5 x waarom je vaker zoete aardappel zou moeten eten

Nutrition


Náást het feit dat ze veelzijdig en heel lekker zijn.

Zoete aardappel(krul)frietjes, pizza met zoete aardappel en zelfs Dafne Schippers die de oranje knol met paars jasje tot een van haar lievelingsgerechten heeft gebombardeerd als toast. Is zoete aardappel ooit zo populair geweest? Als je je afvraagt of die populariteit omtrent dit lekkere dingetje terecht is? We noemen de voordelen voor je op. 
   

Verlaag je bloeddruk

Werkweken waarin je agenda vol staat met deadlines en borrels, kunnen ervoor zorgen dat je bloeddruk de pan uitrijst. Veel effectiever én gezonder dan pilletjes om je bloeddruk te verlagen, is het eten van zoete aardappel. Volgens onderzoek in het National Health and Nutrition Examination Survey, zorgt de hoge dosis kalium in zoete aardappel ervoor dat je bloeddruk wordt verlaagd en de effecten van stress worden gecompenseerd.
 

Meer voedingsvezels

Ook bij een vezeltekort is het verleidelijk om naar de pilletjes te grijpen. Wederom: niet nodig. Onderzoek van de Cleveland Clinic toont aan dat de zoete aardappel een van de meest gezonde voedingsmiddelen is met een hoog gehalte aan voedingsvezels. Om precies te zijn bevat 100 gram zoete aardappel 2,5 gram vezels. Voedingsvezels helpen bij het afvallen en het verlagen van je cholesterol. 
   
>> Voeding waardoor je lekker kunt poepen
 

Anti-rimpel

The National Institute of Food (USA) ontdekte dat een portie zoete aardappel 100% van je ADH vitamine A bevat. 100 gram zoete aardappel bevat namelijk 700 microgram vitamine A. En vitamine A is een veel gebruikt ingrediënt in anti-rimpelcrèmes, omdat het rimpels zou tegengaan. Kook voortaan dus een zoete aardappel in plaats van een Bintje, dit scheelt je later weer dure crème.
 

Makkelijker stoppen met snoepen

Zoete aardappels helpen je de ‘schade’ die snoep veroorzaakt, te bestrijden. Deze wonderlijke aardappel bevat veel magnesium, wat ervoor zorgt dat je metabolisme een boost krijgt (en je dus meer verbrandt) en je eetlust stabiliseert, volgens onderzoek aan de Oregon State University. 
 

Lekkerder slapen

Niets is zo vervelend als niet in slaap kunnen komen. Volgens het Journal of Medicinal Food zorgt de hoeveelheid choline in een zoete aardappel ervoor dat je makkelijker in slaapt valt. 

We eten te veel zout. Dat weet je. Maar wat doe je eraan? Dit dus: alternatieve smaakmakers!
Je herinnert je de smaak van papil tot papil.
Deze poké, is heel erg oké.