Zo houd je je hoofd koel tijdens de Vierdaagse

Love & Life


Je kunt het!

Ga jij ook de uitdaging aan door de Vierdaagse te lopen? Heel goed! Het is heet, in de meeste delen van het land worden temperaturen voorspeld die rond de 25 graden liggen en dat maakt het extra pittig. Misschien koelt het op sommige dagen iets af, maar koud zal het zeker niet worden. Dan kun je maar beter goed voorbereid zijn. Met deze tips kun je die zomerwarmte prima handelen en voorkom je oververhitting.
   
>> Koud of warm drinken: wat werkt verkoelender bij warm weer?
    

De tips:

- Drink! Je hoeft het niet bij water te houden: juist wanneer je veel drinkt is het verstandig om iets te nemen met elektrolyten, zoals sportdrank of kokoswater. Let er wel op dat beide niet al te veel (toegevoegde) suikers bevatten, want suiker maakt het minder hydraterend.

- Draag loszittende, zwierige kleding: dan kan de wind eronder en raak je je warmte beter kwijt. Het liefst in een lichte kleur: donkere kleuren absorberen meer licht en daarmee ook meer warmte.

- Ga voor katoen of outdoor kleding: geen synthetische stoffen zoals polyester. Dat is een stuk frisser!

- Draag je graag een hoofdband, pet of andere hoofddeksel? Houd het onder de koude kraan en zet het meteen op je hoofd: naast je romp is dat de plek waar je de meeste warmte verliest, en die je dus ook veel verkoeling op kan leveren.

- Laat koffie staan! Voor zover dat kan wanneer je zo vroeg opstaat. Koffie stimuleert je nieren om meer vocht af te drijven.

- Sommige mensen zweren bij mini ventilatortjes (op zonne-energie), die tegenwoordig zelfs een nevelmist(!) sprayen. Relaxt!

- Ga regelmatig voor een koude, lichte maaltijd zoals fruit of groenten, in plaats van grote, warme maaltijden. Zo houd je je bloedsuiker op peil en voorkom je, naast energiedips, ook dat je uitdroogt. In groente en fruit zit lekker veel vocht.

- Start zo vroeg mogelijk: Rond één uur ‘s middags is de zon het krachtigst, dus zorg ervoor dat je iedere ochtend op tijd vertrekt, zodat je er voor het middaguur al heel wat kilometers op hebt zitten. Dikke kans dat je wordt uitgezwaaid door feestvierders die tot in de vroege uurtjes door feesten. Gezellig!

-Voel jij je niet al te lekker? Beweging zoals de hele dag op de been zijn en dansen kan er ook voor zorgen dat je lichaam heftiger opwarmt. Gun jezelf daarom af en toe een break (in de schaduw). Lekker! Kan je meteen even drinken en een snack nemen.

-Doe in de pauzes je benen omhoog: Duik op rustmomenten de schaduw in en gooi je benen omhoog, zodat bloed en overtollig vocht weg kan stromen. Je voeten, die heel wat te verduren hebben tijdens deze dagen, worden dan minder snel dik.

       
>> Dit is wat er met je lichaam gebeurt als je te weinig drinkt op een dag
   

Merk je dat je je ineens heel vermoeid voelt, duizelig bent en hoofdpijn hebt? Dan ben je misschien toch oververhit geraakt. Bezoek de dichtstbijzijnde EHBO-post voor hulp.
    
   

Bronnen: medicinenet.com, Rode Kruis.

Iedereen kan wel eens wat hulp gebruiken.
Reminder: je blijft helaas niet voor altijd een 18-jarige...