Dit is waarom je meer moet poepen tijdens je menstruatie

Health


Nee, je bent niet de enige die tijdens de 'rode feestweek' extra naar de wc moet voor een number two.

Als je ongesteld bent kan het er nogal rommelig aan toegaan in je lichaam: vervelende krampen, buikpijn, nog meer pijn, algehele malaise, een opgeblazen gevoel, stemmingswisselen, cravings, de hele rambam. Maar wat ook opvalt, zijn de extra wc-bezoekjes voor een grote boodschap. En vaak is niet alleen de poepfrequentie hoger, maar is de ontlasting ook een stuk dunner - tot diarree aan toe. 
   
>> 13 dingen die iedere vrouw meemaakt tijdens haar ongesteldheid
  
We kunnen je allereerst geruststellen, want het is volkomen normaal dat je tijdens je menstruatie wat langer op het toilet zit dan op niet-ongestelde dagen. Het heeft alles te maken met je hormoonspiegel, die vooral in de eerste drie dagen van je rode feestweek anders is.
    
Als je ongesteld bent, zijn de waardes van het hormoon prostaglandine in je bloed een stuk hoger. Prostaglandine zorgt ervoor dat glad spierweefsel samentrekt. Tijdens je menstruatie is dit nodig om het baarmoederslijmvlies uit te stoten, en het (Ferrari-rode) resultaat hiervan kennen we allemaal. Maar wat tevens gebeurt, is dat de hoge prostaglandinegehaltes ook van invloed zijn op het gladde spierweefsel in je darmen. Je spijsverteringskanaal trekt zich daardoor, net als je baarmoeder, vaker samen dan anders. Hierdoor moet je niet alleen vaker poepen, maar ben je misschien ook wat winderiger.
   
En oja, een andere fijne bijkomstigheid is dat ook de levels van het zwangerschapshormoon progesteron pieken voor je menstruatie. Dit hormoon wordt geproduceerd in je eierstokken en kan voor flink wat extra constipatie zorgen. Oftewel: hallo opblazen bolle ben-ik-zwanger-ofzo buik!
   
WHAT TO DO?
Heel veel is er niet aan te doen dat je hormoonlevels de boel down there een beetje op zijn kop zetten, maar je kan er qua voeding wel rekening mee houden. Vermijd foods die nog meer gassen op kunnen wekken, zoals peulvruchten, kolen en broccoli. Vezels zijn wel goed tegen constipatie, dus werp een blik op dit rijtje met vezelrijke foods
   
Lees ook:
>> 8 vragen over je ongesteldheid die je niet durft te stellen
   
>> Wat iedere vrouw moet weten: dit is endometriose
   
     
Bron: darmgezondheid.nl

Ook al is het buiten koud: go for ice cream!
En hoe je dit kunt voorkomen.
Het zijn de kleine dingen die het verschil maken!