Seksistische reclames in een heerlijk, klassiek, feministisch jasje

Love & Life


Om te smullen: seksistische reclames uit de jaren ‘50 en ‘60 worden omgedraaid.

Valt je iets op aan de reclames uit de jaren vijftig en zestig? De reclames waarbij de man het mannetje in huis is en de vrouw het vrouwtje? De beelden waarbij de man haast een heldenrol aanneemt - nog net geen Superman-pakje draagt - en de vrouw zich terugtrekt in een huishoudelijke, ‘t lijkt wel ingetogen, positie. De vrouw wordt minderwaardig aan de man geschetst. Niet helemaal van deze tijd. Hoewel... fotograaf, kunstenaar en oprichter van - het fantastische - Plastik Magazine, Eli Rezkallah, stuitte op een gegeven dat hem choqueerde. Zo erg zelfs dat hij het tijd vond om die rollen eens om te draaien: de man achter het aanrecht en de vrouw in die heldenrol. In naam van de kunst! In de naam van zijn project In A Parallel Universe
  
>> Dit is waarom ik al twee jaar geen beha's draag
   

Last Thanksgiving, I overheard my uncles talk about how women are better off cooking, taking care of the kitchen, and fulfilling "their womanly duties". Although I know that not all men think that way I was surprised to learn that some still do, so I went on to imagine a parallel universe, where roles are inverted and men are given a taste of their own sexist poison. "In a parallel universe" is a series of fictional images, recreated from real ads in the mad men era, that question modern day sexism: showing it through a humorous light to spark a conversation through role play - a conversation that we need to have, uncles. Check the rest of the project on my website @plastikstudios 2018 #timesup #elirezkallah

Een bericht gedeeld door Eli Rezkallah (@elirezkallah) op

   

Het enige recht van een vrouw? Ammehoela!

Rezkallah hoorde tijdens Thanksgiving zijn mannelijke familieleden minderwaardig over zijn vrouwelijke familieleden praten. Over hoe het enige recht het aanrecht was en dergelijke seksistische klassiekers die ze voor de gelegenheid uit de kast trokken. Achterhaalde ideeën? De fotograaf en kunstenaar is van mening dat er in bijna zeventig jaar bizar weinig is veranderd.
  
>> Vrouwelijke rolmodellen, waar zijn ze?
  

   

huub huub barbatruc

Reden genoeg voor de kunstenaar om mannen een koekje van eigen deeg te geven. Zelfgebakken seksistisch deeg, volgens grootmoeders, authentieke recept. Hij zocht de oude reclames op en ging aan de haal met een grote wisseltruc. Hij verving de mannen op de afbeelding door vrouwen en andersom. Mannen liet hij plaatsnemen achter het aanrecht en vrouwen kregen de broek aan in het door hem, opnieuw gecomposeerde huishouden. En wie krijgt de fles niet open? Een man zonder spierballen.
  
>> Hoera! Oranje Leeuwinnen nu ook financieel naar topsportniveau
  

Kijk, zo kan het ook. Al waarderen we mannen in al hun zijn, en staat gelijkheid met stip bovenaan op onze wishlist, deze omgekeerde wereld verwarmt onze feministische hartjes. Niet omdat we per se de rol van de man willen aannemen, hem achter het aanrecht willen schuiven en boven hem willen uittorenen, maar vooral omdat het standaard beeld niet hoeft te zijn dat daar een vrouw staat, achter dat aanrecht.
  
En dat is ook precies wat Rezkallah wilde bereiken: "Dat mensen die nog altijd vinden dat vrouwen thuishoren in de keuken - en dat zijn er dus ongelofelijk veel meer dan ik voor mogelijk had ­gehouden - letterlijk zien hoe absurd en beperkt dat idee is. Dat je mensen, zowel vrouwen als mannen, tekortdoet als je hun geslacht bepalend vindt voor wat ze kunnen doen in dit leven", vermeldt het Parool zijn citaat.  
   

    

  

     

   


Volg je Women's Health al op Facebook en Instagram?

 

Even op de pauzeknop drukken zonder daarvoor naar een (duur!) meditatie-retraite in India te hoeven reizen. 
En tips voor hoe je toch dat (irritante) nummer uit je hoofd kunt krijgen.
Antwoord op de vragen die we eigenlijk allemaal wel hebben.