Met deze tips kom jij Blue Monday fluitend door

Love & Life


En maak je korte metten met dat depri gevoel!

Blue Monday. De feestdagen zijn voorbij, de champagne is op en het volhouden van je goede voornemens wordt steeds lastiger. Grote kans dat je niet echt staat te springen om deze blauwe maandag. En dat is niet gek, het is de meest deprimerende dag van het jaar! Wie zit wel te wachten op een potje depressiviteit? De Britse psycholoog Cliff Arnall kwam met deze term op de proppen. Hij bedacht een wetenschappelijke formule om te berekenen op welke dag mensen zich het meest depri voelen. En hoewel het helemaal oké is om af en toe een off-day te hebben (echt, iedereen heeft het, óók de perfecte insta-fitgirls), schotelen we je met liefde een paar tips voor waardoor jij Blue Monday te slim af bent! Pak aan!
   
>> Suzanne Brummel laat zien hoe 'perfect' Instagram-perfectie is
  

1. Maak een wandeling

Trek een dikke jas aan en maak een flinke wandeling! Ga je liever niet alleen? Trommel wat vrienden of familieleden op om er samen op uit te trekken. Wandelen geeft je humeur een flinke boost  je humeur, zo blijkt uit een onderzoek gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift Emotion. De uitkomsten laten zien dat na 12 minuten wandelen al een verbetering te zien is in humeur, veerkracht, focus en zelfvertrouwen in vergelijking tot 12 minuten zitten.
      

2. Verander je mindset

Als je denkt dat het een rotdag gaat worden, dan is dat waarschijnlijk ook het geval. Dus probeer dat neerslachtige gevoel van je af te schudden en verander je mindset. Stop met klagen en maak de positivo in jezelf wakker. Hoe? Door bijvoorbeeld iets leuks te gaan doen. Spreek iets af met een vriendin, maak een heerlijk ontbijtje of trakteer jezelf op iets wat op al eeuwen op je verlanglijst staat. Kijk, nu wordt het echt leuk.
   
>> Depressie? Zo maak je het bespreekbaar

    
3. Ga sporten

Werk jezelf in het zweet in de gym of ga een rondje rennen in het park. Onderzoekers van Harvard University ontdekten dat sporten een positieve invloed heeft op je mentale gesteldheid. De testpersonen van het betreffende onderzoek moesten 30 minuten joggen of 30 minuten stretchoefeningen doen. De personen die gingen joggen waren na afloop een stuk vrolijker dan ervoor, terwijl de andere groep dat niet had.
    
>> Omgaan met hoogsensitiviteit: praktische tips van een expert

      
4. Zorg voor licht

Zonlicht zorgt voor een boost van serotonine in je hersenen, een stofje dat invloed heeft op ons humeur. Dat bleek uit een onderzoek gepubliceerd in de Journal of Internal Medicine. Dit wordt ondersteund door dr. Terman van de Columbia University in New York, die een verband vond tussen zonnestralen op de huid en een beter humeur. Hoewel je voor de positieve effecten van licht wel echt naar buiten moet, kan meer licht in huis en op kantoor ook geen kwaad. De gewone verlichting in kantoren zorgt volgens onderzoek van de Technische Universiteit Eindhoven voor een verminderde productiviteit en vermoeidheid.

    
5. Lach!

Plak een glimlach op je gezicht en je zult zien dat je je vanzelf vrolijker gaat voelen. Zo ontdekten psychologen van de Universiteit van Cardiff in Wales dat mensen die niet meer konden fronsen door cosmetische botox-injecties, gemiddeld gelukkiger zijn dan mensen die nog wél kunnen fronsen. Belangrijk punt: ze voelden zich niet aantrekkelijker, wat aangeeft dat ze niet gelukkiger zijn geworden door de cosmetische behandeling. "Het lijkt erop dat de manier waarop we emoties voelen niet alleen in ons brein zit - er zijn ook andere delen van ons lichaam die emoties versterken," zegt Michael Lewis, co-auteur van het onderzoek, daarover tegen Scientific American.
 
>> Een depressie, wanneer heb je het en hoe weet je dat?

  

Deze Harvard-psycholoog legt uit waarom – en vertelt wat dan vervolgens wèl een goede aanpak zou zijn, wel zo handig.
Wat ze zeggen niet voor niets: 'liefde gaat door de maag'.