7 gezonde foods die gevaarlijk worden als je er veel van eet

Nutrition


En nee, we hebben het hier niet over frikadellen en frietjes.

  
Je weet heus wel dat het wegwerken van een hele zak chips niet de gezondste optie is, maar het eten van sommige gezonde foods is niet altijd gezond, zeker niet als je er grote hoeveelheden van neemt. Deze voedingsmiddelen hoef je niet direct te verbannen uit je eetpatroon, maar neem er vooral niet te veel van.

  
SINAASAPPELEN EN TOMATEN 
Wees niet te enthousiast met deze lekkere yummies. Volgens de directeur van het Mount Sinai ziekenhuis in New York Gina Sam kan het eten van veel sinaasappelen en tomaten leiden tot brandend maagzuur. Op langere termijn vergroot dit zelfs je kans op het ontwikkelen van de ziekte van Barrett’s Esophagus – een aandoening waarbij het slijmvlies verandert en de kans op slokdarmkanker toeneemt. Gina Sam adviseert daarom om niet meer dan twee stuks sinaasappelen en tomaten per dag te eten en deze zelfs te vermijden als je veel last hebt van brandend maagzuur.
  
BLIKJE TONIJN 
Dit easy-peasy visje, dat bovendien weinig calorieën bevat, is een gezonde toevoeging voor in je salade. Je moet er alleen niet té veel van eten. Waarom? Tonijn bevat veel kwik, en een kwikoverschot kan mogelijk leiden tot oogproblemen, slechthorendheid, verslechterde coördinatie en zwakkere spieren. Eet max drie tot vijf blikjes tonijn per week of vervang tonijn met andere vissoorten zoals zalm en garnalen, die minder kwik bevatten.
  
SPINAZIE
Dit groentje zit bomvol gezonde voedingsstoffen waaronder eiwitten, vezels, verschillende vitaminen en mineralen. Daarnaast is spinazie rijk aan het stofje luteïne: een gele kleurstof die vaak gebruikt wordt bij de oogaandoening maculadegeneratie. Spinazie bevat echter ook veel oxalaat, een stofje dat de kans op nierstenen kan vergroten. Overdrijf dus niet met deze veggie.
  
PARANOTEN (OOK WEL: BRAZIL NUTS) 
Deze lekkere knabbels zitten vol eiwitten, vezels, gezonde vetten en selenium. Plus: het eten van deze nootjes zou ook je slechte cholesterol en bloeddruk verlagen. Elke dag van deze nootjes snoepen is echter geen goed idee, doordat selenium in grote hoeveelheden giftig kan zijn. Te veel selenium in je bloed kan leiden tot haarverlies, loszittende nagels, neurologische afwijkingen en in sommige gevallen zelfs de dood. Max? 10 nootjes per dag.
  
SOJA
Tofu-liefhebbers, opgelet! Soja kan je cholesterolniveau en bloeddruk verlagen, maar té veel soja gaat de opname van ijzer juist tegen. Volgens Gaby kan een overdosis aan soja bloedarmoede veroorzaken. Bovendien bevat soja isoflavonen (oestrogeenachtige verbindingen) dat – in grote hoeveelheden en op lange termijn – leidt tot een toename van baarmoederslijmvlies wat weer baarmoederhalskanker kan veroorzaken. Zolang nog niet exact duidelijk is tot in welke hoeveelheden soja veilig is, houd jij best vast aan maximaal twee porties per dag.
  
WATER
Hydratatie is belangrijk voor het behouden van een gezond lichaam, maar te veel water kan resulteren in watervergiftiging. Het drinken van te veel water kan een zeer laag natriumgehalte in het bloed veroorzaken, dat weer kan leiden tot hersenbeschadiging of erger nog. We horen je denken: hoeveel moet je drinken om dát te veroorzaken? Wees gerust, je moet flink doordrinken om het zo ver te laten komen. Het risico is vooral aanwezig bij marathon- of ultrarenners, die veel zweten en drinken. Maar voor de zekerheid: als je urine elke dag helemaal transparant is: iets minder drinken.

Lees ook:  
>> 5 proteïnefouten die jij nooit meer maakt 
 
>> De drie wetten van blijvend gewichtsverlies
 
>> Dit heftige filmpje zet je aan het denken over je eetgewoontes 
 

Je lievelings smaken samen in één hap.
Klinkt als... een gerecht dat ook niet misstaat op de ontbijttafel. Aan de slag!
Topatlete Dafne Schippers over haar pre- en postworkout snacks
Dr. Ludidi en Nurdin Pattipilohy van de Vondelgym leggen het uit.