5 vaginale issues en de foods die je helpen om er vanaf te komen

Love & Life


Jeuk, een brandend gevoel of verminderde seksdrive – met deze foods kun je er wat aan doen!

Dat voeding impact heeft op onze algemene gezondheid is ondertussen wel bekend. Maar wist je dat de juiste voeding ook veel invloed heeft op de gezondheid van je vagina en zelfs vaginale issues kan verhelpen? Hier lees je precies wat je kunt eten voor een optimale gezondheid down there.
  
URINEWEGINFECTIE
Waarschijnlijk heb je weleens gehoord dat het drinken van cranberrysap een urineweginfectie kan voorkomen. Het sap bevat inderdaad stoffen die er voor zorgen dat schadelijke bacteriën zich niet vast kunnen hechten aan het weefsel van je blaaswand. Helaas bevat cranberrysap (vaak) ook veel suiker. Een gezond alternatief? Groene thee! Uit onderzoek blijkt dat de catechines in de thee een krachtige antimicrobiële werking hebben, wat kan helpen bij het bestrijden van urineweginfecties.
  
ONGESTELDHEIDSKRAMPEN
Heb je tijdens je maandelijkse feestje last van buikpijn en krampen? Dan doe je er goed aan om vaker vis te eten. De krampen worden veroorzaakt door prostaglandines, een stofje dat ontstekingen veroorzaakt. Deze hormoonachtige stof heeft ook invloed op de samentrekking van je baarmoederspieren. Uit onderzoek blijkt dat omega- 3 vetzuren - die je vindt in vette vis, zoals zalm en tonijn - beschikken over ontstekingsremmende verbindingen die je menstruatiepijn kunnen verlichten.
   
>> Dit trucje zou tegen menstruatiepijn helpen…         
  
SCHIMMELINFECTIE
In je vagina leven miljoenen bacteriën, waaronder lactobacillen - die zorgen voor een gezond pH-niveau down there. Daarnaast vormen je intimates ook de thuisbasis voor gisten, zoals candida. Normaal gesproken zorgen lactobacillen voor een juiste verhouding van gisten in je vagina. Maar wanneer je immuunsysteem is aangetast, door bijvoorbeeld het slikken van antibiotica of door ziekte, kan het gebeuren dat deze verhouding uit balans raakt. Als dit gebeurt, loop je meer kans op een vaginale infectie. Gelukkig kan het eten van voeding die rijk is aan probiotica, zoals yoghurt, zuurkool en tempeh hier wat aan doen. Probiotica bevordert een gezonde groei van de lactobacillen en zorgt zo voor de juiste pH-waarde en een goede balans tussen de gisten in je vagina.
   
>> Kwalen waarmee je liever niet naar de huisarts gaat
  
VAGINALE DROOGHEID
Een te droge vagina is iets wat je liever niet met je vriendinnen bespreekt en kan een echte moodkiller tussen de lakens zijn. Het kan zijn dat je een keer niet zoveel zin hebt of moe bent. Maar wanneer je regelmatig last hebt van vaginale droogheid, kan een verminderd oestrogeenlevel de oorzaak zijn. Oestrogeen zorgt ervoor dat je vaginaweefsel elastisch en vochtig blijft. Een verlaagd niveau kan veroorzaakt worden door medicijnen, ziekte of allergieën. Het eten van sojaproducten kan je oestrogeenlevel weer op peil brengen. Eet daarom wat vaker edamame, tofu of tempeh en vervang je glas melk zo nu en dan voor een glas sojamelk.
  
SEX DRIVE
Uit een onderzoek gepubliceerd in The Archives of Gynaecologie and Obstetrics blijkt dat vrouwen die minimaal één appel per dag eten meer zin hebben in seks en sterkere seksuele prikkels voelen, dan degene die minder appels aten. Dit komt omdat appels veel florizine bevatten, een verbinding die het vrouwelijk geslachtshormoon estradiol nabootst. Daarnaast zitten appels vol met polyfenolen, die de bloedtoevoer naar je vaginale weefsel bevorderen. Hierdoor kan het makkelijker zijn om tot een orgasme te komen. Haal hier dus je voordeel uit en eet wat vaker een appeltje!
   
>> Wat als je geen zin meer hebt in seks?

Om 4 uur ‘s ochtends, inderdaad. Wat blijkt? Het heeft meer voordelen dan je denkt!
Het is echt een mythe dat vrouwen geen sexy filmpjes kijken. 
Vooral lekker wat jij zelf wilt, natuurlijk! Maar als je nieuwsgierig bent naar hoe de rest van Nederland het doet, lees dan even verder.