De meest gemaakte smoothiefouten

Nutrition


5 keer schoon aan de haak.

 

Lente staat synoniem voor... meer vers fruit. Dat minimum aantal van twee stuks fruit streef je met al het gemak van de wereld voorbij, want de combinaties lijken ineens weer eindeloos. Door je ontbijt, als toetje van je ontbijt, bij de lunch en... in je smoothie. Maar waar ambities liggen, worden fouten gemaakt. Wedden dat jij nog meer uit je smoothie kunt halen?
  

Smoothiefout 1: je gebruikt geen verdikkingsmiddel

Wat je moet doen: ja, smoothies horen vloeibaar te zijn, maar niet té vloeibaar. Vruchten zoals perziken, abrikozen, mango’s en bananen maken je smoothies meteen een stuk romiger. Je kunt ook één of twee theelepels chiazaad toevoegen en een kwartiertje laten wellen. Levert niet alleen wat extra dikte op, maar ook een berg omega’s.
  

Smoothiefout 2: je gaat voor te zoet

Wat je moet doen: je hoeft geen extra suiker aan je smoothie toe te voegen wanneer je de juiste vruchten gebruikt. Gebruik je melk van een andere bron dan de koe (zoals amandelmelk)? Kies dan altijd voor de ongezoete variant. Bessen, bevroren bananen en amandelmelk zijn van nature zoet – mocht je toch voor iets zoeter willen gaan, dan kun je wat dadels of rozijnen toevoegen. Zo smaakt je smoothie naar een toetje. (Dat wil je.)

Oops, is je smoothie toch te zoet geworden door de vruchten die je toevoegde? Gebruik dan wat citroen- of limoensap om de smaak uit te balanceren. 
  

Smoothiefout 3: te veel ingrediënten

Wat je moet doen: zoals bij veel dingen geldt ook hier: less is more. We weten dat het verleidelijk is om alle superfoods voor handen in je blender te plempen, maar dat gaat de smaak niet ten goede komen. Kies liever voor drie of vier basisingrediënten. 
  

Smoothiefout 4: te veel ijs

Wat je moet doen: te veel ijs in je smoothie maakt het lastiger om de goede vetten uit kokosolie, lijnzaadolie, zaden en noten op te nemen. Doe er precies genoeg ijs in om de smoothie een romig effect te geven, maar niet te veel. Het beste is om helemaal geen ijs te gebruiken, maar bevroren fruit, groenten, kokosmelk of amandelmelk. Dan heb je toch het koude effect, plús krijg je daarnaast alle vitamines en mineralen binnen.
  

Smoothiefout 5: je gebruikt onrijp fruit

Wat je moet doen: als fruit niet rijp is eet je het niet, toch? Waarom zou je het dan wel in je smoothie gebruiken? Het zal niet alleen minder lekker smaken, maar het blendt ook niet goed. Rijp fruit met een paar zachte plekken, daarentegen, doet het juist erg goed in smoothies.
  
  
Bron: Men's Health

  


Volg je Women's Health al op Facebook en Instagram?
Met de kazige structuur. 
De circulaire gedachte staat hier voorop.
Dit zijn de gezonde eigenschappen van asperges.
Hier is bést een gezondere variant op te bedenken.