgen voor irritatie en ontsteking – wat dus weer kan leiden tot gesnurk. Drink genoeg water overdag en schaf eventueel een luchtbevochtiger aan om ‘s nachts te laten draaien. Let er wel op dat deze schoon blijft.
 
2. Slaap op je zij
Probeer zoveel mogelijk het slapen op je rug te voorkomen, ondanks dat dit eigenlijk de beste houding voor je rug is. Op je rug slapen zorgt er namelijk voor dat de spieren in je keel lekker kunnen relaxen, wat het moeilijker maakt om te ademen. Wil je toch graag op je rug slapen, probeer het dan eens met een extra kussen zodat je hoofd wat hoger ligt. Is dat geen succes, ga dan op je zij slapen.
 
3. Drink geen alcohol in de avonduurtjes
Ook alcohol kan je keelspieren ontspannen wat dus weer voor een mini slaapkamerconcert kan zorgen. Kortom: nog een goede reden om te stoppen met dat wijntje voor het slapengaan. Mocht je een paar kilo te zwaar zijn zou afvallen ook een manier zijn om snurken tegen te gaan. Wanneer je gewicht verliest, wordt het weefsel rond je mond en nek zachter, wat helpt bij klachten als snurken en slaapapneu.
 
4. Neem een hete douche
‘Verstopping’ - om het zo maar even te noemen - in je neusholtes kan een belangrijke factor zijn voor gesnurk omdat de hele bende dan geïrriteerd is en je luchtwegen versmald zijn. Een stomend hete douche kan helpen om zoveel mogelijk snot los te maken en verwijderen.
 
Werken bovenstaande tips niet en verstoort het snurken je nachtrust of die van je lief, overleg dan met een arts voor eventuele drastischere maatregelen.
 
 
Lees ook:
>> De 15 meest herkenbare slaaptypes
 
>> 5 mogelijke lichamelijke oorzaken van jouw vermoeidheid

Deze is voor jou als je iedere nacht wakker worden met een volle blaas.  
Hetzelfde gewicht, dezelfde lengte - totaal verschillende lichamen.
Geen reden om gelijk in de stress te schieten!
En dat is geen smakelijke reden! Hopelijk slaap je nog lekker vannacht…
En nee, daarmee zeggen we natuurlijk niet dat je geen moeite meer hoeft te doen om te stoppen met je rookverslaving…
Heb je het gevoel dat je nooit op de volle 100 toeren draait? Maakt slechts de gedachte aan je bed op ieder moment van de dag je moe? Dit is mogelijk de oorzaak.