Visualiseren: wat is het en wat levert het op?

Love & Life


'Eerst geloven, dan zien.' 

Succesvol zijn in het leven en in je werk, begint vaak met het stellen van een doel. Of het nu gaat over een nieuwe PR neerzetten in de sportschool, vragen om loonsverhoging of het starten van een eigen bedrijf. Groot of klein, doelen zorgen voor houvast en sturen je, net als een kompas, in de goede richting.
    
De Griekse filosoof Aristoteles schreef schreef daar meer dan 2000 jaar geleden al over: 'Ten eerste heb je een helder, duidelijk en praktisch ideaal nodig; een doel, een ambitie. Ten tweede, heb je de nodige middelen om deze doelen te bereiken nodig zoals wijsheid, geld, materialen en technieken. Ten derde, pas je al deze middelen toe om je doel te bereiken'.
   
>> Wat is mindfulness en waarom is het zo goed voor je?
    

Van doel naar doen

Helaas blijven veel mensen een beetje stuck in de doelfase. Je hebt een goed voornemen en misschien zelfs een plan, maar toch blijkt na een paar weken, maanden of jaren dat het toch niet is gelukt om je gestelde doel te halen. Herkenbaar? Er zijn een heleboel redenen op te noemen waarom dit gebeurt, zoals angsten en onzekerheid. Maar hoe ga je deze uitdagingen te lijf en zorg je ervoor dat je dichterbij je doel komt? Daar kan visualisatie je bij helpen. Als jij je voorstellingsvermogen traint, kun je dit namelijk veel beter nabootsen in het ‘echte’ leven. ‘Eerst geloven, dan zien,’ zegt Joni Bais dan ook altijd. Als mede-oprichter van Great Communicators is ze expert op het gebied van public speaking. Ze heeft menig Tedx-spreker gecoacht en past visualisaties toe om de beste spreker in je naar boven te halen. ‘Als je visualisatie vaker doet, ga je meer en meer in jezelf geloven en zie je - in real life - dat je resultaat boekt! Voor mij persoonlijk, maar ook in mijn praktijk zie ik dit elke dag gebeuren. Hoe meer iemand in zichzelf gelooft, hoe beter het resultaat en hoe gemotiveerder de weg ernaar toe!’ 
   

Wat is visualisatie?

Hoewel je in eerste instantie misschien denkt aan vage klankschaal taferelen, is visualiseren echt alles behalve zweverig. Visualisaties, oftewel mentale strategieën, zijn puur technieken om tot een betere performance te komen. Deze technieken worden ondersteund door wetenschappelijk bewijs en gebruikt door een heleboel succesvolle mensen.
   
In de sportwereld is bijvoorbeeld al lang en breed bewezen dat visualiseren een grote invloed kan hebben op de prestaties van de sporters. Zo toonde psycholoog Guang Yue, van de Cleveland Clinic Foundation in Ohio aan dat sporters met behulp van visualisatie 13,5% meer spiermassa ontwikkelden dan de sporters die dit niet deden. Er zijn tegenwoordig maar weinig succesvolle sporters die visualisatie niet gebruiken als techniek om hun performance te verbeteren. Maar iedereen kan er baat bij hebben. ‘Met behulp van visualisatie kun je je doelen eerder behalen, jezelf motiveren, je zelfvertrouwen vergroten, spanning en stress reduceren en je lekkerder voelen wanneer je deze doelen aan het bereiken bent’, zegt Bais.
   
>> Dit is wat een aantal lessen Zelfliefde mij bracht
         

Trainen

Veel mensen hebben wel eens gehoord van visualisatie, maar een goede uitvoering is een tweede. Joni Bais deelt een aantal tips:
    
1. Ga op plek zitten waar je niet gestoord kan worden.
  
2. In de ochtend in het brein ontvankelijker, dus in het begin handig om het op dit tijdstip te doen.
  
3. Visualiseer het doel wat je wilt bereiken, maar ook de weg er naar toe. Doe dit vanuit je eigen perspectief maar ook een helikopterperspectief (je ziet jezelf staan).
   
4. Visualiseer details (een vrolijk gezicht in de zaal, of een nieuw pr dat je behaalt) en emoties (hoe voel je je als een daverend applaus krijgt? Hoe voelt het als het heel goed gaat?).
    
5. Doe dit allemaal met heel veel overtuiging! Overdrijven mag en is juist goed. Visualisatie werkt niet als je er half in zit of stiekem toch allerlei negatieve dingen gaat denken.
     

Hulpmiddelen

Ben je overtuigd, maar heb je geen idee hoe je moet beginnen met visualiseren? No worries! Er zijn heel veel middelen om je te helpen, zoals cd’s, apps, spotify, maar ook podcasts. Luister bijvoorbeeld naar de visualisaties die Joni heeft opgenomen om je te helpen gronden, spanning los te laten, je zelfvertrouwen een boost te geven en een topprestatie neer te zetten. Resultaat kun je al heel snel gaan merken: ‘Probeer in het begin 3 keer per dag 3 minuten te visualiseren en houd dit 3 weken lang vol. Je zult merken dat, hoe vaker je het doet, hoe makkelijker je brein het gaat vinden om iets voor te stellen, maar ook om het te geloven,’ aldus Bais.
    
>> Vijf inspirerende podcasts op het gebied van zelfontwikkeling
   

 


Volg je Women's Health al op Facebook en Instagram?

 

Even op de pauzeknop drukken zonder daarvoor naar een (duur!) meditatie-retraite in India te hoeven reizen. 
En tips voor hoe je toch dat (irritante) nummer uit je hoofd kunt krijgen.
Antwoord op de vragen die we eigenlijk allemaal wel hebben.