Diepvriesfruit of vers fruit: wat is gezonder?

Nutrition


Er is dus wel degelijk verschil. 

Je eet vast wel eens fruit uit de vriezer. Vraag je je dan af of het niet beter is om fruit vers te halen in plaats van uit het vriesvak? Goed nieuws: in bevroren fruit zitten net zo veel vitamines als in verse producten, zo blijkt uit onderzoek van de University of Georgia.
  
>> Honden- of kattenmens? Dit zegt het over je
    

Anders, maar toch hetzelfde

In het onderzoek zijn wetenschappers twee jaar lang bezig geweest met het analyseren van de voedingswaarde van verschillende soorten fruit en groente uit de vriezer. Deze werden vergeleken met de voedingswaarde van vers fruit. Over het algemeen waren de voedingswaarden van het verse en bevroren fruit gelijk aan elkaar. Maar wat bleek? Er waren zelfs voorbeelden te vinden waarbij het fruit uit de vriezer meer vitamines bevatten dan de verse variant.

Zo bevatten aardbeien uit de vriezer 36% meer bètacaroteen dan verse aardbeien. Bètacaroteen heeft een belangrijke functie als pro-vitamine A en speelt een rol als antioxidant. Verder beschermt het de huid tegen UV schade. Een ander voorbeeld waarbij de bevroren variant betere voedingswaarde bleek te hebben dan het verse fruit zijn blauwe bessen. Bevroren blauwe bessen bevatten meer vitamine C dan verse. Dit is onder andere goed voor je weerstand, tanden, botten en huid.

Hoe kan het nou dat de diepvries variant soms zelfs gezonder is dan het verse fruit? Dat komt omdat vers fruit minder vers is dan bevroren fruit. Klinkt onlogisch, maar eigenlijk is het simpel. Het verse fruit moet worden geplukt, gewassen, verpakt en naar de winkel vervoerd worden. Vervolgens ligt het daar ook nog een tijd in het schap voordat het in jouw fruitschaal eindigt. Tijdens dit proces gaan er door bepaalde enzymen die fruit produceren voedingswaarden verloren. Fruit bestemd voor de diepvries kan direct na het plukken worden ingevroren. Het invriezen van fruit stopt dit proces van het afbreken van voedingswaarden, wat positieve gevolgen heeft voor de vitamines en mineralen.
>> Recept: vegan gekookte eieren
    

Sinds jaar en dag

Voedsel invriezen gebeurde al in de prehistorie op plekken met een koud winterklimaat. Vroeger werden speciale kelders gebruikt om ijsblokken die in de winter uit vijvers en meren werden gezaagd op te slaan in de zomer. Zo bleven de kelders koel genoeg voor opslag van levensmiddelen. Pas in de 20e eeuw werd de vriezer zoals we hem nu kennen uitgevonden. Vanaf dat moment kan de consument thuis zijn fruit invriezen.

Je weet nu dat het qua voedingswaarde weinig verschil maakt of je fruit uit de diepvries komt. Het grote voordeel is dat diepvriesproducten goedkoper zijn dan verse. Ook zijn alle soorten fruit in de diepvries het hele jaar verkrijgbaar terwijl vers fruit seizoensgebonden is. Een laatste fijne bijkomstigheid is dat je fruit in de vriezer bijna een jaar lang kan bewaren terwijl het fruit in je fruitschaal na een week verpietert is.

De smaak en structuur van het fruit veranderd natuurlijk wel door het in te vriezen. Hier wint vers het toch van de diepvries. Bevroren fruit is een geschikte optie wanneer je snel een gezonde smoothie op tafel wilt hebben, maar maak je iets bijzonders klaar voor je date? Ga dan wel voor vers fruit.
    

Bron: Men's Health


Volg je Women's Health al op Facebook en Instagram?
Cravings en goede voornemens gaan níet hand in hand. Niet gek, wel jammer.
De vegan variant van een guilty pleasure waar je écht blij van wordt.
Fruitig met een fijne crunch, doet het ook goed als ontbijt!
Een cocktail waar je instantly gelukkig van wordt: met of zonder alcohol.