7 Dingen die je 's ochtends kunt doen om gewichtsverlies te stimuleren

Love & Life


Zo heb je de rest van de dag een voldaan gevoel.

De ochtend is het moment om je dag te maken of te kraken. Een goed begin is het halve werk, een slecht begin... vul maar in. Stap je met je verkeerde been uit bed, of kom je er onder de douche achter dat er geen warm water is, dan is de kans groot dat de rest van je dag ook niet vlekkeloos verloopt. Je dag begint waarschijnlijk een stuk beter na een rustig ontbijtje en een warme douche na je morning-workout. Daarnaast kun je in de ochtend ook al verschillende dingen doen die je helpen met afvallen. Hieronder vind je 7 tips en tricks om je dag goed te beginnen en tegelijkertijd gewichtsverlies een zet in de rug te geven.

    
1. Ontbijt met proteïne

Als een ontbijtje rijk aan eiwitten eet, heb je voor een langere tijd een verzadigd gevoel. Dat zorgt ervoor dat je later op de dag minder snel gaat snoepen. 
  
>> Eiwitrijk onbijt: mug cake met pindakaas en banaan 

      
2. Rise and shine!

Ben jij al een ochtendpersoon? Good for you! Onderzoekers van de Northwestern University van Chicago ontdekten dat de stralen zonlicht die je tussen 8 en 12 uur ’s ochtends vangt, je lichaamsgewicht en je hongergevoel verlagen. Dit komt voornamelijk door onze biologische klok die opstaat met het licht van de zon. Als iemand te weinig zonlicht krijgt, raakt zijn interne klok van de leg en daarmee ook je metabolisme, wat kan leiden tot gewichtstoename, terwijl je juist gewichtsverlies wilt stimuleren. Door de dosis vitamine D (die je door het zonlicht aanmaakt), versnelt je metabolisme en verbrand je meer calorieën. So hello morningrun!

         
3. Slaaaaaap…

Slaap is cruciaal als het gaat om afvallen. Door ‘s nachts goed te slapen, heb je overdag meer energie om activiteiten te ondernemen. Door slecht of niet genoeg te slapen, kun je je overdag lusteloos voelen en geen energie hebben om bijvoorbeeld te gaan sporten. Logisch. Maar tegelijkertijd zorgt te weinig slaap, of een verkeerd slaapritme voor een verandering in je stofwisseling, waardoor je minder calorieën verbrandt door de dag heen. Voeg daaraan toe dat slaaptekort je hongerig maakt, omdat je lichaam de energie ergens anders uit probeert te putten en daardoor ga je meer eten. Dus zet liever wat later je wekker, dan dat je in remslaap je bed uitspringt om een sprintje te trekken. 

      
4. Mini Morning Movements!

Lopend naar je werk, de trap nemen in plaats van de lift of het eerste rondje koffie halen voor je collega’s. Deze kleine manieren van beweging zijn al van grote invloed op je gewicht. Je verbrandt niet alleen extra calorieën waardoor je gewichtsverlies toeneemt, deze actievere minuten geven je ook meer energie die je later op de dag kunt gebruiken voor een after-work hardloopsessie. Doen dus! 

>> Zo word je een ochtendsporter

    
5. Deel je doelen

Weet je nog dat je op school, aan het begin van het semester, je leerdoelen voor dat jaar moest formuleren? Blijkbaar hadden onze leraren het bij het goede eind. Door je doelen op te schrijven, krijgen ze meer vorm en kun je je hier beter op focussen. Ook het delen van je doelen met vrienden, collega’s en familie helpt je om deze makkelijker te behalen.

     
6. Doe gezond, pak de bus!

Volgens een onderzoek van The University College London hebben mensen die lopen, fietsen of de bus naar hun werk nemen een lager BMI en vetpercentage dan mensen die de auto naar hun werk pakken. Dit onderzoek, dat onder meer dan 7000 mensen gehouden werd, toont aan dat de mensen die met de auto naar hun werk gaan een BMI hebben die 0,5 punten hoger ligt dan dat van de mensen die op een andere manier naar hun werk gaan. Dus fiets, wandel of neem het openbaar vervoer naar je werk. Want ja, ook die korte wandeling naar de bushalte helpt al mee om gewicht te verliezen!
Let wel: staar je niet blind op het BMI, want onderzoeken (door de American College of Cardiology Annual Scientifics) hebben uitgewezen dat vetpercentages en lichaamssamenstellingen veel belangrijkere indicatoren zijn voor iemands welzijn, dan lichaamsgewicht. 

      
7. #Fitspo

We leven in 2018. Bijna iedereen kent wel een #fitgirl. En ken je ze niet persoonlijk, dan staat Instagram er wel vol mee. Er is veel commentaar op de invloed die social media kanalen op je zelfbeeld kunnen hebben. Je tijdlijn kan volstaan met de knapste, sterkste, dunste vrouwen die alles voor elkaar lijken te hebben, waardoor jij denkt dat je pas succesvol bent als jij er ook zo uitziet. Maar een onderzoek van Tulane University School of Public Health and Tropical Medicine heeft laten zien dat deze #Fitspo posts ook motiverend kunnen zijn wat weer gewichtsverlies kan stimuleren.
  
Doordat vrouwen dagelijks gezonde recepten en workouts voorbij zien komen, worden zij gestimuleerd om ook gezonde keuzes te maken. Zeker nu er veel ‘Instagram vs. Real life’ foto’s en artikelen online komen, waardoor vrouwen zien dat de #fitgirls ook een rolletje over hun broekrand krijgen als ze onderuitgezakt op de bank zitten. Dit laat zien dat de #fitgirls net zo zijn als jij en ik.
   
Dus, als je ‘s ochtends door je Instagram tijdlijn scrolt, laat je dan niet uit het veld slaan door een vrouw met perfecte abs. Er gingen waarschijnlijk 30 minuten aan vooraf om ‘het perfecte licht te zoeken, adem in te houden en alle spieren tegelijkertijd aan te spannen’. Probeer je te laten inspireren door deze vrouwen om ook deze dag gezonde keuzes te maken, maar wees tegelijkertijd ook blij met het lichaam dat je hebt.
   
>> 6 tips om je elke dag iets zelfverzekerder te voelen

  


Volg je Women's Health al op Facebook en Instagram?
Het ene moment gaap je van verveling en het andere moment is je agenda zó volgeboekt, dat je bijna uren moet inroosteren om te slapen. Herkenbaar? Lees dan vooral even verder.
Daddy knows best, right? Tijd om de papa-wijsheden (want laten we eerlijk zijn, vaders zijn wijze wezens) eens onder elkaar te zetten.