8 manieren om je zelfvertrouwen terug te krijgen

Love & Life


En het niet meer kwijt te raken.

Alsof het nietsverhullende licht in de paskamer je nog niet onzeker genoeg had gemaakt kunnen die 'attente' opmerking van je collega en die vuurtoren van een puist op je neus - niet te missen - er ook nog wel bij. Begin je dag vol zelfvertrouwen en het kan je allemaal niets meer schelen. 
   
Volgens personal coach Frank Schaper worden we allemaal geboren met honderd procent zelfvertrouwen, maar kan dit afnemen op het moment dat iemand je (onbewust) neerhaalt of als je in een lastige situatie terecht komt. Dat zelfvertrouwen kun je wel weer terugkrijgen. Let maar op!
  
>> 6 Tips voor nog meer zelfvertrouwen in de sportschool
  

1. Accepteer complimenten

‘Leuk shirt? Ah joh, het was een uitverkoopje.' Ja, je hoort het jezelf zeggen he? En wat dacht je van deze: ‘vind je m'n haar goed zitten? Nee joh, heb echt een bad hairday.’ Je wuift de complimenten weg alsof mensen iets heel geks (/naars) tegen je zeggen. Een typisch Nederlands trekje? Je kunt ze ook in ontvangst nemen en omarmen. "Je krijgt ze niet voor niks", zegt Schaper. "Complimenten geven aan dat je er goed uitziet of goed werk hebt geleverd, dus je kunt ze zeker gewoon accepteren. Sterker nog: ze kunnen je zelfvertrouwen vergroten. Zeg de volgende keer gewoon 'dankjewel' in plaats van het compliment te ontkrachten."
    

2. Plaats niemand op een voetstuk

Oke vooruit: Kayla Itsines lijkt elke workout te kunnen doen zonder er een zweetdruppel op los te laten. En oke, Lieke Martens hoort ook op een Voetstuk. Maar dat betekent niet dat jij minder waard bentdan zij.  Echt niet. "Het is zeker niet erg om iemand te bewonderen, het kan je zelfs motiveren om ook het beste uit jezelf te halen, maar het is belangrijk dat je jezelf niet kleineert", stelt Schaper. "Gedachten als 'Dat zou ik nooit kunnen doen' of 'Zij is veel beter dan ik' zorgen ervoor dat je je onzekerder voelt." Dus schreeuw de volgende keer zeker mee als je vooraan bij een concert van Beyoncé staat, maar besef dat zij ook gewoon een mens is die net als jij elke dag voor een kleine en grote boodschap naar de wc gaat. Ook echt waar. 
   
>> 14 Tips voor meer zelfvertrouwen tijden seks
   

3. Denk terug aan momenten van overwinning

Als je op het punt staat om je PowerPoint presentatie op te starten voor een grote groep of je benen stretcht omdat je de marathon gaat lopen, kan de moed je soms even in de schoenen zinken. Volgens Schaper kun je in zulke situaties het best even vijf minuten de tijd nemen om terug te denken aan momenten van overwinning zodat je dat gevoel terugkrijgt tijdens jouw big moment. Dus race terug in de tijd naar het moment dat je over de finishlijn van de halve marathon kwam en neem dat gevoel mee als je klaar staat om weer wat kilometers te rennen. Jij bent ready to lift off! Of run off… ook goed.
     

4. Over overwinningen gesproken: blijf bewegen voor zelfvertrouwen

Uiteindelijk is bewegen op zichzelf de beste manier om je zelfvertrouwen te boosten. De endorfine die vrijkomt wanneer je sport, zorgt gegarandeerd voor happy feelings en die hebben ook invloed op de manier hoe jij over jezelf denkt en naar jezelf kijkt. Heather Hausenblas, onderzoeker aan de Universiteit van Floridastelt zelfs dat het niet de effecten van het sporten zijn die ons spiegelbeeld in ons voordeel verzachten, maar de lichaamsbeweging. De grootste tip is dus om door te zetten en altijd in beweging te blijven, dan komt het (zelf)vertrouwen vanzelf!
  
>> 6 Tips om je elke dag iets zelfverzekerder te voelen
   

5. Doe dingen die buiten je comfortzone liggen

Nu hoef je niet meteen naar de top van een hoge berg te lopen om je parachute te laten wapperen, maar ook bijvoorbeeld tóch je grote crush een bericht sturen zorgt er wel voor dat je een confidence boost kunt krijgen. Schaper: "Als je er al vanuit gaat dat iets niet gaat lukken of dat je iets niet kunt, dan kan het alleen maar meevallen. En mocht het toch niet lopen zoals je hoopte, dan kun je jezelf in ieder geval het compliment geven dat je het geprobeerd hebt en trots op jezelf zijn."
   

6. Wees erger om door te groeien

Blijkt die workout die je geprobeerd hebt toch te zwaar voor je te zijn omdat je na vijf minuten al knock-out op de grond ligt? Herpak jezelf en blijf doorgaan. De volgende keer maak je er zeven minuten van. "Als je je streefgewicht na een paar maanden niet gehaald hebt, of je hebt verloren bij een wedstrijd, dan kun je het gevoel hebben dat je gefaald hebt. Maar je kunt ook een positieve houding aannemen en jezelf afvragen: “Hoe zorg ik ervoor dat ik de volgende keer wél mijn doel behaal?”’ Zie dit soort ‘tegenslagen’ dus als leermomenten.
   
>> 9 Manieren om mentaal sterk te worden of te blijven
   

7. Realiseer je dat zelfvertrouwen iets is waar je zelf aan kunt werken

De naam zegt het eigenlijk al, maar volgens Schaper zijn we vaak gewend om de mate van ons zelfvertrouwen afhankelijk te maken van anderen. Don’t! "Zelfvertrouwen is echt iets van jezelf en waar je zelf aan kunt werken. Het staat los van wat er allemaal om je heen gebeurt. Natuurlijk hebben de prikkels van buitenaf veel invloed op je, maar realiseer je dat niemand anders over jouw zelfvertrouwen gaat."
  

8. Lichaamstaal

Heb je al het bovenstaande in je oren geknoopt? Dan komt hier nog de kerst op de slagroomtaart die je op elk moment van de dag kan helpen: Amy Cuddy, wetenschapper aan Harvard University, heeft onderzoek gedaan naar verschillende manieren van lichaamstaal door zogenaamde ‘High Power’ versus ‘Low Power poses’ te onderscheiden. Power poses zorgde daadwerkelijk voor een positieve verandering in de hormonen van de testpersonen! Zo'n power pose is een open houding. In plaats van in elkaar gedoken, sta je rechtop en en straal je power uit. Bijvoorbeeld: handen in de zij en borst naar voren. Doe je armen niet over elkaar, want dan schiet je alweer in een Low Power Pose. Het devies zou zijn? Begin elke dag met twee minuten in zo'n power pose te staan. Het best combineer je het met een ademhalingsoefening (bijvoorbeeld 4 seconden inademen, 1 hold, 4 seconden uit) voor een dubbel effect. Doe het ook kort voordat je een presentatie moet geven of iets anders wat je spannend vindt. 
  


Volg je Women's Health al op Facebook en Instagram?

 

Even op de pauzeknop drukken zonder daarvoor naar een (duur!) meditatie-retraite in India te hoeven reizen. 
En tips voor hoe je toch dat (irritante) nummer uit je hoofd kunt krijgen.
Antwoord op de vragen die we eigenlijk allemaal wel hebben.